Test

Tartsd magad!

2238

Nézegetjük a lányokat, fiúkat, és meg vagyunk döbbenve, hogy mindenkinek görbül a háta, beesett a mellkasa, gömbölyödik a pocakja. Igen, a srácoknak is. Mintha divat lenne púposodni. Pedig a helyes testtartásnak nem csak fizikailag van jó hatása, hanem lelkileg is! Mivel a testünk és a lelkünk szoros kapcsolatban van, ezért ez elkerülhetetlen.

Illik nem illik

Csini ruha, helyes kis pofi, lógó kezek, kis púp a nyak alatt. Ugye nem szép? Ráadásul nem is illik. Mert bizony az illemtannak van egy olyan passzusa, ami a helyes testtartásról szól. Ha grasszálunk a városban, legyünk természetesek, ne lógassuk a fejünket, de ne is hordjuk fent az orrunkat - mint a Szandi által interpretált dalban: "Hasat be, mellett ki, előre!" A kezeinkkel ne kapálózzunk, de ne is meneteljünk feszesen. Csámpázni pedig már ovi óta nem cuki! ha már a rossz testtartásnál tartunk, az ülést mindenképpen meg kell említeni. Oké, hogy be vagyunk lazulva, de ezt megtehetjük anélkül, hogy nyakig csúsznánk le a fotelben, vagy lovaglóülésben kacérkodnánk a tonetten. különben se tegyük szét a lábunkat, annak a hálóban van a helye, vagy máshol, de nem társaságban. Lábat összezár, kéz az ölben, vagy a karfán, esetleg az asztalon. A lényeg a természetesség és a pózolás elkerülése. Lehet gyakorolni! Mindenképpen szem előtt tartva azt, hogy a testünkkel is kifejezzük a véleményünket, érzelmeinket.

Lélek

A gyerekkori élményeink, későbbi traumáink nem csak a pszichénkre gyakorolnak negatív hatást, hanem a testünkre is, és ez legelőször a testtartásunkon mutatkozik meg. Ezeknek a negatív dolgoknak a legfőbb hatása, hogy az optimális testtartási képességünk elvész. Egyre többször tapasztalunk megmagyarázhatatlan fájdalmakat a nyakban, a gerinc mentén, és mindig nagyobb és nagyobb erőfeszítésbe kerül, hogy helyesen tartsuk magunkat, és ne úgy nézzünk ki, mint akik be vannak fordulva. Az egészségi állapotunk legelőször a testtartásunkon jelenik meg, mégis ezt hagyjuk leginkább figyelmen kívül. Sajnos a rossz testtartás senkiben nem kelt olyan gyanút, hogy talán rossz lelkiállapotban van az illető, inkább csak az erőteljes rossz benyomást érzékeli. Sok esetben úgy tűnik, mintha nem mernénk vállalni testünket, mellünket, formánkat, mintha el akarnánk bújni az önként választott és formált golyóbisban.

Külcsín és belbecs

A megnyerő külső a szép arccal, a tekintettel, esetleg a formás alakkal, a jól öltözöttséggel kezdődik, de mindenképpen - csak úgy mellékesen - óriási szerepe van a testtartásunknak is benne. Képzelj egy egy figurát, akinek fantasztikus az outfitje, de előre lóg a feje, púposodik a nyaka alsó része, lapockái elállnak, medencéje előrebillen, és gyönyörű a frizurája. Összességében szép, az akit látsz? Nem.

Ártalom

Elképzelhető - tapasztalom -, hogy az ülőmunka borzasztóan rossz hatással van a tartásunkra. Könnyen eltespedünk az irodai székben, ami nem mindig ergonomikus, sőt leggyakrabban egyáltalán nem segít a helyes tartás meglelésében. Pedig munkavégzés közben is nagyszerűen oda lehet figyelni a tartásunkra, és egy idő után bizony megszokjuk, és egyenes lesz a hátunk mint a cövek. Mivel manapság egyre kevesebben dolgozunk gyárban, és ti is épp a számítógép előtt ültök, adunk néhány tanácsot, amivel segíthettek magatokon.

Mit tehetsz?

Nézzük a széket és rajta téged! A szék magassága akkor jó, ha ülés közben a térded lejjebb van, mint a csípőd, és legalább száz fokos szöget zár be a combod a lábszáraddal - a szög a térhajlat. A széknek olyan háttámlája legyen, ami a derekadat is megtámasztja. A nyak a megfelelő testhelyzetben már automatikusan jól fog állni, bár lehet, hogy érzel majd némi húzódást, ez a megrövidült izmok hatása lehet. A karjaidat támaszd meg, ne kelljen egész nap a válladdal tartani azokat. Ezekre figyelj az ülőmunkavégzés során, és három-négy óránként végezz egy kis irodai tornát. Támaszd a hátadat a falnak, próbálj úgy leguggolni, hogy a csípőd éri a falat, tekints közben jobbra-balra, de, ha ehhez nincs kedved, egy kisebb befektetéssel, mondjuk egy fitneszlasztival vagy meló utáni pilátesszel helyettesítheted! Mivel nem vagyunk szakértők, megkérdeztük Nagy Enikőt piláteszoktatót, hogy mégis mit tegyünk?

Vigyázat!

Természetesen létezik ideálisnak és optimálisnak nevezhető testtartás, de nagyon fontos, hogy ne jelmondatokat kövessünk, hanem a helyes mintákat, alapelveket tartsuk szem előtt. Valóban követendő cél, hogy egyenesen tartsuk magunkat, ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról, hogy az egyenes testtartás nem mindenki számára valósítható meg az első pillanatban. A "tartsd magad egyenesen!" jelmondat a legtöbb ember számára nem egyértelmű. Kihúzza magát, felszegi az állát, próbál egyenesen állni - ez egyrészt kényelmetlen, másrészt  nem is mindig segít: sokszor túlkompenzál, azaz túlzott mértékben kitolja a mellkasát, íveli a hátát. Ez az "új" testtartás-minta rögzülhet és újabb - más területeket érintő - problémákat okozhat, ami gyakran fájdalommal is jár.

Ha valakinek például hajlott a válla, vagy előrebillen a medencéje, akkor tévedés azt gondolni, hogy kizárólag azzal a területtel kell foglalkozni. A testet két aspektusból vizsgáljuk: nemcsak az egyes testrészek fejlesztését kell megcélozni, hanem egymáshoz való viszunyukat is feltétlenül vizsgálni szükséges. Ez a holisztikus megközelítés, ami tulajdonképpen egy "finomhangolási folyamat": egymáshoz igazítjuk a részeket, hogy a végeredmény a többé-kevésbé tökéletes test legyen.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások