Lélek

Szenvedélyük a játék

3258

Függőségről már szóltak cikkek, de én konkrétan a játékszenvedélyt emelném ki, ami a mai Magyarországon az egyik legpusztítóbb szenvedélybetegség. Sokan nem is gondolnák, hogy milyen ártalmas tud lenni, és ugyanúgy tönkreteheti az emberi életet, mint a többi függőség. Bár tény, hogy a kóros játékszenvedélyben szenvedőknél ugyan nincs túladagolás okozta halál, de könnyedén vezethet előbb-utóbb öngyilkossághoz a szenvedélyük okozta depresszió. Sokan követnek el törvénybe ütköző tettet, és betegségük előrehaladtával legtöbbjük befeléfordulóvá válik, elvágják baráti, ismerősi és családi kapcsolataikat. Szenvedélyük finanszírozása érdekében eladnak mindent a környezetükből, amit csak tudnak, legyen az bármi, akár még a saját házuk, autójuk is. Legtöbbjüket megszállja a mindennapi élet dolgaival kapcsolatos közöny és nemtörődömség.

Számítógép és internet

Az 1990-es években az orvostudománynak két új fogalmat kellett megtanulnia a technika fejlődésével, az egyik az internet-, míg a másik a játékfüggőség. A (számítógépes) játékfüggők, akik gyakorlatilag nem bírják elképzelni az életüket a számítógépes vagy konzolos játékok nélkül. Olyanok nekik a játékok, mint másnak a víz vagy a levegő.

A gépet bekapcsolják, eléülnek, és onnantól megszűnik számukra a külvilág. Abból az elvarázsolt világból, amiben vannak, nehezen mozdulnak ki és nehezen is mozdíthatóak ki. Ez főként a fiatalokat sújtja, de más korosztályban is szépen szedi az „áldozatait”. Legyen itt szó PC-s vagy online játékról, mindegyikbe bele lehet temetkezni. Igen, de nem mindegy, mennyire. A nyugati világban nagyon komolyan foglalkoznak mindkét problémával. Ezek után talán nem meglepő, hogy pont Amszterdamban nyílt meg a világ első játékfüggőkre specializálódott klinikája. A szerencsejáték betegek számára működnek önsegítő csoportok, G.A. néven. Ez az angol Gamblers Anonymous rövidítése, magyarul Névtelen Szerencsejátékosokat jelent. A cél, hogy a szakemberek megpróbálják megtanítani a játékfüggő felhasználóknak joystick, billentyűzet, egér és játékok nélkül is van élet. 

A számítógépes programok gyakran teljesen ártalmatlannak tűnnek, azonban kevesen tudják, hogy ugyanolyan függőség alakulhat ki használatuk során, mintha valaki dohányzik, rendszeresen iszik alkoholt vagy szerencsejáték-függő. A bekerülő páciensek általában képtelenek meglenni a játékok és a kiegészítők nélkül, gyakran gyöngyözik a homlokuk, izzadnak, és gyakorlatilag szinte a végkimerülésig hajszolják magukat. A terápia során fokozatosan próbálják meg őket leszoktatni a függőségről. A négy-nyolc hetes programban egyéni és közös terápiás ülések, az egészséges életmódra figyelmet felhívó foglalkozások és kirándulások szerepelnek. Sokaknak fogalmuk sincs arról, hogyan kell megfelelően kommunikálni másokkal, hiszen ők éveken át legfeljebb mikrofonos fejhallgatón és telefonon keresztül beszélgetnek internetes ismerőseikkel.

Ezt a cikket nevelőapám ihlette, aki jelenleg a játék, régebben pedig a szerencsejáték-függőségbe tartozott. Ha évekkel ezelőtt pénzdobálós gépezet közelébe került, akkor nem volt megállás, és csak úsztak el a nagy összegek. Erről sikerült leszoknia még időben, de az online világ és a PC őt sem kímélte.Munkáját és teendőit nem hanyagolja el, de minden szabadidejében a gép előtt ül. Az alvást lecsökkenti, az étkezés szerintem ki is maradna, ha nem figyelnének rá. Tény, hogy a számítógép rabjaként nem költ összegeket a játékra. Bár erre is vannak lehetőségek online játékoknál.

Szerencsejátékok

Az érem másik oldalát a megszállott szerencsejátékosok jelentik. Az ő esetükben a pénz csak egy eszköz a szenvedély gyakorlásához és nem motiváló erő. A kikapcsolódásnak ez a formája a mindennapi gondoktól való elszakadást jelenti. A játékautomaták, videó és kártyajátékok egy teljesen más környezetet teremtenek az egyének számára. Kilépnek a mindennapi rutin, szürkeség ködéből, ahová a munkahely, iskola, család és barátok tartoznak, és egy másik világba lépnek be. Itt az első számú feladatuk az, hogy nyerjenek. A betegség előrehaladtával sokkal jobban érzik magukat ebben a világban. Munkájukat, családtagjaikat és barátaikat is hanyagolni kezdik, zavaró tényezővé válnak számukra. A kapcsolatok fellazulnak. Egy dolog számít nekik csupán: a játék. Ez nem feltétlenül a nyerést jelenti, sokkal fontosabb, hogy a saját világukban lehessenek, és ezt csak a játék tudja számukra megadni. Így egy idő után egyre nehezebben megy a normális világba való visszalépés, ahol gondok és problémák várják őket. Depresszió alakulhat ki és többek között ez az oka a körükben előforduló öngyilkosságoknak.

A rulett és kártyajátékok mellett legnépszerűbbek a pénznyerő automaták, amelyek mindamellett, hogy magukban hordozzák a nyerés lehetőségét, csupán egy egyszerű célt szolgálnak: minél többet hozni az üzemeltetőnek. Ha valakinek volt már szerencséje eljutni egy igazi kaszinóba és körülnézett a játékosok végeláthatatlan során, akkor megfigyelhette, hogy az emberek többsége szorgalmas pénzdobálások után üres kézzel hagyja el a helyszínt. Közben pszichés hatások is érik rendesen az embert: a pénzcsörgés, a villódzó fényár, szín és hang effektek kavalkádja, mind-mind azt a célt szolgálják, hogy elválasszák a játékost a nehéz munkával megkeresett pénzétől. Emellett a gyártók általában úgy programozzák gépeiket, hogy a nyerő kombinációhoz közeli kipörgetett variáció szinte csábítja a következő fordulókra a játékost. Ha meg éppen nyer, akkor nyereményét az esetek többségében szépen visszaadagolja a gépnek. Miután üres zsebbel elhagyja a helyszínt, a nettó nyereség az üzemeltető számláján jelentkezik. A képlet egyszerű: éppen annyival lesz neki több, amennyivel leült a játékos a gép elé.

Miért?

Miért történik ez, tehetjük fel jogosan a kérdést. A válasz nagyon egyszerű, és teljesen ártalmatlan: egzotikus nyaralás, családi ház, autó, és még lehetne sorolni, mennyi minden jut eszébe az embernek, ha arra gondol, mire költené a milliós, milliárdos nyereményét, ha például nyerne egy fogadáson vagy a ruletten. Mindezek pedig bárki számára elérhetőek – ha elmúlott tizennyolc éves -, csak egy kaszinóba kell elmenni, a lottózóba, vagy fogadások elérésére már elegendő az internet is. Nem bonyolult dolog, de a nyerési esély csekély. Főleg a lottónál. Míg a legtöbb ember egy-két szelvényt felad, és bízik benne, hogy egyszer talán szerencséje lesz és nyer, addig a függők több tíz szelvényt is vesznek, vagy jóval többet. Viszont az embert minden játéktípusnál élteti a remény. Ha valaki játszik, két dolog történhet: vagy nyer vagy veszít. Ha nyer, úgy érzi, hogy jaj de jó, megpróbálja még egyszer. Előbb-utóbb veszíteni fog. Ha veszít, akkor pedig pont azért játszik tovább, hogy visszanyerje a pénzt. De idővel csak az adósság fog növekedni.

A legtöbbünk az újságokból és tévéből hall azokról az emberekről, akik mindenüket elveszítették. Volt egy biztos egzisztenciájuk, ház, autó, állás, család, de minden odaveszett egy betegség miatt. A család és a barátok elpártoltak mellőle, ingóságait és házát is elvesztette a játék kedvéért. Gyakran hallani effajta történeteket. A számítógép bár nem viszi el a pénzt, de a szociális kapcsolatokat tönkreteheti, és egy idő után ugyanoda vezethet a függőség mint a többi.
A játék mindannyiunk életéhez hozzátartozik. Sőt szükséges is. A születés után a körülvevő világ alapos megismerése elengedhetetlen játék nélkül. Eközben a tanulási folyamat egyik fontos hajtóereje. Emellett kikapcsolódás, szórakozás vagy éppen szenvedély. Mindenki játszik valamilyen módon. Legyen az hetente kitöltött lottószelvény, szerepjáték, nyugdíjas bácsik délutáni sakk vagy kártyapartija. Mindegy mivel játszunk, de mint annyi mindenben itt is fontos a mértékletesség.


Az olvasói cikkek tartalmának valódiságáért a cotcot.hu szerkesztősége nem vállal felelősséget. Ezen szolgáltatásunkat olvasóink saját felelősségükre vehetik igénybe. A szerkesztés jogát fenntartjuk!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások