Divat

Divatos 2008

2845

Év végén mindenki számot vet, összefoglalja, hogy mi is történt az adott évben, most a divatvilág eseményeit összegezzük, kiemelünk pár divatos, cotcotos cikket a 2008-as évből.

Kezdjük az egyik legfontosabbal: még 2008. januárjában a Pantone az év színének a No. 18-3943-t, azaz az íriszkéket kiáltotta ki. Miért pont az íriszkék? A Pantone szakemberei a következőket nyilatkozták a New York Timesnak: "Az íriszkék érzelmileg megkapó, és egy érintésnyi varázslattal elmélkedő hangulatot ad." A szakemberek szerint ez a szín felel meg a legjobban a 2008-as év érzelemvilágának, milyen jó, hogy ők már januárban tudták, mit is fogunk érezni 2008-ban. Nem lett teljesen igazuk, mert bár jelen volt a kék, nem dominált annyira, mint például a lila.

A legtöbb érdekesség melyik másik divatház körül is történhetett volna 2008-ban is, mint a Chanel? A Chanel nagy múltú, ráadásul Karl Lagerfeld a kreatív igazgatója, aki mindig előáll valamilyen fantasztikus dologgal. Az év úgy kezdődött, hogy felröppent a hír, két film is készül Coco Chanel életrajzából, egy két részes tévéjáték, amely a tervezőnő egész életét mutatja be, és egy mozifilm, melyben a francia színésznő, Audrey Tautou, alakítja majd a fiatal Cocót - az utóbbi alkotás a korai évekre helyezi a hangsúlyt. Az év eleji filmhírek után decemberben maga Lagerfeld készített egy tíz perces némafilmet a divatház alapítójáról.

Persze nem csak Coco Chanel életét szerették volna filmre vinni, októberben jelentek meg az első hírek a Vogue internetes oldalán, hogy Vivienne Westwood kalandos életútját is feldolgozzák hamarosan.

Nemcsak a Chanel, hanem maga Lagerfeld is szolgáltatott jó néhány cikktémát. Először  januárban írtunk róla, hogy Lagerfeld tervezett a H&M-nek, sok más tervezőhöz, hírességhez - Stella Mcartney, Viktor and Rolf és Madonna - hasonlóan, de mégis felháborodott, mikor S-es méreten kívül, L-es méret is készült kreációiból. Aztán még júliusban bloggerként adtam hírt a cotcoton arról, hogy Franciaországban Lagerfeld a láthatósági mellényeket népszerűsíti óriásplakátokon. Egészen szeptemberig kellett várni arra, hogy Karl alvótársunk lehessen, ekkor jelentkezett  a Steiff nevű cég egy plüssmackóval, amely Lagerfeld karaktere alapján készült. Nem kellett sokat várni Karl következő nagy dobására sem, mintha nem lenne elég bevétele a Chanel háznak, a tervező egy limitált szériás öt euróst tervezett Gabrielle Coco Chanel százhuszonötödik születésnapja alkalmából.

2008-ban azonban nem csak Lagerfeld kreációit vásárolhattuk meg a H&M üzleteiben, hanem Rei Kawakubo japán tervező Comme des Garcons márkanév alatt futó, külön a divatláncnak tervezett kollekcióját is.

A divatvilág eseményei sem mindig vidámak, két szomorú hírről is beszámoltunk nektek 2008-ban. A kevésbé szomorú, hogy Valentino negyvenöt év tervezés után visszavonult, és egy új tervezőnek adta át a stafétát, utolsó bemutatóját 2008. január 24-én tartotta. De a divatház története nem folytatódott zökkenőmentesen: Valentino távozása után a legendát először Alessandra Facchinetti követte, aki mindössze tizenhárom hónapig állt a cég élén, aztán pedig a kiegészítő részleg korábbi vezetői, Maria Grazia Chiuri és Pier Paolo Piccioli lettek a ház tervezői.
Valentino ugyan csak a divatház éléről távozott, mégis megrendítette a szakmát, az meg egyenesen lesújtotta, hogy a nadrágkosztüm atyja, Yves Saint Laurent 2008. június 1-jén elhunyt. Az erről szóló cikket és az életrajzát itt olvashatjátok!

Kisebb volumenű események is történtek 2008-ban a divatvilágban. Victoria Beckham lábai például egy Marc Jacobs szatyorból lógtak ki a márka reklámplakátjain. De nem csak Victoria lett kampányarc - bár nem túl helytálló ez a kijelentés a szatyorból kilógó lábas képet elnézve -, Kirsten Dunst például a Miu Miu arca, míg Kate Moss Vivienne Westwood fiának Agent Provocateur nevű fehérneműmárkájának lett a modellje. De Louis Vuittont sem kellett félteni, 2008-as tavasz-nyári kampányán olyan modellek pózoltak csillogó sportautókon, mint Naomi Campbell, Eva Herzigova és Natalia Vodianova, Angela Lindvall, Stephanie Seymour és Claudia Schiffer. A kollekciók, a bemutatók és a kampányok mellett a Guccinak és Rihanna-nak az Uniceffel együtt még a jótékonykodásra is futotta az idejéből az.

A világ első számú divatmagazinjának, a Vogue-nak is volt pár jó dobása idén.
Az olasz Vogue 2008-as júliusi száma a Black Issue címet viselte, a teljes lapszámot a színes bőrű nőknek, a fekete modelleknek szentelték, többek között Liya Kebede, Sessilee Lopez, Jourdan Dunn, Alek Wek, Tyra Banks, Veronica Webb, Yasmin Warsame, Arlenis Pena, Chanel Iman, és Toccara Jones kaptak helyet a modellek közül a magazinban. Az olasz Vogue kezdeményezése hamar követőre talált, hiszen 2008. októberében a magazin francia változata jelentkezett az Afrodisiaque címet viselő, fekete lányokkal készült divatanyaggal. A francia Vogue már 2008 augusztusában is felhívta magára a figyelmet, ugyanis egy nagy port kavart divatanyaggal jelentkezett, amellyel elég rendesen beintett a PETA-nak, annak az állatvédő szervezetnek, amely a bunda viselés elleni harc vezető szervezete a világon. A felsorolásból az angol Vogue sem maradhat ki főleg mert magyar vonatkozása is van a hírnek. Az angol Vogue egyik őszi számában "Postcards from the edge" címmel jelent meg egy divatanyag, amelyet az őszi kihalt Balatonon fotóztak. A képek a hatvanas évek szocialista hangulatát idézik.

A magyar divatélet is bővelkedett eseményekben 2008-ban. Még áprilisban a tavaszi VAM Designban rendezett Fashion Weeken megismerkedhettünk egy tehetséges horvát tervezővel, aztán májusban a Műcsarnokban a Nation & Fashion divathétvégén láthattunk olyan olasz márkákat, mint Cavalli, Patrizia Pepe, Moschino vagy Missoni. De Cavalli nem csak márkájával képviseltette idén magát Budapesten, hiszen novemberben személyesen ő nyitotta meg a fővárosban újonnan létesített üzletét. A legszínvonalasabb magyar bemutatókra egészen októberig kellett várnunk, mikor is a Design Hét keretében az Iparművészeti Múzeumban mutatta be a USE, a Je Suis Belle, Nanushka, az Artista és Anh Tuan legújabb őszi-téli kollekcióját. Aztán november végén újra Fashion Weekezni mentünk, az ott látott érdekesebb tervezőkről itt olvashattatok!

A bemutatók mellett belelestünk abba is, hogy hogyan öltöztök ti, ha fesztiválozni mentek. Street Fashiont fotóztunk és mély elemzést tartottunk a VOLT-on és a Balaton Soundon, valamint a Szigeten is, ahol levontuk a végkövetkeztetést: "Idén a csizma hasít!"

Nemcsak a kollekcióit tekintettük meg a magyar tervezőknek, hanem interjúztunk is velük. Először a vidám és mókás darabokat tervező Musu márkanév mögött álló Szalma Boglárkával és Dulibán Bernadettel beszélgettünk, majd a partyszervezéssel is foglalkozó Lollipoposokkat faggattuk, végül a Je Suis Belle-es Kiss Tibivel találkoztunk az újonnan nyílt showroomukban. Tervezőink mellett a nemzetközi karriert befutott, Gucci kampányarc Mihalik Enikővel is leültünk beszélgetni egy kávézóban.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások