Közösség

Közös autónak mije túros?

2800

A birtoklás világában sajnos nehezen megy át a fejeken sok, egyébként teljesen logikus kezdeményezés, ilyen a közös autóhasználat, a car sharing, azaz nem saját tulajdonú autókkal való közlekedés. Ha nincs autód, de van jogosítványod, és szeretnél autót, gondolj bele mennyire használnád azt ki, mennyire érné meg neked a vételár, a biztosítás, a parkolás, a fenntartás, szervizelés. Ha van autód, de nem munkaeszközöd az, és nem is alanyi jognak tekinted a dugóban ülést, gondold végig, hány olyan alkalom van, amikor tényleg szükséged van rá. Ugye, hogy nem is olyan sok? (Az autófüggőkről és az autóval dolgozókról - értsd fuvarosok, mesteremberek, stb - értelmetlen e helyütt nyilatkozni.)

A világon mintegy hatszáz városban, és Európában is egyre több városban működik sikeresen a car sharing rendszere, minek lényege a következő. Felelősen és logikusan gondolkodó emberek ahelyett, hogy besétálnának egy autószalonba és hitelt igényelve új gépjárművet vásárolnának, inkább besétálnak egy közösségi autózással foglalkozó irodába, és becsatlakoznak a rendszerbe. Az új tag innentől kezdve bármikor használhat egy járművet előzetes bejelentkezés után. Szolgáltatótól függ, hogy húsz perccel vagy egy nappal előre kell-e szólni, hogy igényünk lenne egy járműre, de mindenhol igyekeznek a lehető legkevesebb átfutási idővel dolgozni. És ha eljön az időpont, ahelyett, hogy saját autónkhoz sétálnánk oda, az ily módon bérelt, mintegy résztulajdoni viszonyban lévő járműhöz sétálunk oda, amit vagy a kért címre szállítanak, vagy egy megadott helyen veszünk át.

A car sharing szerveződések különböző fejlettségi szinten állhatnak, a legprofibb, legnagyobb cégeknél az autók kártyával nyílnak, azzal indíthatók, több helyen felvehetők és leadhatók, s ezek többnyire tömegközlekedési csomópontok a könnyű megközelíthetőség kedvéért. A fizetés a megtett kilométerek után történik, egy húsz kilométeres út átlagosan 12 euróba kerül egy családi autót igénybe véve. Hosszú hétvégére több kilométerre számolva nyilván ugrik a költség is. Ami így hirtelen soknak tűnik, az valójában nevetséges összeg.

Ha egy hónapban egy nagybevásárlásra igénybe vesszük az autót, az ezek szerint körülbelül 3000 forintos összeget jelent, vessük ezt össze a saját autó költségeivel. Ha részletet fizetünk az kapásból több tízezer forint havonta, erre jön a kötelező biztosítás, a casco, a súlyadó, a szervizelés, a gumicsere, a mindenféle. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy saját kocsinkat nagyobb eséllyel lopják el, mint azt, ami csak néhány órára vagy néhány napra van nálunk...

Nyilván mindenki a saját zsebét nézi első helyen, s látható, a közös autó használata nevetséges töredéke a saját gépjármű fenntartásának. De nagyobb haszna is van, ha valaki e mellett dönt. Csökkenti a városban álló vasdarabok mennyiségét, a ha már ott van, menjünk kocsival - jellegű fölösleges autóhasználatot, minek következtében csökkenti a dugókat és nem utolsó sorban a környezetszennyezést.

A kezdeményezés egyébként egyáltalán nem új keletű, mielőtt valaki modern zöld hóbortnak titulálná, a II. világháborút követő időktől kezdve neki-nekirugaszkodtak az elképzelés megvalósításánál. Az első említésre méltó próbálkozások a hatvanas-hetvenes évekre tehetők, leginkább Svájc próbálkozott egy használható rendszer kialakításával, és Németország is hamarosan csatlakozott a kísérletezéshez. Később csatlakozott Svédország, Hollandia, Kanada és az Egyesült Államok.

Az autómegosztást alkalmazó városok azonban nem egységes rendszert használnak, mindenhol más és más modell működik, de igyekeznek kidolgozni azt a formát, ami könnyen és gyorsan mindenhol kiépíthetővé válna. Magyarországon természetesen nem működik még a rendszer, itthon bár folyton szegénységre panaszkodunk, megszámlálhatatlan mennyiségű autó rója az utakat, többségük k és l rendszámos, azaz újak, s így amíg az emberek a saját gépjárművet komfortérzetük, megelégedettségi szintjük jelentős mutatójának tekintik, valószínűleg életképtelen volna egy ilyen vállalkozás. Mindazonáltal vagyonos olvasóink például itt tanulhatják a rendszer alapjait, s innen vásárolhatják meg a modellt, mi ígréjük, azonnal tagok leszünk!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások