Szépség

Bollywoodi glamúr

3179

A bollywoodi színésznők egytől egyig megtestesült istennőknek néznek ki a harsány színektől pompázó sminkjeinkben és ruháikban. A legkiemelkedőbb tehetség is köztük olyan, mint egy földre szállt angyal, szépségük pedig páratlan a világban. Az indiai filmek három-négy óra hosszúságúak, melyekben nem ritka, hogy megjelenik a nyugati, szőke nő is, persze pejoratív szerepben.

A nyugati nők szerepe

Érthető módon az indiai nők nem bírják a nyugati nőket, a gyarmatosítások során találkoztak már mindennel, amivel csak lehetett. Ezért is fantasztikus, hogy megtartották egyéniségüket és elveiket, nem süllyedve bele az amerikai Hollywood diktálta nőideálnak, hiszen szereplőik egészséges testalkatúak és természetes szépségűek és szinte tetőtől talpig ruha fedi testüket. A bollywoodi filmekben gyakran feltűnő "nyugati nő" mindig a csábítót játssza, általában az ültetvényes feleségeként a megkaphatatlan idegent alakítja, vagy az aktuális ribancot, aki rámászik az indiai férfiakra. A fehér nő tehát az indiai férfi titkos szexuális vágya, pláne, hogy rövid szoknyában, provokatív felsőkben nyomul a pasikra - persze indiai módon ábrázolják ezt is filmjeikben. Ezzel szemben az indiai nő nem rakja a lábát feltűnően keresztbe úgy, hogy nincs rajta bugyi, maximum a köldökét láttatja, ami csak és kizárólag tánc közben mutatkozhat meg. Egyébként a film végén mindig az övé lesz a férfi, és az idegen nő koppan.

Indiai erotika

A filmekben megmutatkozó erotika annyira szép, hogy mesébe illik. A nyugati punci és cici mutogatással szemben a bollywoodi filmek jóval szoftabbak, maximum egy csók csattan el, de akkor már nagyon messzire mentünk. A szereplők az egymáshoz való vonzódást táncban és dalban mutatják be, sejtelmes nézések közt körbetáncolják a másikat. (A dalokhoz pedig hozzátartozik, hogy mindegyik playback, tehát nem a színészek éneklik, hanem profi énekesek, és gyakorlatilag a filmek betétdalai önmagukban képviselik az indiai popzenei iparágat is, hiszen a taxiktól kezdve a boltokon és rádiókon át mindenhol ezek szólnak.) A lehető legkifinomultabban ábrázolják a szexualitást, ami az indiai kultúrát is hűen tükrözi. A gesztusok és tekintetek játéka adja a finom erotikát, no és persze a színes ruhák, azok anyagai és az ékszerek. Mivel a filmek főszereplőinek arcjátékára nagy hangsúlyt fektetnek a rendezők, így a lehető legszebb nőkkel és férfiakkal mutatják be a tipikus indiai, hétköznapi életből merített történeteket. (Kicsit ellentmondásos, hogy míg a szexualitás ennyire tabu, az erőszak teljesen mindennapos, simán kergetik egymást "kibelezlek" felszólítással akár baltával is.) A ma már Mumbai (előzőleg Bombay) városban lévő filmgyár a legtermékenyebb a világon, nem mellesleg pedig a lehető legfontosabb, hogy olyan színészekkel dolgozzanak, akiket külföldön is elismernének. Arra azonban egyáltalán nem számítottak, hogy a legjelesebb színésznőjük hollywoodi, nyugati film hősnője lehet.

Ízig-vérig nő

A Rózsaszín párduc második részének bemutatóján Rai Aishwarya indiai színésznő is megjelent, aki Soniát alakítja a filmben. A színésznőnek sikerült mindaz, amire Bollywood vágyott, azaz világsztár lett, így hazájában istennőként tisztelik. A színésznő modellkedéssel kezdte pályafutását, ráadásul az orvosi egyetemre szeretett volna jelentkeztni, de nem vették fel, így végül építészeti karon végzett. Az egyetemi évek alatt modellkedésből tartotta fenn magát, majd hazájában szépségkirálynőnek választották, mely nevezéssel végül 1994-ben a világszépe címet is elnyerte. Így került Aishwarya a bollywoodi filmiparba, ahol eleinte színészi tehetsége helyett pusztán szépségével kápráztatta el rajongóit, majd sokat tanulva a színészmesterséget olyan remek színésznővé vált, aki Devdas című filmjével egy Cannes-i díjat is besöpört, és aki Hollywoodban is megállja helyét. A színésznő páratlan szépségére az amerikai sztárok is felfigyeltek, évekkel ezelőtt Julia Roberts azt mondta róla, hogy ő a világ legszebb nője. Akkor még senki sem sejtette, hogy egyszer uralkodó trenddé válhat a bollywoodi külső, a színpompa, az erős smink, melyben nagy hangsúlyt kap a szemek festése. Ma már Penelopé Cruz is hasonló sminkben pózol a 2009-es Mango tavaszi kampányában. A ragyogó, élénk pink és narancssárga színeket az arca a Givenchy ház is megálmodta 2009 tavaszára. Az élénk színeket barnás tónusokkal lágyítja, ám a rúzs és a körmök virítóbbak mint eddig valaha, ez a fajta színes nőiesség a hatvanas években kapott utoljára ekkora szerepet.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások