Mi ez?

Mi ez? Csicsóka

2578

A csicsóka gumós, évelő gyógynövény, latin neve Helianthus tuberosus, nevezik jeruzsálemi articsókának, népiesen pedig földi almának is. Gumója talán a krumplihoz hasonlít a legjobban, virágja pedig a napraforgóéra emlékeztet - ez utóbbi nem meglepő, mivel közeli rokonságban állnak. Gumói tojás nagyságúak, színűk pedig fajtától függően változik, lehet piros, fehér vagy sárga.

A csicsóka először a tizenhetedik században került be Európába Észak-Amerikából, ahol az indiánok étkezésének mindig is fontos részét képezte. Érdekesség, hogy kezdetben vitatták a fogyaszthatóságát, 1927-ben például hivatalosan is ehetetlennek minősítették, a nyolcvanas években pedig az íztelen jelzővel illették, ma viszont újra nagy népszerűségnek örvend.

A csicsóka egészséges

Nagyon is, mivel jótékony hatással van számtalan élettan funkcióra, ráadásul rengeteg vitamint tartalmaz: a csicsókában található A-, B1-, B2-, B3, C- és E-vitamin, valamint kalcium, vas, magnézium, foszfor, kálium, nátrium és cink is. A csicsóka fő szénhidrátja az inulin.

A csicsókának a krumplinál ötször nagyobb a rosttartalma, a magas rosttartalom pedig megakadályozza a szénhidrát és az egyéb hizlaló tápanyagok felszívódását, és az emésztésben is segít. A magas rosttartalom miatt a csicsóka laktató, ám mindeközben száz grammja mindössze  80 kcal-át tartalmaz, így a fogyókúrás étkezésbe is kiválóan beleillik. A csicsókából készített cukor a legédesebb, az ezzel édesített élelmiszerek mégis kevesebb energiát jelentenek a szervezet számára. A gumókban található keményítő jótékony hatással van a máj, a lép és a hasnyálmirigy működésére, így segíti a vércukorszint beállítását.

A csicsóka kiváló a gyerekkori ételallergia kezelésére, hiszen helyreállítja a bélflórát, ezzel támogatva az immunrendszert. Jó továbbá a szív- és érrendszeri betegségek kezelésére is, hiszen csökkenti a vér szabad zsírsavtartalmát, amely a megbetegedést okozza. Az allergiás és az érrendszeri megbetegedéseken kívül a csicsóka rákos megbetegedések kezelésében is jól alkalmazható, csökkenti például a mellrák kialakulásának esélyét.

Ételek csicsókából

A csicsókából sokféle ételt készíthetünk, van hagymás csicsókasaláta, csicsókafőzelék, csicsóka pogácsa, de rakott csicsóka is. Fontos, hogy mindig csak annyi csicsókát vásároljunk, amennyit rövid időn belül felhasználunk, mert könnyen kiszárad, nedves környezetben pedig hamar bepenészedik. Csicsókát nem kaphatunk minden zöldségesnél, nem olyan elterjedt, de érdemes kilátogatni egy-egy piacra, és ott nagyobb valószínűséggel vehetünk.

A rakott csicsóka ugyanúgy készül, mint a rakott krumpli, csak értelemszerűen krumpli helyett csicsókát használunk, s a csicsókapogácsa is csak az alapanyagban különbözik a rendes krumplis pogácsától.

A hagymás csicsókasaláta elkészítése nagyon egyszerű. Az alaposan megmosott majd megfőzött csicsókákat meghámozzuk, és vékony karikákra vágjuk, szintén karikára vágott hagymát keverünk hozzá. Az egészet meglocsoljuk sós, citromos, cukros páclével, majd egy kicsit állni hagyjuk és fogyaszthatjuk is.

A csicsókafőzelék elkészítése sem ördöngösség, a meghámozott és kockára vágott gumókat sóval és babérlevéllel puhára főzzük. Ha puhára főtt, akkor tejfölös habarással besűrűsítjük.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások