Test

Éld túl az ételed

3012

Rég túl vagyunk a táplálkozási piramis megismerésén és az ehhez való igazodáson, de még mindig keveset foglalkozunk azzal, hogy mit együnk, vagy ha tisztában is vagyunk vele, hogy mi lenne a helyes, mi az, amit a szervezetünk kíván, akkor is hajlamosak vagyunk "bűnözni". Én például nem vagyok nagy húsevő, a párom annál inkább és bevallom, ha egy jó kis fokhagymás oldalas illata lengi be a konyhát, hát nem nagyon tudok ellenállni, és utána rendre rosszul is vagyok. Így voltam tegnap nagyi kakasával is. Ő nevelte, ő vágta le, tök bio cucc, én megfőztem, ettem belőle és halálközeli állapotban volt tőle a gyomrom. Hiába is tudja a test, a tudat csak ellenáll. A legfontosabb odafigyelni a saját szervezetünkre, testünkre, mert ha valami nem ízlik, nem tesz jót, azt jelzi a rendszer. Felfúvódás, székelési problémák, telítettség érzés, csomó-csomó jele van annak, ha valami nem frankó. Számtalan diétáról hallottunk már, de sokaknak a diéta egyenlő a fogyókúrával, ami téves felfogás. Amennyiben már fogyókúrára, tehát kúrára, valaminek a gyógyítására van szükség, akkor már tényleg baj van. Lássuk mit kínálnak nekünk a táplálkozáskutatók, az egyszerű parasztok és a természeti népek! És, ha betegek vagytok: "A táplálkozásban keressétek gyógyulásotokat!" mondotta Hippokratész.

Makrobiotika

Bár távol-keleti alapokon nyugszik a makrobiotika, nevét mégis két görög szó összetétele alkotja a "makro" és a "biosz". A makro jelentése hosszú, a "biosz", pedig élet, tehát hosszú élet. Ez a fajta táplálkozás a régi kínai világnézetet és az arányelméletet alkalmazza. Többet kínál, mint egy egyszerű táplálkozási rendszer, a hosszú élet filozófiáját, művészetét mutatja meg. Követése lehetőséget ad a testi-lelki-szellemi tisztulásra, fejlődésre, gyógyulásra. Mindez elsőre furcsának tűnhet, mert mi köze mégis a lelkemnek a testemhez?

Persze tudjuk, hogy a fent említett három dolog szoros összefüggésben van. Tapasztalta már mindenki, hogy a lelki állapot igencsak hatással van a táplálkozásra. Vizsgaidőszak alatt sokan hajlamosak degeszre tömni magukat, így űzve el a stresszt és bizony a szerelemmel is sokaknál megjön az étvágy, a habzsi-dőzsi. Néhány éve történt, hogy eszeveszett szerelmi bánatom volt. Valahogy nem kívánta semmit enni csak magvakat, gyümölcsöt, ez frissített, ez tartott életben. Néhány hónapig tartott ez az időszak, majd mikor már újra jól voltam, visszatértem a változatos táplálkozáshoz. Akkor még nem tudtam, hogy a táplálkozásom segített átvészelni azokat a lelkileg nehéz időket, de mára szereztem annyi ismeretet, információt, hogy tudjam, igenis nagyon nagy szerepe volt abban az étrendemnek, hogy nem szakadt meg a szívem.

A makrobiotika szerint is, ha táplálkozásunkban biztosítjuk a jin és a jang erők egyensúlyát, harmóniában tudunk élni a világgal és a bensőnkkel. A makrobiotikus étrend lényege, hogy összhangban van a természettel, az étkezési hagyományokkal, az évszakokkal. Más jó egy japánnak, más egy magyarnak, mást eszünk hidegben és mást melegben. Az egyéni különbségek figyelembe vétele is rendkívül fontos, egy egészséges embernek nincs szüksége kúrára, míg egy betegnek kúraszerűen kell táplálkoznia. A makrobiotika szerint táplálékaink jin- és jang-energiák szerint csoportosíthatók. Az étrend ötven-hatvan százalékban tartalmazzon teljes értékű gabonaféléket, öt-tíz százalékban leveseket, húsz-huszonöt százalékban zöldségeket, gyümölcsöt és öt-tíz százalékban hüvelyeseket, tengeri élőlényeket. Bár ez a felosztás nem tartalmaz húst, mégsem kell lemondanunk ezekről sem. Alkalmanként lehet húst, zsíros ételeket is fogyasztani, bár ilyenkor kibillenünk az egyensúlyból ezt még könnyű korrigálni, baj akkor van, amikor túl sokáig túl szélsőséges a táplálkozásunk.

Alap

Van a klasszikus étrend, amelyet nagyon kevesen gyakorolnak, bár tisztában vagyunk vele, hogy melyek azok a táplálékok melyeket előtérbe kellene helyezni és melyek azok, amelyekről inkább le kellene mondani, mégsem vagyunk képesek fejben tartani mindezt. Nagy segítség lehet egy olyan alap diéta - ami valójában a táplálkozási szokásaink megváltoztatását jelenti - betartása, amely irányt mutathat nekünk, hogy miként legyünk egészségesebbek. Mivel az átlagos energiaszükséglet kettőezer kalória körül van, érdemes ennek a felét vennünk, mivel általában ülőmunkát végzünk és keveset mozgunk, tehát jóval kevesebb is elegendő. Sok fehérjét és kevés szénhidrátot, zsírt tartalmaz a helyes étrend, gyümölccsel, zöldséggel kiegészítve. A táplálékpiramist alapul véve tökéletes harmóniában van vele. Fontos a napi ötszöri étkezés, ezt igyekezzünk reggel hét és este hat között beosztani. Ennek a táplálkozásnak a lényege a változatosság és a mértékletesség. Számoljuk a kalóriákat és figyeljünk a testünkre, ami nem esik jól, azt felejtsük el!

A vér szava

A vércsoport diéta sem a fogyást célozza meg, annál inkább az egészségesebb táplálkozást. James és Peter D'Adamo eszelték ki ezen táplálkozási formát - 1950-es évek végén-, mert szerintük vércsoportonként más-más tulajdonságokkal bírunk. Megfigyelték, hogy a szigorú zsírmentes, vegetáriánus szanatóriumi koszt egyesekre gyógyítólag hatott, míg mások állapota sokat romlott emiatt. Ekkor végre rájöttek, hogy az emberek különbözőképpen reagálnak az egyes élelmiszerekre, ami nem jelenti,  hogy bármelyik is rossz lenne. A legősibb vércsoport a nullás, a cro-magnoni embernek nullás vércsoportja volt, gyomruk több savat termelt, amely feltétel volt a húsok feldolgozásához. Az A vércsoport húszezer évvel ezelőtt alakult ki, ekkor már a növények termesztésével is foglalkoztak őseink, emésztőrendszerük már képes volt nagyobb mennyiségú növényi táplálék megemésztésére is. A B vércsoport tizenötezer évvel ezelőtt alakulhatott ki, amikor cudar idők jöttek az emberiségre, az állandó vándorlás, a vadászat, az állatok háziasítása emésztőrendszerüket úgy alakította, hogy a hús és a tejtermékeket a legjobban tudja feldolgozni. Táplálkozás a vércsoport diéta esetén is nagyon sokszínű.

0-vércsoport: ehetsz húst, ezek lehetnek: szarvasmarha, vad, bárány, csuka, tőkehal, szardínia; gabonaféléket természetesen: kevert magvas barna kenyér; zöldségeket, gyümölcsöket: brokkoli, kelkáposzta, fokhagyma, tök, paraj, paprika, karalábé, füge, szilva. Kerüld: lúd, sertés, hering, harcsa; tejtermékek: camembert, brie, edámi, ementáli, gouda, tej, tejes fagylaltok; a gabonafélék közül: búzadara, búza, kevert gabonapelyhek; zöldségből, gyümölcsből sem mind jó: padlizsán, karfiol, burgonya, kukorica, olajbogyó, káposzta, szeder, eper, sárgadinnye, kókusz, mandarin, narancs.

A-vércsoport: egyél húsokat: csirke, pulyka, sügér, ponty, lazac, szardínia, tejtermékeket: szójasajt, szójatej; gabonaféléket: hajdina, barna kenyér, rozsliszt, búzacsírakenyér; zöldséget, gyümölcsöt: articsóka, brokkoli, kelkáposzta, karalábé, tök, sárgarépa, hagyma, ananász, kajszibarack, áfonya, szeder, grapefruit, cseresznye, szilva, citrom. Kerüld a kacsa, liba, fácán, bárány, sertés, borjú, folyami rák, homár, garnéla, kagyló, osztriga, kaviár, hering, tengeri lazac kajákat; tejtermékeket: brie, camembert, vaj, cheddar, edami, parmezán, tej, tejes fagylaltok; gabonafélék közül: durum, búzaliszt; zöldségből, gyümölcsből: padlizsán, burgonya, fekete olajbogyó, paprika, paradicsom, káposzta, vörösbab, banán, sárgadinnye, mandarin, narancs, papaja.

B-vércsoport: Bátran falatozz húsok közül: ürü, bárány, nyúl, vadak, lepényhal, lazac, tengeri pisztráng, szardínia, kaviár; tejtermékekből: joghurt, mozzarella, juhsajt, kecskesajt; gabonaféléket: tönköly, barnakenyér, puffasztott rizs; zöldséget, gyümölcsöt: padlizsán, karfiol, brokkoli, sárgarépa, paprika, cékla, káposzta, ananász, banán, papaja, szilva, szőlő. Ne edd: kacsa, liba, sertés; tejtermékeket: kék nemes penészes sajtok, tejes fagyi, zöldséget, gyümölcsöt: paradicsom, olivabogyó.

Gomba, de nem kalapos

A candidára gondolok. A candida, a titokzatos, rejtélyes, mégis sokak által jól ismert tüneteket okozó, kis seregben jótékony, tömegesen káros kis gomba a testünkben. Ez az élesztőgomba mindenkinek a szervezetében jelen van. Sajnos szapora fajta, és ha ezt meg is teszi, akkor súlyos egészségügyi problémákat okozhat. Legfőbb kiváltója a helytelen táplálkozás és a gyakori antibiotikumkezelés, minek hatására felborul a természetes egyensúly, melyben a test jótékony baktériumai és a gombák önszabályozó harmóniában élnek bennünk. A betegség - illetve a gombák túlszaporodásának - a tünetei nagyon-nagyon sokfélék lehetnek. Van, akinél krónikus köhögés miatt végeztek candida vizsgálatot, van, akinél petefészek problémák miatt és sokaknál jelentkeztek emésztőszervi, illetve bőrproblémák. A leggyakoribb tünetek: pattanások, kiütések, különböző bőrelváltozások, puffadás, székelési zavarok.

Amennyiben bármilyen szokatlan és krónikus tünetet fedezel fel magadon, ha  túl vagy a sokadik vizsgálaton is eredménytelenül, érdemes felhívni az orvosod figyelmét a candidára, vagy privátban elmenni egy szűrésre. A candida a helytelen táplálkozásból, a mértéktelen cukorfogyasztásból adódik, így a legkönnyebben úgy lehet gyógyítani, hogy a táplálkozásunkon változtatunk.  Mivel a gomba elsősorban cukorral és szénhidrátokkal táplálkozik, a diéta főleg abból áll, hogy minden cukor és szénhidrát tartalmú eledelt ki kell iktatni, valamint minden olyasmit, amiből a szervezet cukrot állít elő. Néhány hónap alatt elérhető, hogy a candida egyensúly a szervezet helyrebillenjen. Tilos: élesztő tartalmú ételek, cukor, méz, magas cukortartalmú gyümölcsök, tej termékek, félkész ételek. Emellett kerüljük a dohányzást és az alkohol fogyasztást is. Együnk: halat, hagymát, zöldségeket, félbarna, fekete kenyeret, durumtésztát, olajos magvakat, savas gyümölcsöket, túrót, joghurtot, feta sajtot. Borzasztó nehéz diétáról van szó, de csak a táplálkozásunk megváltoztatásával űzhetjük ki a beteggé tevő gombákat a testünkből.

Lélek

Bármilyen diétát, táplálkozást is folytassunk, ami tudatos, nehéz lesz. Fontos a célokat szem előtt tartani és türelemmel várni a jótékony hatást. Sokaknak segít az is, ha másokkal megbeszélheti a tapasztalatait, erőt, kitartást meríthet mások élményeiből, ezekre nagyon jó platformot biztosítanak a különböző fórumok, blogok, amelyek a diétákkal foglalkoznak.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások