Mi ez?

Mi ez? Nordic Walking

2220

Tegnap állok a villamos megállóban, egy idősödő hölgy két bottal - mintha síbotok lettek volna - gyalogol. Na, ez is a Nordic Walking. Persze nem arra találták ki, hogy a szmogos belvárosban túrázzunk ily módon. A sport az 1930-as években alakult ki, Finnországban, sífutók körében, ugyanis így edzettek a nyári időszakban. Ezzel a különleges gyaloglótechnikával tartották szinten az erőnlétüket, fejlesztették állóképességüket, szóval edzettek. Ez a botos gyaloglás, viszonylag későn. a kilencvenes évek második felében kezdett hódítani, önálló sportágként, természetesen Skandináviában ,de mára már Japánban is nagyon sokan űzik. Persze, hogy Magyarországon is vannak szervezetek, ahol lehet csatlakozni, a természetjárók, ezen csoportjáróihoz. Igen, természetjárók, hiszen az edzések a szabadtéren, friss levegőn történnek. 

Hogyan? Mire?

Az első kérdés, ami felötlött bennem, hogy vajon mire kell a bot? A szakember szerint, a bot fontos különbséget hoz a sima sétához képest. Ezek használatával önkéntelenül meghosszabbodnak a lépteink, a karok ellentétes mozgása minden lépésnél adott lesz, dinamikát kap a járásunk és ritmust ad a lépteinknek. A botok használata miatt, ízületeinket kisebb terhelés éri, ami különösen fontos túlsúlyosaknak és az időseknek. Az ízületeket támogató izomzatunkat is jelentősen megdolgozza, az összesen hatszáz izmunk, közel kilencven százalékát megmozgatja. 

A Nordic Walking Finnországból indult hódító útjára, ott találták ki a mindenki számára alkalmas mozgást, alakították ki hozzá a megfelelő botokat. Mint minden sport, ez is folyamatosan fejlődik, újabb technikák, iskolák és irányzatok fejlődnek ki. Van fitnesz és sport ága, de külön kezelendők a gyerekek és juniorok, a kismamák, a túlsúllyal küszködők, a sérülésből, betegségből felépülők és az idősebbek is, és persze azok, akik komolyan kívánják fejleszteni fizikai állóképességüket. A stresszoldásra is óriás hatással van a Nordic Walking, hiszen oldja az izomfeszültséget, a görcsöket, a bot rezonanciája nyak, a hát, és a váll esetleges elmeszedését oldja, a sport közben olyan hormonok termelődnek szervezetünkben, amelyek segítenek a stressztűrő képességünk növelésében, boldogságérzetünk nő, sportolók számára ez a pozitív mellékhatás már régóta ismert, sokan ezért a szinte bódító boldogságérzetért sportolnak. mindez köszönhető annak is, hogy a szabad levegőn történik a mozgás. Teljesen mindegy, hogy az egy városi park, esetleg hegyvidék, vagy vízpart, nő az oxigénfelhasználás, növekszik a pulzus, elég rengeteg kalória és mindez a természetben történik. Természetesen nem csak a testünkre van jó hatással, ez a fajta mozgás. Mivel csoportosan űzhető sport, ezért folyamatos az ösztökélés, a motiváció a sporttársak által. Nem lenne rossz egy ilyen munkahelyi, csapatépítő tréning! Persze az sem elhanyagolható tény, hogy a Nordic Walking nem igényel különösen nagy anyagi befektetést, sőt csak egyszer kell megvenni a botokat, hiszen azok életünk végéig használhatóak.

Élmények

Amikor említettem a barátnőmnek, hogy milyen őrületre bukkantam, hát jól meglepett, mert akkor már volt vagy féltucat Nordic Walking túrán. Na, hiszen, akkor legközelebb én is megyek. Persze, ehhez el kell sajátítani a helyes technikát, különben a fenti jótékony hatások kevésbé elérhetőek. Nos, a következő napokban tréningeket kutattam, ahol elsajátíthatom a technikát. Ezt egyszeri, négy órás alkalom során sikerült is, úgyhogy alig vártam, hogy végre mehessek a Normafához. Szombaton indult egy kis csoport, hát odacsapódtam. Annyit tudok mondani, hogy eszméletlenül élveztem, egyfolytában vigyorogtam, és bár éreztem ,hogy egyfolytában szívom az oxigént - igen, lihegtem -, és fáradok, de nagyon kellemes volt. Nem unatkoztam, mint egy aerobik órán, nem volt uncsi, mint bármelyik teremsport, és közben megismertem egy csomó vicces figurát. Ajánlom, mert tényleg szívás az egész, friss levegő szívás.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások