Hirdetés

Test

Minek nekünk rost?

2325

A rostok szerepe a táplálkozásban elengedhetetlen, sok betegséget kihagyhatnánk az életünkből, ha étkezési szokásainkon változtatnánk, de nem drasztikusan. Sajnos a fogyókúra mánia, a stressz vagy felfokozott érzelmeink miatt össze-vissza eszünk, kevés folyadékot iszunk, és ez a kínzás nem gyors fogyáshoz vezet, hanem betegségekhez. Mindehhez társul a genetikai hajlam, a nem mozgás és az ülőmunka, és az, hogy az energiadús ételek fogyasztása mellett elfelejtünk tudatosan étkezni - mindez sokszor székrekedéssel, elhízással jár. A nem öröklődő okok közül a helytelen táplálkozás és nem mozgás egyenes következménye az elhízás.

Hirdetés

Az évek során talán észre sem vesszük ezt, elég ha csak tartósan egy kilót hízunk egy évben, ez tíz év alatt annyi felesleget jelent, amit küszködve tudunk csak ledolgozni. A legegyszerűbb csokiért nyúlni, ha fáradtak vagyunk. Mindenki megérti, hogy a sok munka kell a megélhetéshez, de lássuk be, nem normális, hogy a napi munkáink után még otthon, este is dolgozunk, fusizunk. Ahhoz, hogy ezt bírjuk, az agyunk a szénhidrátot választja, ami könnyen energiává alakul át, ám gyorsan el is röppen, ezért van az, hogy tésztát eszünk tésztával és folyton csokit kívánunk. A következmények mindenki számára ismertek: magas koleszterinszint, szív- és érrendszeri problémák, mozgásszervi megbetegedések, bélproblémák, cukorbetegség, elhízás. Mindezt megelőzhetjük, ha odafigyelünk, miből mennyit eszünk egy nap.

Rostok a világban

A rostokat Japánban ültették át először a hétköznapi táplálkozásba, ételeiket és italaikat is rosttal dúsították, és ez a trend ma a világ számos pontjára eljutott, de még mindig nem viszünk be harminc gramm rostot egy nap -ennyi az ajánlott napi rostbevitel. Akárcsak a fehérje és a zsír, a rost is egyike a táplálkozásban fontos általános fogalmaknak. A rostok olyan szénhidrátok, melyeket nem emészt meg és nem szív fel a gyomor és a vékonybél, így eljutnak a vastagbélbe. A rostok egyik táplálkozási előnye, hogy javítják a víz megkötését a szervezetben. Másik előnyük, hogy elősegítik a tápanyagok emésztését és hatékonyabb felszívódását, így a vastagbél működése gyorsabb lesz, és a bomlástermékek előnyösen befolyásolják a bél nyálkahártyájának állapotát. Harmadsorban a rostok az epesav sóit és a koleszterint is felszívják, és együtt választja ki őket a szervezet, így kevesebb epesav só szívódik fel a testben. 

Cukorbetegség ellen is jó

Az elmúlt évtizedekben az egészséges és tudatos táplálkozás miatt az étkezési rost egyre inkább a figyelem központjába került, és a fejlett országokban már egyre több hatóság is ajánlja az étkezési rostok kétszer annyi fogyasztását, azaz napi harminc-negyven grammnyi rostot. Az étkezési rostok közt megkülönböztetünk oldható és oldhatatlan rostokat, melyek mindegyike más-más fiziológiai hatással bír. 

Az oldható és oldhatatlan rostok attól függnek, melyik oldódik vízben és melyik nem. Az oldhatatlan rostok alkalmasak a székrekedéses panaszok javítására, mert növelik a széklet mennyiségét, és csökkentik az étel bélben való tartózkodásának idejét. Ilyen rostok a teljes kiőrlésű gabonalisztekből készült pékárukban, diófélékben és egyes zöldségekben fordulnak elő. Ebből a típusú rostból ha többet viszünk be, mint kellene, könnyen több gáz keletkezhet a bélben, és a morgó bélhangokból  arra következtethetünk, hogy a rostok túl jól végzik dolgukat. A vízben oldódó rostok a vércukorszint beállítására alkalmasak, mert a vízben megduzzadva és összeállva olyan anyagot képeznek, mely gátolja a cukor vérben való felszívódását. A zabfélék, citrusfélék, árpa és babfélék mind-mind ezt a hatást keltik.

Rostok a hétköznapokban

A probléma az, hogy a fehér liszt nem teljes kiőrlésű, így ez egyáltalán nem tartalmaz rostokat. Az étkezésünkben bőven elég, ha mellőzzük a finomliszt fogyasztását. A napi rostbevitelünk úgy növelhető, ha fehér kenyér helyett barnára váltunk, de elegendő az is, ha teljes kiőrlésű pékárukat fogyasztunk. Ezek ma már minden pékségben kaphatóak. A fehér rizs helyett a barna rizs ajánlott, s bár kezdetben borzasztó íze van, mégis praktikusabb, mint fehér társa. (A tésztákból is azokat fogyasszuk, amik teljes kiőrlésű lisztből készülnek.) Már reggelire fogyaszthatunk zabkorpát, joghurttal vagy tejjel, és ha napi étrendünkbe öt adag zöldséget és két adag gyümölcsöt illesztünk, biztosak lehetünk abban, hogy elegendő rostot viszünk szervezetünkbe. A chipsek és csokik helyett érdemes néha, vagy egyre többet magvakat, pisztáciát, kesudiót, egyéb dióféléket fogyasztanunk. Fokozatosan kell mindezt a táplálkozásunkhoz adni, néhány hét szükséges ahhoz, hogy a szervezetünk felvegye a ritmust. Ne felejtsük el a napi két-hátom liter folyadék fogyasztását, főleg a vizét, hiszen a rostok egy része vízben oldódva fejti ki hatását!

Hirdetés
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
1
Oct
09
zzs írta:
jajj jajj, mintha a lelkiismeretem szólalt volna meg :(
most hogy suli + meló + saját lakás menedzselése ezerrel, a legutolsó dolog amire van időm & energiám, az az egészséges táplálkozás :( :( pedig érzem hogy nem tesz jót a sok elsietett kajálás, oké, nem eszem soha mcdonalds szintű gyorskajákat, de egyszerűen nem tudok még arra is figyelni hogy mindig legyen itthon sok finom zöldség, gyümölcs, müzli, blablabla, meg hogy elég fehérjét, kalciumot, vitamint meg rostokat egyek, amik tényleg nagyon fontosak.
jó lenne ha majd egyszer csinálnátok egy olyan összeállítást, hogy milyen egyszerű kajákkal / alapanyagokkal lehet megoldani az egészséges táplálkozást, mikor mit kéne enni, és ezt hogy lehet beleilleszteni a zsúfolt napirendbe... sokat segítene sztem sokaknak.
persze amúgy már egy ilyen cikk is segít, legalább ráébreszt hogy lecseréljem a hűtő tartalmát :P
11:54
2
Oct
09
lillababy írta:
szerintem a rohangálós életmódnál is meg lehet oldani, én 2 suliba járok, albérletben lakom, futni járok, Bp-Szeged között ingázok, és mégsem okoz gondot... Reggelire müzli (mármint nem kelogsz meg cerbi és társaik, zabárpa, stb pelyhek, én speciel a tescos átlátszó zacsis tropic mixet eszem, imádom) banánturmixban (=banán+tej, no cukor), suliba uzsira 2 nagy szelet félbarna kenyér közé ami éppen van, olivaolajasmargarin, lilahagyma, paradicsompaprika, pulykasonka, sajt, csíra, amit sikerül, ebédre pl barnatésztából tejfölös,mákos, vmi szószos tészta vagy pl barnarizs mondjuk falafellel, vacsira almasaláta (alma, joghurt, olívaolaj, majonéz, mustár) vagy melegszendvics, szintén félbarna kenyérből. Plusz napközben ha sok órám van viszek egy almát is, eszem itthon szőlőt, ilyesmik. És nem nagy fáradság, boltba úgyis muszáj menni, csak annyira kell figyelni, hogy mit veszünk le a polcról.
15:59
3
Oct
09
loulee írta:
itt liverpoolban mindenki gyorsfagyasztott fish pie-t eszik mashed potetoval es hirbol sem ismerik a rostokat. a "thin and healthy" kajak kaloriatartalma 420!!!! ha nem akartok undoritoan koverek lenni, mint az angolok, akkor egyetek rostot es figyeljetek az egeszseges taplalkozasra! en kb 8kilot hiztam egy het alatt :S
20:38
4
Oct
09
zsofi válaszaloulee írására:
en egy hetig voltam tavaly, es konkretan szenvedtem mar az utolso napokban, semmi, de SEMMI normalisat nem lehet enni, de tenyleg. az ettermekben is mindenhol ugyanaz a szemet van, dobbenet.
22:44
5
Oct
10
xxxxxx válaszaloulee írására:
én mondjuk csak fél év alatt híztam 10 kilót ausban de az is bőven elég volt, tudom mire gondolsz:( a fogadó családom brit gyökerekkel rendelkezett és bár hatalmas volt a hűtőjük, soha semmi normális kaja nem volt benne - steaket ettek steakkel, sausage-al, meatpie-al, stbstb, és a házon kívül is hiába próbálkoztam mert a környéken csak 2 baromi drága étterem volt meg 11 (!) féle gyorsétterem, katasztrófa....:(
09:59
6
Oct
10
xxxxxx írta:
ja! amin a legnagyobbat röhögtem: sültkrumplis szendvics! a kenyérnek nem nevezhető fehér négyzet alakú szivacskák közé betuszakoltak egy hatalmas mennyiségű mekis sültkrumplit és ez volt az ebéd (ffuuuuuuuuuuuuuuck)
10:01
7
Oct
10
antares777 írta:
Szerintem kár vergődni a táplálkozáson, ha mérgezett a levegő a világban ...
Jó persze egy láncdohányos,kávés,piás,csokin élő életmódot nem tudnék elképzeli azért, az már tényleg gyilkos..
Persze azért férfi létemre én is figyelek kicsit, bár a müzlim lassan megromlik otthon :-))
Inkább sok rostos innivalót iszom...
11:30
8
Oct
10
donci írta:
én inkàbb Alma infojàra lennék kivàncsi!
16:15
Felhasználónév:
Jelszó:
Hirdetés
Hirdetés