Lélek

Szundi, nem szundi?

3173

Minden este felhúzom a telefonom ébresztőjét, ötszöri szundira állítom, ami tízpercenként ismétlődik. Minden reggel kihasználom a csörgések közti tíz percet és visszaalszom, majd egy óra múlva irtó fáradtan ébredek és szó szerint kóválygok a mosdóig és a kávéfőzőig. Képtelen vagyok frissen és üdén ébredni, gyakorlatilag a kávé és a tusolás kombója segít abban, hogy ne aludjak vissza a nappaliban, pedig nyolc órát alszom szinte minden éjszaka. A lassú ébredésből persze kapkodó sietséggel riadok fel és azonnal rohanok öltözni és dolgozni.

A fáradtság, ami a rossz ébredezéssel jár akár egész napra is kihathat, az alacsony energiaszint elszívja a kreativitást, a spontaneitást és a koncentrációt, állandó ingerlékenységet és feszültséget okoz. A reggeli sietségnek a koffein sem tesz jót, mert az hirtelen nyomja fel a vérnyomást a feszültséget termelő hormonokkal együtt, így aztán valóban gyors és éber állapotot idéz elő. Az adrenalinunkat ez növeli, de csak rövid ideig, így amikor ez elmúlik, újabb adagért sóhajtozunk, és ördögi körben élünk.

Utánajárva az esetnek kiderült, hogy jóval nyugtatóbb és egészségesebb lenne, ha minden reggel máshogy ébredeznék, mégpedig úgy, hogy a szervezetem ne termeljen feszültséget okozó hormonokat. Egyrészt a telefoncsörgés helyett zenére kellene ébredezni, lassan, azaz nem szabad azonnal felébredni, hanem mély levegőkkel és a végtagok lassú mozgatásával fel lehet készíteni a testet arra, hogy ne hirtelen ébredjen fel. Szakértők szerint a macskákról kellene példát vennünk, akik rengeteget nyújtózkodnak, mielőtt elhagyják az alvó helyüket. A gondolatainkat semmiképp sem arra irányítsuk, milyen nagy falatok várnak ránk aznap, hanem a lehető legpozitívabb élményre koncentráljunk, ami érhet minket aznap. Aztán lassan felkelhetünk az ágyból, és egyre több fényt is felkapcsolhatunk, hogy megszokjuk, a legjobb a természetes napfény. Ebből kiindulva egy reggeli szellőztetés sem árt a testünknek, melyet ilyenkor át kellene mozgatnunk egy kicsit. A végső lépésnek pedig el kellene fogyasztanunk a reggelit, ami könnyű legyen, elég akár egy joghurt is.

Ezek után jöhet a kávé, ha még szeretnénk, valószínűleg ezek után már nem lesz szükség semmilyen ébresztőre.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások