Mi ez?

Mi ez? Izomláz

2958

Szombat, vasárnap, hétfő aerobik edzés, és mi az eredmény? Ma már mozdulni sem tudok az izomláztól, totyogva megyek, ahogyan kedves testvérem megjegyezte. Persze, hogy totyogok, hiszen fáj.

Általános iskolás tesiórákon hallottakra visszaemlékezve dolgoztam rá másnap az előző nap szerzett izomlázra, hiszen ott még azt tanultunk, hogy az izomláz oka a tejsav, és a legjobb ellenszere, ha rádolgozunk. A szombatira rádolgoztam vasárnap, a vasárnapira pedig hétfőn, aztán feladtam, pihenőt iktattam be, mivel semmit nem ért, az izomláz csak fokozódott, lassan mozdulni se tudtam. Ekkor jutott eszembe, hogy muszáj most már utána néznem a témának, mert valamit nagyon rosszul csinálhatok. Nem is kellett hosszasan kutatnom, és megtudtam, hogy amit még általános iskolában mondott Misi bácsi - a testnevelő tanárom -, már régen elavult teória, és nem is a tejsav okozza az izomlázat.

Mi is a tejsav?

A tejsav egy olyan anyag, amely anaerob közegben, tehát oxigénhiányos állapotban keletkezik, mikor is az izom a tápanyagot hirtelen csak tejsavvá tudja alakítani, amely egyébként energetikailag nem túl kedvező. Az izomláz leggyakrabban edzetlen embereknél jelentkezik, de nem ritka, hogy sportolóknál is előfordul erős megterhelés után. A tejsavról tudni kell, hogy felezési ideje nem több húsz percnél. A felezési idő azt jelenti, hogy jelen esetben húsz perc elteltével már az anyagnak csak a fele van meg, negyven perccel később pedig már csak az eredeti mennyiség negyede. Mivel a tejsav felezési ideje ilyen rövid, nem jelentkezhet órákkal az edzés után a hatása, nem ez az izomláz oka. De akkor mi?

Az izomláz valódi oka

A kutatók elektromikroszkópos vizsgálatokkal kimutatták, hogy az izmokban a szokottnál erősebb megterhelés hatására hajszálrepedések keletkeznek. Valószínűsítik, hogy ezek az apró sérülések okozzák a fájdalmat. A kutatók úgy vélik, hogy ezek a repedésekbe begyulladnak, valamint víz hatol beléjük, ami megduzzasztja az izomrostokat, és ez jár fájdalommal. Ez az elképzelés megmagyarázza azt is, hogy miért lesz még nagyobb az izomlázunk, ha másnap rádolgozunk, hiszen ezeket az apró sérüléseket tovább szakítjuk, növeljük a gyulladást és ezzel együtt a fájdalmat is.

Az izomláz kezelése

Ezeknek a sérüléseknek az sem tesz jót, ha masszírozzuk, vagy tovább terheljük az izmokat. Viszont minden olyan tevékenység jótékony hatással van az izomlázra, amely segíti a regenerálódást, valamint csökkenti a gyulladást. Nyugodtan szaunázzunk, vagy vegyünk hideg-meleg vizes fürdőt, amely fokozza a vérkeringést, így gyorsítja a gyógyulást. A gyulladás csökkentésének pedig másik kitűnő módszere, ha külön erre a célra kifejlesztett krémekkel kenjünk a fájó területeket. Erős megterhelés után másnap semmiképpen ne folytassuk az edzést, hanem iktassunk be pihenőnapokat.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások