Divat

A csador divatos, a csador indokolt

2396

Mit?

Amit hétköznapi néven egyszerűen csadornak nevezünk, az valójában egy, az iszlám vallás általi öltözködési iránymutatás, a hidzsáb leegyszerűsített megfogalmazása, ami azonban igen változatos képet mutat, s elgondolkodtató haszna van a vallásos nők számára. A hidzsáb nem más, mint lepel avagy függöny, azaz olyan anyag, amivel a nők eltakarhatják testüket, de az arabban a szerénység, erkölcsösség jelentése is társul hozzá. Hogy miért van erre szükség, nyilván egész más interpretációkat szül a hívők és a kritikusok, azaz a világ fennmaradó részének képviselőiben, pedig egykoron zsidó és keresztény nők is éltek a leplek nyújtotta takarással.

Ha talpig feketébe öltözött asszonyok jönnek szembe velünk valamelyik külföldi tartózkodásunk alatt, kellemetlen, nyomasztó érzésünk lehet, hiszen a látványt nem szokta meg a szemünk, s mind a teljesen takaró forma, mind a koromfekete szín baljóslatúan hat. Nem tudhatod, ki van alatta, kicsit bizalmatlan is vagy, s alapvetően feszengsz, hisz csak annyit fogsz fel, ez a valaki nagyon más mint te, s fogalmad sincs, hogyan is viszonyulj ehhez. Sokakban félelmet, ellenszenvet, gyanakvást és elutasítást vált ki, de nézzük, hogy is van ez az egész.

Hol?

A hidzsáb viselése eltér országonként, azon belül az egyes ember vallási meggyőződése mélységének függvényében, továbbá a viseletet meghatározza az is, az illető az iszlám mely ágát követi. Kiemelhetjük a tengely két végét, vegyük példának Iránt vagy Szaúd-Arábiát és Törökországot. Isztambulban járva észrevehetjük, mekkora különbségek vannak a nők öltözködésében. Teljesen jól elkülöníthető a csadort viselő és a mai divat szerint, nyugatiasan öltözködő réteg, ezek között pedig átmenetnek ott vannak azok a nők, akik bár egész testüket takarják, azért modernebb ruhákkal teszik ezt. Furcsa és különös, hogy egymás mellett élnek, egy buszon utaznak, egy élelmiszer boltban vásárolnak a talpig feketébe burkolózott és a fehér csípőnadrágba és aprócska topba öltözött nők, láthatólag teljes elfogadásban...

A vallás többnyire nem tesz kötelezővé semmit, csak javasol, ez esetben szinte utasít, bővebben itt, tehát ha valaki jó muzulmán szeretne lenni, betartja Allah és Mohamed próféta szavát, így a nők önmaguk választják testük elrejtését, jól példázza ezt Törökország esete, ahol a szekularizált állam minden erejével igyekszik tiltani a fejkendő viseletét, zengett is ettől a sajtó sokáig. Ennek értelmében a vallásos meggyőződésű nőknek iskolákban, közintézményekben tilos volt fejkendőben megjelenniük, ami számukra olyan, mintha nekünk lepelbe kéne öltöznünk munkahelyünkre. A nők tehát itt maguk választják a csador, a kendő viseletét, azaz választanák, ha engednék nekik.

Egyes országban azonban törvény írja elő a nőknek a hidzsáb viselését, ilyen Irán és Szaúd-Arábia is, ahol a törvényi előírás miatt, és nem feltétlenül vallási meggyőződésből kénytelen a nők elrejteni magukat. Iránban a vallásrendőrség figyeli, hogy a nők fején ott van-e a kendő, s hogy feneküket takaró kabátka van-e rajtuk. Ha nem, beviszik őket, miközben a müezzin szavára a lakosság nagy része a füle botját se mozgatja, tehát a vallási meggyőződés nem indokolja a szigorú szabályozást. Irán azonban iszlám köztársaság, s az állam igyekszik ennek külsőséges formáit betartatni állampolgáraival. Így történhet, hogy Teherán utcáin járva magas sarkúban, feszülős farmerban tipegő nőket látunk kilónyi sminkkel, akik tényleg milliméterre kiszámolják a még éppen elfogadható kabáthosszt.

Szaúd-Arábiában ezzel szemben a nőknek tényleg csak a szemük látszódik ki a fekete lepel alól, kezükön kesztyű, lábukon zokni, s sokszor még a szem előtt is háló-szerű képződmény látható. Ez megint egy különleges helyzet, hisz nem tipikus iszlám ország, az iszlámnak egy erősen kisebbségi ága, a vahabizmus van itt jelen, ami ezen testrészek takarását is előírja.

Miért?

"Próféta! Mondd a feleségeidnek, a leányaidnak és a hívők feleségeinek, hogy borítsák az orcájukra köntösük egy részét! Így érhető el leginkább az, hogy elismertessenek és ne zaklattassanak."

Az iszlám több, női lélekkel elfogadható magyarázatát is adja annak, miért javallott a test elrejtése. A vallás érzékeny lényekként tekint a nőkre, ismeri azok komplexusait, s a magyarázók azt vallják, több tucat nőből alig egy-kettő akad, aki minden komplexus nélkül képes és szereti is felvállalni saját testét, a többieknek ez folyamatos frusztráció forrása. Indokolják tehát a hidzsábot egyfelől a nők kisebbségi komplexusra való hajlamával. Hozzáteszik még azt is, a nők ahogy egyre idősebbé válnak, egyre kevésbé szeretik mutogatni magukat, a hidzsáb pedig óvón körülöli őket, s nem kell az egész világ szeme láttára fonnyadniuk.

Párkapcsolati oldalról közelítve is egészségesnek tartják, hisz a férfiak nem csábulnak el, nem jönnek szembe velük nap mint nap merészen megmutatott női testek százával, így feleségük teste lesz az, ami az öröm és az esztétikum elsődleges forrása számukra. A férj így nem csábul el, az asszony meg nem féltékenykedik. A nőket a vizslató szemektől is védi, hisz ahogy mondják, egy tucat ismeretlen férfi bókjából kettő, ha jól esik, a többi inkább szorongást szül. A szemérmes viselet a családon belüli erőszakot is megelőzni hivatott, hisz egy női arc személyhez kötött, míg egy női comb, egy has már ugyanolyan, mint másé, nem vált ki rokoni érzelmeket, így egy jellemtelen férfi elcsábulhat azok láttán.

És végül a fentiek mellett ott az a nem elhanyagolható szempont, hogy ha egy nővel való kommunikációban nem annak dekoltázsa és fenékformája köt le, hanem mondanivalója és jelleme, a nő egyenrangú  félként vehet részt az interakcióban. Az iszlám szemszögéből nem az ő asszonyaikat kezelik tárgyként, hanem a nyugati nőket, akiket minden létező célért levetkőzetetnek, szemérmüktől megfosztanak, és az érvényesülés érdekében kénytelen ezt minden nyugati nő többé-kevésbé megtenni, s ezáltal felvállalni, hogy a szépeké az előny.

De vissza a divathoz

Azt hihetnénk, hogy a csador nem ad alkalmat a "divatozásra", vagy nincsenek "csador-trendek", pedig vannak divatbemutatók például Iránban is, sőt Dubaiban is rendeznek Fashion Week-et, ahol természetesen különböző csadorokban, vagy hasonló, földig érő, hosszú ujjú ruhákban vonulnak végig a modellek a kifutón. A Dubai Fashion Week honlapján böngészhettek a tervezők és egy-egy szezonra szánt csador kollekciójuk között is.

A csador-trendeket bizonyítja az is, hogy a Beautiful Muslimah nevű blogban tippeket kaphatnak a fiatal lányok és nők a csador és egyéb, hasonló ruhák divatos viselésére. Érdekes bejegyzés ebben a blogban az a divatos összeállítás, amit a blogger akkor viselne szívesen, ha nem tért volna meg. Önként. És ha nem hordana hidzsábot. Önként. De a nők a csador alatt is nők, így még azok is, akik hagyományosan a fekete, mindent betakaró változatot választják, szívesen dobják fel ruhájukat egy-egy designer táskával és tűsarkú topánnal. A kicsit szabadabban öltözködő muzulmán nők a designer táskákon és cipőkön kívül a kendő márkájával, mintájával, színével is variálhatnak, hiszen a Louis Vuittontól kezdve egészen a Chanel divatházig mindegyik kínál szebbnél-szebb kendőket, sálakat, amelyek az ő öltözködésükbe is könnyen beilleszthetőek. És ugye tudjuk azt is, a legmárkásabb, legszebb fehérnemű üzletekben válogathatnak sok helyen a muszlim nők.

Másik kitűnő bizonyíték a csador divatra, hogy még 2001-ben a német Vogue egy speciális iszlám kiadással jelentkezett a címlapon természetesen egy fekete csadorba öltözött modell pózolt. Az újságban divatanyag is volt, amely tippeket adott arra, hogy milyen kabátokat, kendőket és egyéb kiegészítőket viseljenek a nők a fekete csador mellé.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások