Közösség

Támad a mobilreklám!

2411

Lassan Magyarországon sincs olyan mobiltelefon-tulajdonos, akinek ne lenne beépített bluetooth kapcsolat kedvenc kis eszközében. A bluetooth technológia napjainkra még csak annyira elterjedt, hogy az emberek csengőhangokat, fotókat küldözgetnek egymásnak, de a funkciót ennél bonyolultabb, komolyabb információcserére nem igazán használják. Valószínűleg azonban közeleg a személyre szabott információk kora, és akkor kezdődik majd a bluetooth igazi kibontakozása. 

A bluetooth olyan rádiós szabvány, amely különböző eszközök (mobiltelefonok, notebookok) egymással, illetve a számítógéppel való egyszerű és költségkímélő összekapcsolását valósítja meg. A szó jelentése, a “kék fog” Harald Blatand dán királlyal hozható összefüggésbe, aki uralkodása idején egyesítette a dán és a norvég földművesek elkülönült csoportjait. Tettei, jó pár évszázaddal később egészen pontosan 1994 körül -, megihlették a svéd Ericsson cég tudósait, akik kutatási vívmányukat, egy radikálisan új adatátviteli módszert, a bluetooth névvel illették, ezzel is szimbolizálva a mobilvilág homogenitását (hiszen a maga idejében Harald is a teljes egységességre törekedett). Mellesleg az a legenda járja, hogy a király fogai folyton kékre voltak színeződve, vélhetően a sok áfonya elfogyasztása miatt.

Annak idején, amikor ez az innovatív kommunikációs csatorna megjelent, nyilvánvalóan a marketing és PR-szakembereket sem hagyta hidegen és felvetődött az az ötlet, hogy a bluetooth-t mint reklámközvetítő eszközt lehetne felhasználni. El is indultak a különböző kampányok pár évvel ezelőtt, tőlünk nyugatabbra ennek a módszernek már hagyománya van, kis hazánkban azonban még nem tudunk konkrét statisztikákat felmutatni a témával kapcsolatban, annyira gyerekcipőben jár még az ún. bluetooth-marketing. Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a magyarok egyelőre elutasítják, hogy bármilyen üzenet, hirdetés érkezzen a mobiltelefonjukra. Ez érthető, hiszen a telefonunk legszemélyesebb elektronikai eszközünk, és ebbe a személyes szférába nem szívesen engedjük be a hirdetéseket.

Más kérdés, hogy a sok jól képzett, marketinggel foglalkozó szakember miért nem próbál olyan szemléletmódot kialakítani a potenciális felhasználókban, amely esetleg megkönnyíthetné a mobilreklám befogadását. Azt azért tudni kell, hogy Magyarországon is létezik a hirdetés ezen válfaja, ám a telefonunkra érkező hirdetéseket nem vagyunk kötelesek fogadni, az érkező üzenetet visszautasíthatjuk, még elolvasás előtt.

Pedig valódi haszna is lehetne a vásárlás ezen formájának. A legoptimistább előrejelzések szerint az NRC-technológia forradalmasíthatja vásárlási szokásainkat, pálfordulást jelenthet az élet szinte minden területén. Az NRC egy globális adattároló gyűjteményt kerekítene a mobilunkból, minden egyes vásárlási tranzakciót intézhetnénk a segítségével. Lássuk be, kényelem, és értékes, sorban állással elvesztegetett percek szempontjából valóban nem mindegy, hogy pár gombnyomással vagy a jegyirodában töltött idővel jutunk-e hozzá az esti koncertbelépőnkhöz.


Az olvasói cikkek tartalmának valódiságáért a cotcot.hu szerkesztősége nem vállal felelősséget. Ezen szolgáltatásunkat olvasóink saját felelősségükre vehetik igénybe. A szerkesztés jogát fenntartjuk!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások