Divat

Sportos cigi

2929

Nem is gondolnánk, hogy mennyi cigaretta márka van szerte a világon, és hogy mennyi érdekesség, mendemonda, történet tartozik hozzájuk. Összegyűjtöttünk sok-sok, a márkákkal, a dobozokkal, a plakátokkal és a cigarettákkal kapcsolatos érdekességeket.

Külföldi márkák

Az 1916 óta létező Lucky Strike nevű cigarettamárka logóját Raymond Loewy tervezte. Ha a név sokaknak nem is mond semmit, munkáival mindenki nap mint nap találkozunk, még akkor is, ha nem dohányzunk, hiszen ő az az ipari-formatervező, aki a Coca Cola logóját is megalkotta. Az interneten és a szóbeszédben a Lucky Strike-kal kapcsolatban régóta terjeng egy híres mendemonda, miszerint minden ezredik (századik, tízezredik, ki hogy hallotta) dobozban található egy marihuánás cigi. Bizonyítékot erre még tudtunkkal senki nem talált, de inkább egy ügyes reklámfogásról van szó.

Akárcsak a Lucky-ról, a Marlboróról is terjed egy hihetetlen legenda miszerint a a piros területek a dobozon három helyen is K betűket formáznak, és a márkanévből is könnyen összerakható a horrible jew kifejezés egy kis dekódolással, azaz hogy csúnya gyűlölködő cigi ez. Persze mindenki azt lát bele amit akar, a teória bármilyen erőltetett is, legalább érdekes, bővebben erről itt olvashattok!

Ott van aztán az itthon szintén népszerű Pall Mall, ezt szívta a híres amerikai regényíró, Kurt Vonnegut is, ráadásul a márkát számos novellájában megemlítette, a dohányzásról pedig azt tartotta, hogy az öngyilkosság előkelő fajtája ez.

Itthoni dohány

Senki nem gondolná, hányféle magyar cigarettamárka volt régebben, még ha sokuk elég rövid életűre is sikeredett. Ha a magyar cigarettákra terelődik a szó, mindenkinek egyből Kossuth a Fecske és a Munkás ugrik be, pedig volt nekünk olyan márkánk is, hogy Filtol, Sport, Közért, Gitár, Pálma, Harmónia, Mátra és Velence.

A Fecske 1962-ben került forgalomba, és ezzel elindult a füstszűrős cigaretták térhódítása. Kezdetben rövid, majd hosszú változatban élvezhette a nép, jele a névhez hűen egy fecske volt.

A 1848-49-es forradalom és szabadságharc nagy alakjáról Kossuth Lajosról kapta a nevét a Kossuth márkájú cigaretta. Kossuthot kapni lehetett ezüst változatban is, ami állítólag sokkal finomabb volt, és húsz szál lapult egy pakkban. Az ezüst Kossuthot zöld puha dobozban árulták, ki tudja milyen megfontolásból. A Mátra cigi szintén húsz szálas volt, akárcsak a Kossuth, csak  rövidebb.

A Filtol megjelenésekor cigaretta különlegességnek számított a hazai piacon, hiszen mentolos íze és ráadásul filtere volt. A név nagyon fantáziadús, hiszen a fil- filteres, a tol pedig mentolos ízre utal. A híres Munkás volt a legolcsóbb a mezítlábas, azaz szűrő nélküli fajtából. a Többi márkához képest ez viszonylag sokáig volt kapható.

A szocializmusban attól sem riadtak vissza, hogy Sport névre kereszteljenek egy cigaretta márkát. A Sport elszívásához rövidsége miatt szipka kellett. Ha már az érdekes neveknél tartunk, akkor a Velence márkát sem szabad kihagyni. Velence néven nemcsak a Videoton gyártott asztali rádiót, hanem egy rövid életű magyar cigarettamárkának is ez volt a neve.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások