Test

Aludj el szépen...

2457

A gerinces élőlények egyik jellemzője, hogy alszanak, azaz életritmusukban pihenő szakaszt is tartanak nap mint nap. Az alvás szükséges, és annak megvonása akár halálesettel is járhat, ezt állatkísérletekkel igazolták. Nemcsak az alvás mennyisége, hanem a minősége is fontos, ezért nem mindegy, mit eszünk és mit cselekszünk elalvás előtt. Az évek múlásával az emberek alvásigénye csökken, míg tiniként akár tíz órát is alszunk, felnőttként ez lecsökken hatra. A kialvatlanság rontja az emberi teljesítőképességet, és csökkenti az immunrendszer védekező képességét. Nem véletlen, hogy az oviban délutánonként aludtunk. 

Az egyetemi vizsgaidőszakok, bulizások után sokszor nem tudjuk magunkat kipihenni, sőt van az az állapot, hogy valami miatt pusztán két órát alszunk, és később képtelenek vagyunk elaludni már, annyira fáradtak vagyunk. Azt is megtapasztalhattuk, hogy jobb inkább másfél órát aludni, vagy egyáltalán nem aludni, mint négy vagy öt órát pihenni, mert a REM fázisból kiszakított ébrenlétet képtelenek vagyunk elviselni. Sokan szenvednek alvászavarokkal, akár betegség miatt vagy épp stressz miatt, melyre érdemes odafigyelni, hiszen a tartósan fennálló alvásproblémák később mély depresszióhoz is vezethetnek. Az elalvással kapcsolatos nehézségek főleg a nőknél fordulnak elő, a kor előrehaladtával egyre gyakoribbá válnak. 

A jelenség mögött meghúzódó okok egyszerűek, egyrészt a nők túlterheltsége, másrészt a hormonváltozások tehetőek felelőssé az alvászavarokért. A havonta beköszönő menstruáció első napjaiban jóval gyakrabban riadunk fel éjszaka, és ezalatt az idő alatt jócskán megnő az alvásigényünk is. Később a terhesség kezdeti stádiumában és szülés előtti szakaszában vannak nehézségeink az alvással, majd jóval később a menopauza idején is ezzel fogunk küszködni. 

Az alvászavar adódhat az úgynevezett vegetatív dystoniából, ami nem más, mint az idegesség, melynek tünetei meg tudják ijeszteni az embert. A szívdobogás, szívtáji szorító érzés, nyugtalanság és szorongás, álmatlanság, szédülésérzés, fejfájás, nedves, jéghideg kezek és lábak tünetegyüttese nem mindig egyszerre jelentkeznek. E tünetek hevessége személyenként változó, általában azoknál jelentkeznek erősen, akik egyébként is betegnek érzik magukat, vagy váratlan rossz dolog történik velük. Ez az idegi probléma pusztán az idegrendszer nem kiegyensúlyozott állapotát jelenti, fiziológiailag a vegetatív idegrendszer gondoskodik a légzés, emésztés és vízháztartás összehangoltságáról, melyet nem tudunk tudatosan szabályozni. Mielőtt azonnal orvos által felírt nyugtatókhoz vagy altaltatókhoz kapnánk, érdemes megnéznünk, melyek azok a természetben előforduló gyógynövények, fűszerek vagy illóolajok, amikkel elérjük ugyanazt a hatást, mint amit gyógyszerrel.

Ha a szívdobogás és szív ritmuszavar áll fent és folyamatosan van, akkor érdemes macskagyökérből ( 30g), galagonyavirágból (20g) és citromfűlevélből (10g) teakeveréket készíteni és naponta három csészével fogyasztani. Ha az idegesség gyomortüneteket produkál, különösen a citromfű lesz a megoldás, így három teáskanálnyi citromfüvet egy liter forrásban lévő vízzel öntsünk le és hagyjuk állni tíz percig. Ezt is naponta három csészével elég, ha fogyasztjuk, lefekvés előtt ha megiszunk még egy csészét, könnyen el fogunk tudni aludni. Ezeken túl kísérletezhetünk fűszerekkel, más gyógynövényekkel és illóolajakkal is a nyugodt alvásért.

Fűszerek

A bazsalikom paradicsomos ételekhez, salátákhoz ma már kihagyhatatlan. Könnyíti az emésztést, megszünteti a gyomorgörcsöt és puffadást, teája pedig jót tesz az idegeknek. Hatásos migrénre és alvászavarra is. A kaporban található a bazsalikom után a legtöbb fontos ásványi anyag, amire a szervezetünknek szüksége van. Szárát és magját frissen őrölve is fel tudjuk használni, akár rák és halételekhez, mártásokhoz és levesekhez is kiváló. Mindig tálalás előtt adjuk hozzá az ételhez. Gyógyhatását tekintve nyugtató hatású, akár bélzavarok ellen is kiváló. A citromfű gombafélékhez és halételekhez is alkalmas fűszer, mely izzasztó, szélhajtó, görcsoldó, emésztést segítő és idegerősítő hatású. A birsalma kompót nagyon fincsi, bár ma már egyre ritkább, hogy ilyet találunk a polcokon. Magjának fogyasztása csökkenti a torokgyulladást, emellett lágyító, nyugtató hatással bír az idegrendszerre. A koriander igen karakteres ízű fűszernövény, melynek magja teaként fogyasztva serkenti az emésztést és könnyű nyugtatóként is alkalmazható. 

Gyógynövények

Az orbáncfű  a lehető legjobb választás, depresszió ellen ajánlott teaként, ám nagy dózisú, hosszan tartó alkalmazása nem javallott, s akár bomlasztó is lehet, ha mellette gyógyszert vagy drogokat fogyasztunk. Mindenesetre kiváló nyugtató, aranyér problémákra, vesebajra és gyomorfekélyre is jó, próbáltuk, napi egy csésze tényleg megnyugtatja az idegeket, és segíti az elalvást. Enyhe hangulati hullámvölgy, szorongásos periódusok esetén bátran alkalmazható, lefekvés előtt egy csészével fogyasszunk belőle. A kamilla teát gyerekkorunkban mézzel kellett innunk, ha betegek voltunk, mert gyulladáscsökkentő, idegnyugtató, alkalmas seb és szemgyulladás kezelésére borogatással. Vigyáznunk kell vele, mert a sebekben lévő gennyezést elősegíti, így nem alkalmas herpeszes hólyagok borogatására. A borsmentalevél étvágygerjesztő hatásának köszönhetően serkenti az emésztést, emellett szélhajtó, idegnyugtató, gyomor és bélhurut esetén is fogyaszthatjuk. A macskagyökér pedig nyugtató hatásán túl enyhe altatószer is, ehhez is bátran nyúlhatunk, sok nyugtató teakeverékben, s álmatlanság elleni szerben is megtalálható, csakúgy, mint a citromfűlevél. Választhatjuk a kész teakeverékeket is, melyek többnyire ezen gyógynövényeket tartalmazzák, s minden patikában és drogériában beszerezhetők, de akár magunk is kikeverhetjük saját teánkat.

Illóolajok

A bazsalikom illóolaja is hangulatjavító hatású, természetes nyugtató és frissítőszer is egyben. A felsorolt gyógynövények és fűszerek bármelyikéből készült illóolajat érdemes kipróbálnunk, akár teával fogyasztva. Ezeken túl a levendula és a narancsolaj is ajánlott, mely utóbbi megfázás, stressz és emésztési zavarok ellen is alkalmas, előbbit pedig nehezen alvó gyermekeknek is párologtathatjuk - no persze nem újszülötteknek. A narancsolajat általános nyugtatóként, méregtelenítésre és szagtalanításra is használhatjuk. Párologtatással kellemes, nyugtató környezetet teremthetünk, illatának hatóanyagaival csökkenthetjük a felnőttek és gyerekek idegességi és alvászavarokkal kapcsolatos tüneteit. Illatos fürdőket is készíthetünk a levendulából és a narancsolajból.

Egyéb hatásos eszközök

Gyerekkorunkból jól ismerjük azt, hogy az anyatej és az anyai mellek érzése ellazít, és azonnal álomba ringat minket. Később meleg, mézes tejet kapunk, esetleg kakaót elalváshoz, melyet már a népi gyógyászat is jól ismert. Felnőttként megtaláljuk azokat a módszereket, hogyan üssük ki magunkat. A sörben található komlótól jót tudunk aludni, csakúgy, mint más alkoholos italtól, csak ezek az alvások nem mindig minőségiek, ha alaposan lerészegedünk. A sör mértékkel jól alkalmazható, hisz a komló is számos természetes nyugtató alapanyaga, ezeket drogériákban könnyen beszerezhetjük, s álmatlanságra kiválóan működnek. Egy pohár vörösbor vagy forraltbor is kellőképpen elnehezíti a pillákat, de ha tartósan fennállnak panaszaink, jobb megoldást kell keresnünk. Ha igazán jót akarunk aludni és stresszesek vagyunk, a mozgásban vezessük le az idegességet. A délutáni sport, mozgás, vagy kiadós szeretkezés elalvás előtt mind édes álmokat hoznak, de a jóga is tökéletes választás, mert nem csak a testet, de a lelket, szellemet is lecsendesíti, s általános harmóniát teremt szervezetünkben.

De fordulhatunk a homeopátia felé is, a legjobb, ha felkeresünk egy homeopátiás orvost, így alkati szerünk megállapítása után tüneteink függvényében lát majd el minket a megfelelő szerekkel, de a gyors orvoslás érdekében a patikushoz is fordulhatunk. Sok helyen árulnak már homeopátiás nyugtatószereket, amik általános tüneteket enyhítenek, s mellékhatások nélkül, kemikáliák nélkül zökkenhetünk vissza a normál kerékvágásba. Leggyakrabban a Sedatifhoz nyúlnak az emberek, s tapasztalataink azt mutatják, napok alatt csökkentik a zaklatottság tüneteit, s egy-két hét fogyasztás után már el is hagyható, a feszültséget mintha elfújták volna.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások