Test

Flörtölj a jéggel

3057

Itt a tél, ilyenkor az ember az alábbi helyeken érzi jól magát: pasink vagy csajunk karjában, egy tűzrakás közvetlen közelében (gáz híján), barátokkal fűtött kocsmákban, otthon a takaró alatt, stb. De mégis mitől érezzük jól magunkat, és pláne hogyan tartsuk meg kondinkat úgy, hogy ha már hideg van, ennek megfelelő sportot találjunk?! Számtalan lehetőség van a téli sportok hódolói számára, ilyen például a korcsolyázás. A napokban zárult le a Műkorcsolya és Jégtánc Európa Bajnokság Helsinkiben, ahol mi magyarok 5-en képviseltük magunkat a versenyen. A nők közül Sebestyén Júlia mellett Hadford Katherine, a férfiak közül Vardanjan Tigran, a jégtáncosok közül pedig Hoffman Nóra új párjával, Maxim Zavozinnal. Sajnos azóta tudjuk, hogy a páros kénytelen volt visszalépni, mert Maxim annyira belázasodott, hogy nem tudta folytatni a szereplését. Sebestyén Júlia a 8. helyen végzett.

Műkorcsolyát nézni mindenki szeret, de kevesen tudnak igazán jól csúszni az életben. Szerencsére nekem sose volt nehéz dolgom elkápráztatni a fiúkat a jégen, mivel négy éves koromtól versenyszerűen korcsolyázom. Akkoriban az egyetlen, mindenki számára látogatható pálya a jól ismert városligeti műjégpálya volt, majd később, tinédzser koromban komoly találkozóhelynek számított, mobiltelefon híján mindig fixen megbeszéltük a gyülekezési időt a bejáratnál.

Persze minél jobban koriztál, annál menőbb voltál a többiek előtt. A fiúk sorban álltak a pálya szélén és a csajokat nézték, nekünk, lányoknak pedig leesett az állunk, amikor szimpátiájukat úgy nyilvánították ki, hogy egy hokifékkel az arcunkba csaptak egy csomó havat. Akkor se, ma se tudják sokan, hogy hogyan kell udvarolni... Mindenesetre baró volt, és el is néztük az ilyen jellegű flörtölést, mert őszintén szólva állati helyesek voltak ezek a srácok. Szerintem külön válogatták oda őket. No, de nézzük a különböző fokozatokat, jó pár ismerősömet tanítottam már meg korizni, volt hogy ismeretleneket is, és le a kalappal azok előtt, akik kezdő létükre vállalkoznak e csúszós talaj meghódítására. Hátha írásban is sikerül átadni valamit...

Húzd be az ujjad!

Vannak az abszolút kezdők, akik a pálya szélén egyensúlyoznak, végül elesnek. A legjobb gyorsan odamenni és segíteni, mert elég egy pár alapvető dolgot elsajátítani ahhoz, hogy stabilan tudjunk körözni. Ha ugyanis a térdedet enyhén behajlítod, és egy kicsit előre dőlsz, máris igen kicsi az esély rá, hogy eless. Az a fontos, hogy megtaláld a súlypontodat, az előrehajlással pedig optimálisan tartsd magad!

Ha elestél, a legfontosabb, amit észben kell tartanod, hogy nem vagy egyedül a pályán, így legjobb, ha azonnal ökölbe szorítod a kezed, mert nem mindenki tud kikerülni, és az egyik legszörnyűb baleset, ha valaki a korijával átmegy az ujjaidon. Nyilván felállni sem túl egyszerű ekkor még: négykézlábra kell fordulni, és óvatosan felemelkedni. A kevés tapasztalattal rendelkező kezdők már képesek kordában tartani a koordinációt, viszont elég egy hirtelen mozdulat, egy enyhe fuvallat és a földön végzed. Kellő kitartással, gyakorlással mindazonáltal viszonylag hamar el lehet sajátítani a stabil korcsolyázást.

Van a mindenre elvetemült férfi típus, aki folyamatosan azt fürkészi, számlálja, hogy ki és főleg hányan látták élváltását, koszorúját, brilliáns kerülgetéseit. Ennél rosszabb már csak az, ha ugyanezt egy lány teszi. Ők valóban jól tudnak korizni, de én megmosolygom őket. Na, ha túl vagyunk pár esésen és egy-két jó flörtön, akkor kezdjünk végre bele a korcsolyázásba! Lehet párosban vagy egyedül, lehet gyorsan, lehet forogva vagy éppen ugorva. Az ugrásokat alapvetően két kategóriába sorolhatjuk: vannak a leszúrt és a nem leszúrt ugrások. Egyes ugrásokból lehet szimplát, duplát, vagy triplát is ugrani. A legfontosabb azt kideríteni, hogy melyik irányba tudunk forogni. Tehát az óramutató járásának megfelelően, avagy ellenkezőleg. A többség az óramutató járásával ellentétesen forog, ezért az ugrásokat ennek megfelelően írom le, noha én például egy axelt bal lábbal kezdek, tehát irányom mindig megegyező az óramutató járásával. Következzenek a nem leszúrt ugrások.

Axel

Volt egy Axel Paulsen nevű norvég manus, aki 1882-ben megugrotta az első axelt. Ez olyan ugrás, amelybe szemből kell belemenni, és sokan nehéznek tartják, mert a szimpla axel is másfél fordulatot jelent. Külső bal éllel kell nekiiramodni, és hátrafelé, jobb külső élre kell megérkezni. A csajok közül elsőként a német Charlotte Oelschlegel-nek sikerült 1916-ban. Van ugyanezen az elven egy félfordulatos ugrás is, amiből értelemszerűen nem lehet duplázni vagy triplázni, ez a kadett ugrás.
Ha ezt már sikeresen elsajátítottuk, akkor lehet próbálkozni a két és fél fordulatossal, vagyis a dupla axellel, illetve a három és fél fordulatos triplával. Ez utóbbi még ma is kihívás a versenyszerűen korcsolyázók körében.

Salchow

A svéd Ulrich Salchow 1889-ben mutatta be brilliáns ugrását, így hát róla nevezték el; ez a salchow. Ennél az ugrásnál van egy tánclépés; előre siklunk, jobb lábbal teszünk egy hajtó mozdulatot, majd a félfordulatos irányváltásnál jobb lábunkat kinyújtva testünk mögé tesszük, aztán előre lendítjük. A bal láb belső éléről elugrunk és egy fordulat után a jobb láb külső élére érkezünk. Az amerikai Theresa Weld volt az első nőci, aki bemutatta 1920-ban. Ezt is lehet duplázni, triplázni.

Rittberger

Werner Rittberger 1910-ben egy új és kiváló ugrást mutatott be, s tartva a hagyományokat ezt az ugrást rittbergernek nevezték el. Az ugrás hátulról, az eddigi gyakorlatot követve jobb láb külső éléről indul, és jobb láb külső élére is érkezünk. Az ugrás közben a levegőben forgáskor bal lábunkat keresztezzük a jobb előtt.

Lutz

Az első leszúrt ugrás a lutz, ezt az osztrák Alois Lutz-tól eredeztetjük . Nagyon nehéz, csakis azok próbálják ki, akik lábtöréssel szeretnének lógni pár hétig a suliból vagy a melóhelyről. Jó ideig hátrafelé kell koszorúzni, majd siklani, az ugrás maga pedig bal láb külső élről indul, majd a jobb láb recéit a jégbe szúrva segítjük az elrugaszkodást. Egy fordulat után a jobb láb külső élére érkezünk. Itt azért némi konfliktusba keveredünk a fizikával, mert a lendületed az ív szerint pont az ellenkező irányba vinne. Mindenesetre gyorsan elkezdték variálni ezt az ugrást. Viszont egy jó hír a sulisoknak, ha megkérdezik, hogy mi a hiányzás oka, csak mondjatok annyit, fizikáztam.

Flip

A következő a flip, eredete ismeretlen számomra, az ugrás tulajdonképpen a salchow leszúrt változata. Lendület, félfordulattal hátrafordulunk, miután jobb lábunkkal egy hajtó mozdulatot veszünk, bal láb belső éléről kezdjük, a jobb lábbal leszúrunk, és már forgunk is. Jobb láb külső élére érkezünk.

Toe-loop

Az egyik kedvenc ugrásom a toe-loop, ami tulajdonképpen a leszúrt rittberger. Ezt az ugrást a jobb láb külső éléről kezdjük, a bal lábbal leszúrunk, s kellő mennyiségű fordulat után a jobb lábra kifelé, azaz külső élre érkezünk. Létezik négyfordulatos toe-loop is a gyakorlatban, a világklasszis Evgeni Plushenko gyönyörűen ugorja. Nos igen; helyes fiú helyes ugrással.


szólj hozzá: Evgeni Plushenko 2006 Olympics

2006-os torinoi szereplését Plushenko egy négyfordulatos toe-loop-pal kezdi, melyet kombinál egy tripla toe-loop-pal és egy dupla lutz-zal. Következő ugrása egy tripla axel, majd egy dupla lutz és így tovább.

Ezeket az ugrásokat kombinálni is lehet. Ahhoz pedig szükség van úgynevezett áthidaló ugrásokra. Ha egy ugráskombinációban szeretnél például jobb külső élről bal belsőre kerülni, akkor segítségedre van az euler, vagy thoren. Ami még jól mutat a jégen, az a forgás. Ebből három van: a Biellmann, a hátrahajlós és az ágyú. A Biellmann forgás lényege, hogy a bal lábad belső élével pörögsz körbe-körbe, s közben hátrahajolva a jobb lábon lévő élt hátulról megfogva a fejedhez húzod a lábad. Ehhez kell némi hajlékonyság.

A hátrahajlós forgás esetében az egyik lábad enyhén megemeled, hátrahajolsz, s így forogsz. Hogy mennyire lehetsz sikeres egy ágyú forgásban, azt szárazon is kipróbálhatod; guggolj le úgy, hogy az egyik lábadat nyújtsd ki előre. Ha az egész talpad a földön marad, akkor nagyobb az esély a forgás elsajátítására. Ebben az összeállításban Sebestyén Júlia gyakorlatilag mindent bemutat.


szólj hozzá: Sebestyen Júlia

Néha persze jobb az egészet feladni és inkább forralt borozni az egyik bódénál, de az éledre mindig tedd rá a védőt, mert ott már nincs gumiszőnyeg és 3-4 bor után már igazán kemény feladat a recéken pipiskedni. Néha nehezebb egy dupla rittbergernél.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások