Lélek

A hátfájás mögött a stressz áll

3054

A stressz nem csak mai társadalmunk kiváltsága. Már az ősidőkben is stresszeltek a férfiak, akik vadászni mentek, sőt állandó stresszben éltek, hogy fenntartsák a családjaikat, csak kicsit más váltotta ki az érzést, és máshogy is kezelték azt. Ez az idegállapot merőben más volt, mint az, amiről ma beszélünk. Régen a stesszt egy támadó vadállat közeledése vagy maga a vadászat felfokozott idegállapota váltotta ki, minek hatására az izmok tónusba jöttek, megfeszültek, készen a kitörtésre vagy a menekülésre. S a kitörés és menekülés rendre meg is történt, az izmok mozgásba lendültek, ezért az azokban felgyülemlett erőt, feszültséget le is vezették őseink. A ma minket érő stresszhelyzetekre testünk hasonlóképp reagál, csak a felkészülést nem követi cselekvés. Ma már az élet megannyi területén helyt kell állnunk, nyomasztanak bennünket a számlák, a munkahelyi gondok, az egzisztenciális megfelelés és a párkapcsolati bajok. Ezek mind lerakódnak szervezetünkben, és a sok megoldatlan feladat vérnyomás probléma, gyomorfekély, bőrbetegségek és mozgásszervi rendellenességek formájában jelentkezik. 

Nem véletlenül emeljük ki annyira, hogy a mozgás fontos, hiszen az immunrendszert erősíti, ráadásul növeli a T-sejt számokat. A stresszre nagyon érzékenyek az izmaink, főleg a csuklyás izmok, ezenkívül a mély hátizmok és a karizmok is terhelődnek. Így nem csoda, ha csomókban áll a nyakunk szinte minden este. A hátunk az, ami igazán érzékeny a stresszre, itt jellemzően feszesek izmaink, s ez számor járuékos problémát idéz elő, például fejfájást, migérnt. A fájások rendszerint csak akkor múlnak el, ha a stresszt kiváltó okokat feldolgozzuk vagy megszüntetjük, ha sportolunk, ha masszíroztatjuk magunkat.

A hátfájást okozó stressz a nem mindennapi stresszfajták közé sorolható, hiszen ez nem attól alakul ki, ha lekéssük a buszt, és dühösen megyünk dolgozni. Az effajta hátfájások akkor alakulnak ki, ha úgynevezett érzelmi stressz alatt állunk, azaz olyan problémákkal  kell szembenéznünk, mint az, ha boldogtalan párkapcsolatban élünk, ha elveszítjük szerelmünket, ha pszichikai vagy szexuális bántalmazásban volt részünk, ha a családban súlyos, nehezen megoldható problémáink vannak vagy ha munkahelyünkön kell megfelelnünk. Az elfojtott érzelmektől is kialakulhat az érzelmi stressz, ekkor főleg rejtett harag és titkolt indulatok állnak a háttérben. Ezek megjelenhetnek akkor, ha éppen elégedetlenek vagyunk karrierünkkel, esetleg a felsorolt problémák valamelyike miatt szegényes az önképünk. Az elfojtott érzelmi feszültség alatt a tudatalatti megpróbálja eltitkolni az öntudattól a problémákat, ám ezt a tudatos elme egy idő után felfedezi, és testi tünetekben felszínre hozza. Így a tudatalatti okozza a hátfájásokat is, sőt, idővel az onnan kiinduló fejfájásokat is ez generálja.

A testi  fájdalmat fel kell ismernünk, és nem pusztán a testi tünetet kell kezelnünk, hanem a lelki okokat is. Az érzékeny kérdéseket tisztáznunk kell, és ezzel egy időben megfelelő mozgással ellensúlyozni mindezt. így hpsszú távon elérhető, hogy a tudatalattit felszabadítsuk a lelki terhek alól. A test és az elme ugyanis úgy funkcionálnak együtt, mint a tábornok és a katona, és az elme a tábornok, természetesen. A tudatalattink pedig egy olyan hely az agyunkban, ahova az ijesztő, nem ésszerű és nem logikus gondolatok kerülnek, miután nem sikerült a tudatnak feldolgozni ezeket.

A hátfájás testi tüneteit a legjobb biciklizéssel, futással, tánccal, úszással és jógával kezelni, és jó idegnyugtató a séta és a kirándulás is. Hatásos lehet az is, ha vesszük a fáradtságot és a Dr. Info weboldalon talált alábbi gyakorlatsort elvégezzük:

1. Egyenesítsük ki hátunkat, nyakunkat és így bólintsunk előre és vissza. Fej lehajtásakor kifújni a levegőt, emeléskor beszívni. Nyolcszor ismételjük.
2. Fordítsuk a fejet mindkét oldalra, ameddig megy, ötször jobbra és ötször balra. Fordításkor beszívjuk a levegőt, középen kifújjuk.
3. Közelítsük a jobb fülünket a jobb vállunkhoz, vagyis hajlítsuk a fejet jobbra, de nem a vállat húzzuk fel!!! A levegőt a hajlítás közben beszívjuk, visszatéréskor kifújjuk. Balra ugyanez, váltogatva ötször- ötször ismételjük, mindkét irányba.
4. Fejünket jobb kézzel húzzuk el jobbra és tartsuk meg húsz másodpercig. Ugyanezt baloldalra is ismételjük. Egyszer elég mindkét oldalra.
5. Körözzünk vállainkkal hátra nyolcszor és előre is nyolcszor.
6. Fej mellé felnyújtott jobb karral nyújtózzunk minél magasabbra, nyújtózáskor beszívjuk a levegőt, lazításkor kiengedjük. Karokat váltogatva ötször-ötször ismételjük.
7. Két kezünket kulcsoljuk össze és hajoljunk előre a két láb közé, közben kifújjuk a levegőt, véghelyzetben kicsit megtartjuk, majd felnyújtózunk mindkét karral egyszerre és beszívjuk a levegőt. Ötször ismételjük.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások