Közösség

Orvosajánló

3241

Belebotlottam egy eszmefuttatásba a New York Times véleményrovatában, amin már én is sokat töprengtem, csak nem feltétlenül így. A szerző azon mélázik, vajon miért nincs az étteremajánlók és étteremkritikák mintájára orvosajánló sorozat? Az apropó az, hogy egy nagy amerikai biztosítási cég nekifutott az orvosértékelési rendszernek, s ügyfeleitől azt kérte, étékeljék az általuk látogatott orvosokat. A válaszok eredményeképpen négy kategóriába sorolhatók az orvosok a szánalmas ellátást biztosítóktól a kiválókig. Persze sok orvos rögtön tiltakozni kezdett, szerintük a betegek nem képesek megítélni egy orvos kompetenciáját, szakmai hozzáértését, és attól félnek, a személyes szimpátia, a megnyerő stílus elsőbbséget élvez a szaktudással szemben.

Hasonló kritikákat annak idején az egyetemi professzorok is megfogalmaztak az államokban, ám mára a diákok értékelését a legtöbb felsőoktatási intézmény igen komolyan veszi. A tiltakozások egyébként valószínűleg pont olyan orvosoktól erednek, akik tudják, pacienseik nincsenek jó véleménnyel róluk, hiszen a felmérés nem a szakmai tudásra kérdezett rá. Az embereknek olyan szempontok szerint kellett értékelniük, mint hogy bizalmat ébresztett-e bennük az orvos, barátságos vagy barátságtalan volt-e, könnyű volt-e időponthoz jutni a rendelőjében, sokat kellett-e várni, a nővérek, a személyzet segítőkészek voltak-e...

Tehát a kérdések arra irányultak, kedvesen, partnerként bántak-e veled vagy sok órás várakozás után mintegy szívességet téve nagyjából közölték, mi lehet a bajod. Egy ilyen szempontok alapján felállított értékelési rendszert valószínűleg minden ember szívesen fogadna, akár egy olyan oldalon, ahol aztán mindenki a saját tapasztalataival kiegészítheti az általános értékelést.

Itthon nemrégiben a ciklus.hu csapata kérte felhasználóit arra, hogy véleményezzék nőgyógyászukat nagyjából hasonló szempontok alapján, csak a kérdőív ennél bővebb volt. Ők az orvosokhoz szerették volna eljuttatni az eredményeket, ami első lépésnek már nem rossz, bár szerintem a nők igen hálásak lennének, ha a nőgyógyászok erdejében segítenénk eligazodni egymásnak.

A visszajelzések eredményessége és célravezető voltát illetően azonban szkeptikus vagyok, mert én rendszeresen adok visszajelzéseket különböző éttermeknek a szolgáltatásról. Igazságos vagyok, így jót és rosszat ugyanúgy jelzek, ám visszajelzést nem nagyon kapok. Mikor a vegafutárt dicsérő szavakkal illlettem, ugyan feltették az oldalukra, de nem válaszoltak a levelemre. Mikor kedvenc helyeim romlását látva kedvesen és barátságosan felhívom a figyelmüket arra, hogy rendszeresen rosszul adnak vissza, hogy az új pincér kifejezetten barátságtalan, hogy rendre nem azt kapom, mint amit kérek, nem válaszolnak. Dacára annak, hogy mindezt kiegészítem azzal, hogy a helyet és a kosztot szeretem, hogy szeretnék a továbbiakban is oda járni, kérem, ne vegyék semmibe egy törzsvendég építő kritikáját. Semmi válasz. És ez a vendéglátás, a szolgáltatóipar, nem pedig az egészségügy, ahol egyébként is valami furcsa hierarchiába rendeződtünk, ahol az orvos szava szent, hiába a mi testünkről van szó.

Te örülnél, ha lenne orvoskritika?

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások