Divat

LV húsz euró

2978

Valószínűleg fogyasztói társadalmunk az oka annak, hogy nagy mennyiségű hamisítvány designer táska kapható szerte a világon. Mindenkinek minden kell, úgy érezzük, hogy mindenre szükségünk van. Kamerás mobiltól, digitális fényképezőgéptől, minilaptoptól, márkás ruháktól és designer táskáktól érezzük valakinek magunkat - vagyis a társadalom nagy része, persze tisztelet a kivételnek. Szóval csak designer cuccokban lehetünk menők, az egyéniség már nem számít. Persze a legtöbb embernek nincs több ezer dollárja egy-egy retikülre, maradnak hát a replikák, amelyeket potom pénzért megvehetünk minden utcai árusnál.

Isztambuli és szicíliai utazásom során - bár lefogadom, hogy ez még számos országra igaz - tapasztaltam meg, hogy mekkora is a piaca és a háttere a hamisítvány daraboknak. Törökországban például egész gyárak szakosodtak az "olyan, mint" termékek előállítására - gyártanak parfümöt, táskát és ruhákat is. Ezeket, a designer márkák termékeire kísértetiesen  hasonlító darabokat aztán a bolti ár pár százalékáért az utcán árusítják a bevándorlók, sok turista pedig megvásárolja őket. Az árusítás persze nem legális, éppen ezért ha egy rendőr közeledik, akkor a kereskedők villámgyorsan értesítik egymást, összefogják annak a lepedőnek a négy sarkát, amelyen az áruk vannak, és már szaladnak is, a veszély elmúltával pedig lassan visszaszállingóznak. Isztambulban szomorúan tapasztaltam, hogy már a Grand Bazaart - a város több száz éves múltra visszanyúló hatalmas "piacát" - is elárasztották a replika táskák.

Természetesen a hatóságok és a cégek is próbálnak küzdeni ez ellen az állapot ellen, hiszen a hamisítók hatalmas anyagi károkat okoznak minden évben. A nagy márkáknak nem túl jó, hogy mindenki designer táskákkal szaladgál, hiszen vásárlóik pont azért választják ezeket a darabokat, mert különlegesek, és nem engedheti meg mindenki magának azokat. Ma már egy eredeti táska sem menő, hiszen a legtöbben úgyis azon fognak pusmogni az illető háta mögött, hogy vajon igazi-e?!

A legtöbb hamisítványról csak közelről állapítható meg, hogy nem eredeti, így ha sétálunk az utcán csak egy halom LV-t és Guccit látunk, de melyik az igazi? Kicsit furcsa, hogy a hajnalban a villamossal munkába siető, a buszra várakozó és a metró után szaldó nők vállán is márkás retikülök lógnak. Nem valószínű, hogyha több ezer dollárja van valakinek egy táskára, akkor csupán anyagi megfontolásból vesz piros sportkocsi helyett BKV bérletet.

A hatóságok mindegyik országban próbálnak olyan szabályokat alkotni, amelyekkel visszaszoríthatják a fekete piacon fellelhető hamisítvány márkás cuccok számát. Olaszországban például nem csak a gyártók és az árusítók számíthatnak büntetésre, hanem maguk a vásárlók is. Az ötszáz és tízezer euró közötti pénzbüntetés mellett még a táskát is elkobozzák a vevőtől, Ausztráliában pedig akár közmunkára is ítélhetik a vásárlót. A hatóságok azzal magyarázzák ezeket a szigorú intézkedéseket, hogyha így csökken a kereslet a hamisítványok iránt, akkor csökken az előállított, piacra került mennyiség is.

Nem kell Olaszországig utaznunk, ha egy hamisítvány Gucci tatyóra vágyunk, ma már az internetnek hála sok koppincs táska közül válogathatunk. Mind a hazai, mind a külföldi online aukciós házak tele vannak hamis cuccokkal. Nem is olyan régen született egy francia ítélet, mely kimondta, hogy az e-Bay-nek húszezer eurós - ami elég csekély az Olaszországban hamisítvány táskát vásárló turisták büntetéséhez képest - kártérítést kell fizetnie a Hermes nevű márkának, azért mert a site felhasználói két hamisítványt is eladásra kínáltak az oldalon.

Négy plusz egy jel, hogy biztosan nem eredeti a táska:

1. Gyanúsan olcsó az ár
- gondolj bele, hogy milyen áron is kínálja az adott divatház ezt a modellt
- még ha csak "pár" tízezer forinttal olcsóbb az adott táska, mint a bolti ár, akkor is gyanús lehet, semmi képen ne vegyük meg, mert kidobunk egy csomó pénzt, ráadásul a vásárolt táskánk nem biztos, hogy eredeti
- ne fogadjuk el a "közvetlenül a gyárból, ezért ilyen olcsó" magyarázatot sem

2. Gyanús helyszín
- az utcán lepedőről sosem árulnak márkás táskákat
- az internetes vásárlással is vigyázzunk, hiszen tízből kilenc hamisítvány

3. Figyeljük meg a részleteket, a címkét, a kidolgozást, a logóval ellátott szegecseket és egyéb részeket, a márkajelzést, a sorozatszámot, valamint a designt is.

4. Egy eredeti táska csomagolása a következőkből áll: logóval ellátott textilzsák, logóval ellátott doboz, papír, valamint papírból készült logós szatyor, és ezek mind harmonizálnak.

4+1. Vásárlás előtt mindenképpen menj el a márka egyik üzletébe, és ott vegyél szemügyre egy igazit, így lesz összehasonlítási alapod.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások