Divat

Egy tenyérnyi legenda

2890

Már vagy húsz perc telt el. A rekkenő hőség nehéz dunnaként nehezedett rá arra a pár emberre, aki úgy gondolta, egy Lanvin bemutatóra nem lehet elég korán érkezni. De lehet. Mint ahogy ezt a barna Burberry ballonkabátot viselő férfi is tette, a szemközti oldal második sorában. Nyilván valami befolyásos magazin alkalmazottja lehet (vagy valaki valakije), mivel ilyen fiatalon senkinek sincs akkora szerencséje, hogy a VIP részlegbe ülhessen. De nem ült ám tétován, megvető pillantásokkal fürkészte azokat a modelleket, akik hangosan vihogtak a fekete lakk díszletek előtt. Jegyzetelt. Rajzolt.

Anna Wintour mondta egyszer, számára ezek a pillanatok a leginspirálóbbak. Azonban ez, Ms. Vintour-t elnézve előttem három sorral, sokkal több volt. Szinte hallottam a ceruza sercegését, a vad vonalak felvázolásának a hangját. Aztán két nő ment oda hozzá. Akkor gyorsan felpattant, megölelte őket, majd bezárta és zsebre vágta pici, fekete bőrkötéses noteszét.

A legendás jegyzetfüzeteket először a századforduló idején készítette el egy francia könyvkötő mester, aki nagyobb párizsi papírírószer üzleteknek dolgozott, ahol a század nemzetközi irodalmi és képzőművészeti alakjai vásárolták jegyzet- és vázlatfüzeteiket, a 80-as években azonban leállt a gyártás. Bruce Chatwin, az angol regény és útirajz-író egyik művében felfedi kedvenc jegyzetfüzetének titkát, s miután a könyvkötő család 1986-ban végleg befejezte a noteszek gyártását, Chatwin a párizsi Rue de l’Ancienne Comédie-ra megy, hogy felvásárolja a még kapható termékeket. A mennyiség azonban nem bizonyul elegendőnek.


1998-ban egy kis milánói kiadó feltámasztja a legendás jegyzetfüzeteket immár Moleskine név alatt (nevét a borítóját fedő lágy bőrről kapta) és ezzel visszaállítja a jegyzetfüzetek népszerűségét. Mindemellett érezteti, hogy a modern, számítógépes technológiák mellett ma is szükség van az eredeti, kézzel írott, személyre szabott könyvekre.

Ezek után a márka pillanatok alatt bejárta az egész világot. Ma már a pillanat megragadását, a részletek rögzítését és az élet egyéni tapasztalatainak papíron való megőrzését jelenti. Változatos oldalstílusainak köszönhetően a kreatív embereket támogatja, és nemzetközi jelévé vált a kortárs nomádizmusnak. A jegyzetkészítés művészete ezzel a tárggyal egy új birodalom kialakulásához vezetett mind az interneten, mind a társadalomban.

Ma már kaphatók városi útikönyvek,olyan címekkel, mint New York, London, Párizs és Tokió (sajnos Budapest nincs, csak Prága), de az alkotni vágyók, találhatnak maguknak képregényrajzoló füzetet, keménylapos vázlatfüzetet vízfestékmunkákhoz, múzeumi jegyzetfüzeteket, riporterfüzeteket és persze határidőnaplókat különbözőféle beosztásokban.

A Moleskine többet jelent, mint Vincent Van Gogh, Pablo Picasso, Ernest Hemingway és Bruce Chatwin kedvenc notesza. Identitás, stílust és képzelőerőt kölcsönöz nekünk, és nos lássuk be, igen praktikus is a több mint húsz féle változatával. Azonban ne feledjük, egy napló senkit sem tesz íróvá vagy művésszé. Ahogy mondani szokták: egy jegyzetfüzet annyit ér, mint amennyi benne van.


Az olvasói cikkek tartalmának valódiságáért a cotcot.hu szerkesztősége nem vállal felelősséget. Ezen szolgáltatásunkat olvasóink saját felelősségükre vehetik igénybe. A szerkesztés jogát fenntartjuk!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások