Divat

A Gucci és az Unicef

2507

A jótékonyság fontos, így karácsony közeledtével még fontosabbá válik. Mi is szívesebben vesszük meg - még ha drágább is - azt a joghurtot, amelyről tudjuk, hogy az árbevétel egy része nemes ügyet szolgál, hiszen így segíthetünk. Jól tudja ezt az olasz luxusmárka, a Gucci is, ami az Unicefet segíti legújabb kollekciója piacra dobásával.

A Gucci speciális, fehér Tattoo Heart Collection névre hallgató kollekciója november 19-én kerül a boltokba, és egészen január 31-ig kapható lesz húsz ország Gucci üzleteiben. A táskák fehér színben pompáznak, és a már ikonná vált márkára jellemző szimbólumok mellett szívek és más tetovált hatású motívumok díszítik. Az eladott táskák árának huszonöt százaléka kerül az Unicefhez. A Gucci elismeri, és fontosnak tartja az Unicef munkáját, ezért is támogatja a szervezetet, mi meg a kezdeményezést, mert szerintünk nagyszerű, és aki ilyen táskát vesz, büszkén viselheti, hiszen mindenki tudja, az illető nem csak a divatnak hódolt, hanem jótékonykodott is a darab megvásárlásával.

Unicef

Az Unicefről a legtöbben csak annyit tudunk, hogy egy gyereksegélyező szervezet, amelyet nagyon sok híresség támogat, és jelentős munkát végeznek. Utánanéztem mikor, hogyan és miért is jött létre a név és ami mögötte van.

Az Unicef elnevezés az angol United Nations International Children's Emergency Fund név rövidítése, ami magyarul Egyesült Nemzetek Nemzetközi Gyermek Gyorssegélyalapját jelent. A gyereksegély szervezetet ötletét még 1946-ban vetette fel Herbert Hoover elnök egy rádióbeszédben, s a szervezetet még abban az éveben létre hozta az ENSZ. A Unicef létrehozása nagyon is aktuális volt a második világháború után, hiszen rengeteg gyermek szorult ilyen vagy olyan módon segítségre a háború borzalmai miatt. 

A szervezet 1947-ben Budapesten is irodát nyitott, hiszen a háború után Magyarországon is sok segítségre volt szükség - a segélyszervezet penicillint szállított ide, és kampányokat szervezett például a malária - kissé hihetetlen, de igaz - és a vérhas ellen.

Bár az Unicef az ENSZ segédszervezete, és több mint százhatvan országban működik, mégsem részesül az ENSZ költségvetéséből, kizárólag adományokból tartja fenn magát, az így befolyt pénzekből végzi tevékenységeit. Szerencsére sok szervezettől, önkéntestől kap hozzájárulást, így éves költségvetése meghaladja a két milliárd dollárt. Érdekesség, hogy ennek a két milliárd dollárnak az egyharmada magánszemélyektől, a magánszektorból érkezik. A legismertebb támogatási mód a képeslapok vásárlása, amellyel már mi is találkozhattunk.

Ezeknek a képeslapoknak is megható történetük van. Még 1949-ben egy Jitka névre hallgató hét éves cseh kislány elküldte egy rajzát a szervezetnek, amellyel köszönetet szeretett volna mondani a falujának a világháború után nyújtott segítségért. Jitka rajzából készült el az első képeslap. A képeslapok népszerűsége töretlenül ível felfelé azóta is, míg 1950-ben csak százezer készült belőlük, ma már százhatvan millió darabot adnak el. A gyerekrajzok mellett nagy művészek - Picasso, Klimt, Van Gogh - alkotásai is a képeslapokra kerülnek, természetesen az alkotók vagy ügynökségük ingyenesen biztosítják a szervezetnek az alkotások felhasználását, ők így járulnak hozzá a monumentális, országokon átívelő segélyprogramokhoz. Munkájáért a segélyszervezetet 1965-ben Nobel-békedíjjal jutalmazták.

Köztudott, hogy a szervezetnek minden országban van jószolgálati nagykövete. A jószolgálati nagykövetség intézménye ötven éve indult, mikor is a népszerű amerikai színész-komikus, Danny Kaye lett az Unicef nagykövete. Danny Kaye-t csak Mr. Unicef néven emlegették több mint harminc éven keresztül, míg ezt a posztot töltötte be, s őt aztán olyan hírességek követték a nagyköveti státuszban, mint például Audrey Hepburn, Whoopy Goldberg, Nicole Kidman, David Beckham vagy éppen Robbie Williams. Magyarországon 2003 óta ezt a hivatalt Halász Judit és Presser Gábor tölti be.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások