Test

Hájasodó társadalom

2584

Tudjuk jól, ismerjük a szöveget, hogy az elhízás korunk népbetegsége, amely a modern, fejlett, nyugati világ életmódjának köszönhető, elsősorban a mozgáshiánynak, a jólétnek és a helytelen táplálkozásnak. Mára odáig jutottunk, hogy Angliában motivációs rendszert terveznek az elhízott szülők mozgósítására, minek keretében vásárlási utalványokkal jutalmaznák, ha az anyukák, apukák elsétálnak gyerekeikkel reggelente az iskoláig. Tenni kell az elhízás ellen, de kérdés, hogy a jutalmazási módszer vajon hatásos, elég motiváció egy egyébként is jólétben élő szülőnek?

Egy brit kutatás szerint 2050-re a társadalom fele elhízott lesz, hiszen a szülők életmódja kihat a gyerekekére is, tehát valamit sürgősen tenni kellene az ügy érdekében. Az elhízás súlyos betegségeket okozhat, amelyek végzetesek is lehetnek, ráadásul a túlsúly csökkenti a munkaképességet és rontja az életminőséget is. A WHO listáján az elhízás a második helyezést kapta a dohányzás után. Ez azért elgondolkoztató.

Mi is az elhízás?

Elhízásról orvosi értelemben akkor beszélünk, ha a testtömeg húsz százalékkal meghaladja a normálisnak tekinthető értéket. Az elhízás mértéke könnyen mérhető a testtömegindex mutatójával. A testtömegindexet úgy számolhatjuk ki, hogy a kilogrammban kifejezett súlyunkat elosztjuk a méterben kifejezett magasságunk négyzetével. Az értéket persze még az életkor és a nem is befolyásolja, hiszen a nőknek köztudottan nagyobb a zsírszázalékuk, mint a férfiaknak. A testtömegindex harmincötös érték felett jelez elhízottságot, míg a tizennyolcnál kisebb szám kóros soványságra utal. Tudjuk azt is, hogy az elhízás gyakorisága az életkorral arányosan nő, hiszen a szervezet évente körülbelül harminc dekagrammal nő, a fizikai aktivitás, a mozgékonyság pedig évről-évre csökken, így a bevitt táplálék mennyiségének is csökkennie kéne.

A súlyfelesleg mértékén kívül az sem mindegy, hogy a súlyfelesleg hol található rajtunk. Két fő csoportra oszthatóak az emberek a zsírlerakódás helyei szerint: van az alma és a körte típusú elhízás, előbbi a hasi részen felhalmozott zsírra utal, és ez sokkal károsabb, mert jobban megterheli a belső szerveket, mint a combra és csípőre rakódott felesleg, ami pedig a körte típusú elhízás.

Az elhízás okai

Bár az elhízás oka lehet betegség is, ma inkább az a jellemző, hogy a helytelen életmód velejárójaként jelenik meg a túlsúly. Míg régen sokkal többet mozogtak, sokkal több fizikai munkát végeztek az emberek, addig ma legtöbben ki se mozdulnak otthonról, és sokan végzik munkájukat egy irodában ülve. A jólétnek köszönhetően - manapság a fejlett országokban senki sem éhezik - a kalória bevitel jóval nagyobb, mint amire szervezetünknek ilyen aktivitás mellett szüksége lenne, tehát a súlyos kalóriák megmaradnak, elraktározódnak, mivel nem használjuk fel őket.

Persze vannak genetikai tényezők is, melyeken nem lehet változtatni, de helyes étkezéssel, rendszeres mozgással az ilyen téren kedvezőtlenebb genetikai adottsággal bíró emberek is egészségesebbek lehetnének. A genetikai családi örökség mellett ott van az otthonról vett példa is, a szülők életvitele szolgál mintaképpen a gyermek későbbi életében. Ha a szülők mozgáshiányosan éltek, egészségtelenül táplálkoztak, akkor nagy valószínűséggel később a gyerek is így él majd, hiszen egész gyerekkorában ezt látta, ezt kapta útravalóként.

A családon kívül az adott ország és kultúra is befolyásolja az étkezést és az életvitelt általában. Az étkezési szokásokat nagyban befolyásolják az adott népre jellemző hagyományok, a hagyományos ételek és alapanyagok. A magyar konyha köztudottan nem túl egészséges a túl sok zsír, fűszer és a mértéktelen húsfogyasztás miatt. Társadalmunkra jellemző, hogyha szomorúak vagyunk, eszünk, azzal szerzünk örömöt magunknak, így a pszichés tényezők is kihathatnak súlyunkra. De örömünkben is hajlamosak vagyunk nassolni, nassolunk, ha filmet nézünk, ha csak a gép előtt ülünk, tehát mindig, legalábbis gyakran.

A luxuskonzumpció nevű jelenség hiányának tudható be például, hogy az afro-amerikai nők fele elhízott, hiszen a szervezetük genetikailag nincs hozzászokva a nagy kalóriabevitelhez. Elvileg a luxuskonzumpció, a szükségesnél több kalóriabevitel nem jár súlytöbblettel, hiszen a szervezet fokozott anyagcserével válaszol erre. Viszont a sokáig éhezett népek szervezete a több kalóriabevitelre raktározással válaszol, hiszen ez évszázadokig elengedhetetlen volt a túlélésükhöz.

Fogyjunk le!

Az egy éves aerobic oktatói képzésen jól a fejünkbe verték, hogy fogyókúrával szinte semmit sem lehet elérni. Hiába éhezteti magát az ember, a hasznos és látványos, valamint tartós változáshoz mozgás is kell. Az egészséges és ésszerű étkezés mellett heti háromszori mozgás lenne ajánlott a fogyni vágyóknak. A fogyáshoz az is szükséges, hogy olyan mozgást végezzünk, amely nem emeli az egekig a pulzusunkat, mert abban az esetben a szervezet a megnövekedett energiaszükségletet nem tudja hirtelen máshonnan pótolni csak a szénhidrátból, viszont, ha nem sokkal emelkedik meg a pulzusunk, akkor képes a szervezet a zsír elégetéséből fedezni a szükségleteket. A neten, a női magazinokban, sőt még könyv formájában is elárasztanak minket a különböző fogyókúrás tippek, módszerek, de a lényeg, hogy mozogjunk, táplálkozzunk egészségesen és a kalóriabevitel ne haladja meg a felhasznált mennyiséget.

A szavazáshoz itt ki tudod számolni a testtömegindexedet!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások