Mi ez?

Finoman édes

3310

Te is drogos vagy, amennyiben élvezed a cukor minden édes pillanatát. Írtunk már arról, hogy a cukor hogyan lesz addikciónk tárgya, számtalan témában említettük, hogy miért káros, és hogy nem ártana elhagyni. Viszont arról még vajmi kevés szó esett, hogy akkor mégis mivel lehet helyettesíteni a cukrot, és most nem a kemikáliákból előállított mesterséges ízekre, édesítőszerekre gondolunk. Azokat a növényi ízeket kutattuk fel, melyek valóban alkalmasak arra, hogy édesítsünk velük, és természetesen megtalálhatóak a környezetünkben, tehát épp oly könnyen elérhetőek, mint a fehérített szacharóz.

Mi ez? Sztívia

Erről a növényről nagyon keveset tudunk, ha egyáltalán hallottunk is róla valaha, mivel nem honos nálunk, és még csak a bioboltok polcain találhatóak meg, sokszor jázminpakóca néven. A sztívia Paraguayban honos, s benne a hatóanyag édesebb, mint bármi. A guarani indiánok évszázadok óta használják a csodanövényt. Azért nevezem így, mert tényleg eszméletlen sok pozitív hatással bír. Mielőtt belemélyednénk gyógyhatásába, nézzük mi is ez a növény, hogyan került az emberhez. Már a XVI. századi spanyol felfedezők találkoztak ezzel a növénnyel, de beható vizsgálatot, csak az 1800-as évek végén végezte el Moises Santiago Bertoni természettudós és Rebaudi kémikus. Már akkor leírták, hogy a sztívia háromszázszor édesebb, mint a cukor, egy két levél tökéletesen megédesít egy erős feketét vagy egy csésze teát. A XX. században indult el a sztívia mezőgazdasági termesztése. Ma már az USA-ban, Dél-Amerikában, Európa számos országában is termesztik, s a japánok egyenesen óriásfogyasztói lettek a jázminpakócának. Semmiféle toxikus hatása nincs, még nagy dózisban fogyasztva sem okoz egészségkárosodást, sőt... 

Nagyon sokféle betegségre gyógyírként szolgál. Az édesítésen kívül használható étvágycsökkentésre, bőrbetegségekre - seborrhoea, ekcéma, dermatitisz - vágott sebek heg nélkül gyógyulnak, ha ezzel kezelik. Jótékonyan hat a magas vérnyomásra, a vércukorszintet rendben tartja, segíti az emésztést, megelőzhető vele a fogszuvasodás, és nem utolsó sorban a fogyókúra idején is kedvező hatásokat produkál. Étrendkiegészítőként - tehát rendszeresen - fogyasztva serkenti a máj, a hasnyálmirigy működését, fogyasztása felpörget, nem tapasztalunk fáradékonyságot, ennek ellenére cukorbetegek is fogyaszthatják, mert nem emeli meg a vércukorszintet, sőt szabályozza azt, így kiegészítő kezelésként nagyon jól alkalmazható diabétesz esetén. Antibakteriális hatása nemcsak a bőrnek, de a fogaknak is jó szolgálatot tesz. Ásványi anyagai szájbetegségek, fogszuvasodás megelőzésére, gyógyítására alkalmasak, sok helyen készítenek alkalmazásával fogkrémet, szájöblítőt. És a non plus ultra: gombaölő hatása miatt kiválóan alkalmazható candida kezelésére. Mondtam, hogy csodanövény.

Tesicukor

Gimiben tornaóra előtt, főleg amikor a tizenkét perces futást kellett abszolválnunk, Szergej, a tesitanár mindig szőlőcukrot osztogatott közöttünk. Imádtam, amikor olvadt szét a számban. Korábban is találkoztam már a szőlőcukorral, amikor keresztapám gyúrt. Ez a monoszacharid is szénhidrát, nagyon gyorsan felszívódik, a gyomorból közvetlenül a véráramba kerül, hirtelen növeli a vércukor- és inzulinszintet, így a tápanyagok rögtön az izomba pumpálódnak. Sajnos a felesleget nem üríti ki a szervezet, hanem zsírként raktározza. Másik hátránya, hogy miután hirtelen megemeli a vércukorszintet, utána sokkal jobban visszaesik, mint ahonnan elindult, tehát felpörget és lesújt, épp ez az oka annak, hogy cukorbetegeknek és hipoglikémiában szenvedőknek nem szabad fogyasztaniuk. Energia úgy keletkezik, hogy a vérbe jutott szőlőcukrot a sejtek elégetik, és felszabadul az energia, a belélegzett oxigén elégeti a vércukrot széndioxiddá, így az energia kiszolgálja a testmozgásunkat, a kémiai folyamatokat, a hőtermelést. Persze nem csak az izommunkához van szükségünk szőlőcukorra, hanem az agyműködéshez, koncentrációhoz is, ebből nyerjük azt a hihetetlen mennyiségű energiát. Úgyhogy ma reggel, miután az aerobik edző kihajtotta belőlem az összes szuszt, és a nem létező izmaim kocsonyaként remegtek, be is toltam egyet. 

Kicsöppenő nedű

Édesvíz. Az indiánok így nevezték a juharfából kicseppenő édes nedűt. A juharszirupról van szó, melynek állaga a mézhez hasonlatos, viszont az egészségre gyakorolt jótékony hatása talán még szélesebb körű, mint a mézé. A juharszirup feldolgozása, tápanyagként való beépítése a szervezetbe egyáltalán nem olyan megterhelő, mint a kukoricaszirupé vagy a sima cukoré. Kanada legnagyobb exportcikkében számtalan vitamin - niacin, B5, B2, B6, A-vitamin -, aminosav - folsav, pantoténsav -, ásványi anyag található. A juharszirup cukortartalma is fokozatosan kerül be a véráramba, így lassabban bomlik le, s kevésbé terheli meg a szervezetet. Kanada őslakosai már a kezdetektől használták a juharszirupot táplálékként. A XVII. században jelentek meg francia telepesek a Szent Lőrinc folyónál, ők ellesték az indiánoktól a juharfák megcsapolását, így Európában is elterjedt ez az édesítőszer. A juharszirup a következőképpen lesz: egy minimum negyvenéves juharfába lyukat fúrnak, egy vödörben felfogják a kicsepegő nedűt, majd ozmózissal koncentrálják, közel negyven liter nedv kell egy liter sziruphoz. A juharfa csak azt a nedvet adja oda, amelyre nincs szüksége, tehát ezzel a fákat nem károsítják. A juharszirup kalóriaértéke alacsonyabb, mint a finomított cukoré, így a diétákban és az egészség megőrzésére koncentráló táplálkozásban fontos lehet. Nem mellékes információ, hogy a juharszirupra senki sem lehet allergiás! 

Macikám!

A medvék jól elvannak egész télen a mézzel feltöltött kis szervezetükkel, tehát a méz táplál. Na, de ezt már megtudhattuk korábban a Mi ez? Méz című cikkünkből is, amely szépen körbejárja a méz pozitív élettani hatásait. Már tizenhatezer éve is voltak mézet gyűjtő kislányok, legalábbis az újkorban felfedezett sziklarajzok erről árulkodnak. A méz gasztronómiai jelentősége vitathatatlan, és kulcsfontosságú szerepe van táplálkozásunkban. Mivel a méz monoszacharid, így kitűnő szénhidrát forrás, gyorsan felszívódik, s hamar kifejti jótékony hatását. Krómtartalma elősegíti a cukor feldolgozását, szabályozza a vércukorszintet. Ez az egyik oka, amiért a méz könnyebben emészthető a háztartási cukornál. A méz nyolcvan százalékban szőlő- és gyümölcscukrot tartalmaz, a fennmaradó tizenhét százalék víz. Nem árt óvatosan kezelni ezt a elixírt, mivel száz gramm tartalmaz kicsit több mint háromszáz kalóriát, ráadásul az állaga nagyon könnyen beférkőzik a fogaink közé, tehát elég káros számukra.

Édesítőszerek

Semmi esetre sem támogatjuk a kemikáliákat, így a mesterséges édesítőszereket. Egyáltalán semmit, aminek "-szer" a végződése. A mesterséges édesítők vegyületekkel érik el azt az ízhatást, amit a cukorral, ezek a vegyszerek az aszpartam és a szacharin. Mindkettő testidegen anyag, tehát méreg az élő szervezet számára. Tudományos kutatások rákkeltő anyagokként kezelik ezeket. Mivel a diétaipar egy dollármilliárdos biznisz, ezért igyekeznek jól eltitkolni az aszpartam közel száz káros mellékhatását. Az aszpartamot, miután megemészti a szervezet, a benne található metanol - faszesz - formaldehiddé, majd hangyasavvá változik. A formaldehid belégzése halálos, rákkeltő, további összetevői, a fenil-alanin és az aszparginsav pedig mérgezőek. Ennyit a mesterséges adalékanyagokról, amelyek látszólag megédesítik az ételünket.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások