Test

Mozdulj, mozdulj...

2953

A "leszokok a dohányzásról" mellett talán a legnépszerűbb újévi fogadalom, hogy elkezdünk sportolni, hogy lefogyunk, és hogy egészségesebben fogunk élni. A sport jótékony hatását három éve tapasztalom, mióta újra sportolni kezdtem, és csak javasolni tudom mindenkinek. Most végre Hencit is rávettem - még csak egyszer - a sportra és ő is látja, hogy milyen jó. Hiába kell hajnalban kelni, hogy még munka előtt eltudjunk menni edzésre, egyáltalán nem leszünk fáradabbak utána, mint egyébként, sőt még sokkal jobban érezzük magunkat. Éppen ezért titeket is szeretnénk sportolásra buzdítani, sorra vesszük hát, hogy milyen lehetőségek vannak a mozgásra.

Miért mozogjunk?

A mai társadalom minden korosztálya csak agyilag, szellemileg terheli le magát nap mint nap. Évekig ülünk az iskolapadban, csak jegyzetelünk, figyelünk és tanulunk. Ha szerencsénk van általános- és középiskolában olyan testnevelő tanárt kapunk, aki megdolgoztatja a testünket, és talán még a mozgást, a sportokat is megszeretteti velünk. De sajnos tapasztalataink szerint igen ritka az ilyen testnevelő tanár, a legtöbbeknek talán egy életre elmegy a kedve a sporttól. A sport szempontjából gyerekként sokkal több a lehetőség, még számos helyre eljárhattunk sportolni, vannak aerobik csoportok, foci és kosárlabda csapatok és még sok más, idősebben már sokkal nehezebb, leszűkülnek a lehetőségek.

A sportolás az egyetemeken is kötelező, elvileg. Van ahol két félévet, van ahol egyet ír elő a mintatanterv, amelyet valamilyen sportágban teljesíteni kell. A nagyobb intézményekben számos sportág közül választhatunk, sok iskola áll szerződésben sport klubokkal, uszodákkal, fitnesz termekkel, fallabda és teniszpályákkal és a végtelenségig sorolhatnánk még. Amennyiben egyetemi, főiskolai testnevelés keretében vesszük igénybe ezeket a helyeket, úgy csak minimális térítési díjat kell fizetnünk. Ez nagyon előnyös és kedvező, bár nem sokat ér a tizennégy hetes szorgalmi időszakban biztosított tizennégy alkalom. Egy főiskolás, egyetemista pedig annak is örül, ha sikeresen veszi az adott félév buktatóit, a sportolás hiánya a legkisebb gondja.

Pedig sportolni kell, hiszen az agyunk is jobban bírja a terhelést, ha heti kétszer-háromszor egy-egy órára kikapcsoljuk, és a testünket fárasztjuk le. Előbb utóbb mindenki rájön - még azok is akikkel az iskolarendszerű testnevelés meggyűlöltette a sportot -, hogy muszáj mozogni. De ha megvan az elhatározás, jön a következő probléma, hogy mégis mit?

Néhány lehetőség

A lányoknak a legkézenfekvőbb megoldás, hogyha keresnek egy aerobik termet, kiválasztják az órarendből a legjobban tetsző és megfelelő időpontba eső órát, és vesznek egy bérletet. Miért jó az aerobik? Számos óratípus közül válogathatunk, így könnyedén megtalálhatjuk a nekünk leginkább megfelelőt, más órára érdemes járni, ha zsírt akarunk égetni, ha fogyni szeretnénk, vagy ha éppen alakot formálni, vagy éppen csak erősíteni. Mivel a mozgás zenére történik, még szórakoztató is. Az sem utolsó szempont, hogy egy aerobik csoportba bármikor bárki csatlakozhat. Persze felmerül a kérdés, hogy de mi van, ha a csoportba már mindenki évek óta jár, és edzettségi szintjük jóval magasabb a mienknél? Nem kell aggódni ebben az esetben sem hiszen a mozgás intenzitását, nehézségét mi is könnyedén szabályozhatjuk. Például a legtöbb aerobik órán használnak súlyzót, nekünk nem kell egyből az első órán két kilogrammal ugrálni hatvan percen keresztül, nyugodtan kezdhetjük fél kilóval, vagy akár súlyzó nélkül is. De a mozgás intenzitását is könnyedén mi magunk szabályozhatjuk, például a kiterjedésével, nem kell az első órán a térdhúzásnál a nyakunkig lendíteni a lábunkat, mint az oktató, elég ha éppen kicsit felhúzzuk. Persze, hogy edzettségünk folyamatosan fejlődjön, érdemes a súlyt és az intenzitást is fokozatosan növelni. Tehát az aerobik elég kézenfekvő választás, tíz alkalmas bérletet már tízezer forint alatt kaphatunk a legtöbb fitnesz szalonban, sőt sok helyen még diákkedvezményt is adnak, valamint összekapcsolhatjuk erősítő fitnesszel is az aerobikot, hiszen minden helyen vannak kondigépek.

Az aerobik mellett sok nő választja a tánc valamilyen formáját. A legnépszerűbb mostanában a hastánc, de hiphop táncolni, szalszára és társastáncra is sokan járnak, utóbbi kicsit nehéz ügy, hiszen sokkal több a lány, mint a fiú, amely nehézséget okoz a párok kialakításánál. A tánccal az a baj, hogyha elkezdjük nem nagyon lehet kihagyni, hiszen lemaradunk a koreográfiában, vagy a lépések tanulásában, és azt nagyon nehéz behozni. A másik gond pedig az, hogy ezekkel lényegesebb hosszabb időbe telik az alakformálás és a fogyás is, de ha csak a mozgás öröméért szeretnénk járni, és nem akarunk egy aerobik edzésen izzadni, akkor kitűnő választás.

Egy másik elterjedt szabadidős elfoglaltság a futás. A futás azért praktikus, mert nem kell hozzá semmi, nincs órarendhez kötve, nem kerül pénzbe, és annyiszor és olyan intenzitással végezzük, ahogyan mi szeretnénk. Persze bajos lehet, hogy a város kellős közepén hol fussunk - vidéken azt hiszem ez sokkal egyszerűbb -, és az időjárás sem mindig kedvező - kinek van kedve a mínusz húszban kinn rohangálni -, valamint nem is biztos, hogy annyiszor rá tudjuk "kényszeríteni" magunkat, ahányszor elterveztük.

A fenn említett sportok mellett eljárhatunk lovagolni - bár lovardát találni sem minden városban egyszerű -, squash-olhatunk, teniszezhetünk, vagy járhatunk spinningre és persze ott van a szex is, egy menet során akár két-háromszáz kalóriát is elégethetünk!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások