Test

Jól jár a belső órád?

2190

Ma reggel valahogy úgy ébredtem, hogy mindennel bajom volt. Ott kezdődött, hogy nem találtam cipőt, amit felvehetnék, bár van vagy húsz pár, de valahogy egyik sem kellett. Aztán háromszor átöltöztem, késve indultam, persze még kétszer vissza kellett mennem a lakásba, ahol jól összekiabáltam a pasimmal, hogy miért zárja be és hagyja a kulcsot a zárban, így nem tudok a saját lakásomba bemenni. Mindezt sikítva. Szerencsétlen, azt sem tudta mi a bajom, csak bámulta tévé bulvárhíradóját. Nem is értem mi a fenét néz azon! És különben is, mindjárt felrobbanok! 

Biztosan számtalan más lakásban is lezajlottak ezek a jelenetek. Foghatnám az időjárásra, a stresszre, de különösebben egyikben sem vagyok érdekelt. Pont teszek rá, hogy borús, majd holnap kisüt a nap, vagy nem, de akkor sem dől össze a világ. Persze összedől, az én világom valami másért. Mi lehet a baj? Rosszkor jöttem a világra. Legalábbis a mai nap tekintetében, ugyanis a bioritmusom borzalmasan fest: a szellemi plusz kilencvenöt százalékon van, oké pörgök is. Viszont az érzelmi mínusz negyvennégy százalékon! - -44% !!!, hogy lehet mínusz?!!?!?!? - a fizikai szerencsére pluszban van, plusz 26%, ha az kerül mínuszba meghalok, vagy mi? Ennyit tudni a bioritmusról, és ez persze azt generálja bennem, hogy ez butaság. Ostoba dolog, amire megint rá lehet fogni, miért vagyok hisztis! Nem elég nekem a PMS, még a bioritmus is itt van? És egyáltalán ki veszi ezt figyelembe? Mi van akkor, ha a szellemi teljesítőképességem van mínuszban és nem tudok teljesíteni a munkahelyen, az iskolában?

Mi ez? Bioritmus

A szakirodalmat átnyálazva rájöttem, hogy itt nem valami hókuszpókuszról van szó, hanem tény, van egy belső biológiai óránk, melynek a működését már az ókori görög orvosok is figyelembe vették. Tudták - vajon honnan? - mikor van az embernek jó napja vagy épp rossz napja. A XX. század elejéig meg is feledkeztek erről a belső óráról, majd Dr. Wilhelm Fliess német orvos kezdte el behatóbban vizsgálni azt. 1920-ban a szintén német Albert Telscher fedezte fel a bioritmus intellektuális ciklusait. A kutatásokat természetesen kísérletek is követték. A hatvanas években Németországban pszichológusok bezártak önkénteseket egy fénymentes bunkerbe. Itt semmi nem utalt az éppen aktuális napszakra, senki nem tudhatta, hogy nappal van, éjszaka, esetleg pirkad. Bebizonyosodott, hogy az emberek rendelkeznek egy belső időmérővel, ugyanis a kísérleti alanyok teljesen normális napi ritmus szerint éltek, átlagosan napi huszonöt órában. (Mondjuk ez nem nagy cucc, a kutya simán tudja, hogy éppen szombat van és kutyaiskolába fogunk menni.)

Olyan ritmusok ezek, amelyek a születésünk percétől az életünk végéig elkísérnek bennünket a természetben ritkaságszámba menő, szinte már nehézkesnek tűnő egyenletességgel, valamely nagyon lassú belső óra ütemére. A test ritmusa huszonhárom napos, az érzelmek ritmusa huszonnyolc napos, akárcsak a nők ciklusa, a szellem ritmusa harminchárom napon át tart. Az agyunkban valóban van egy óra. A tudományban ezt SCN-nek nevezik, mérete egy kukoricaszeméhez hasonlatos. Innen vezetnek az idegpályák oda, ahol az alváshormont előállítja a szervezet. Ez a központi vezérlője a bioritmusunknak. Reggel hat óra körül lecsökken a melatoninszint, ami ugye az alvásnál játszik szerepet, elkezd emelkedni a testhőmérséklet és a vérnyomás, majd növekszik a reakcióképesség és hét körül beindul a szexhormon, ezért tud nagyon jó lenni a reggeli szex.

A déli órákban nagyon fitt az agyunk, mert ilyenkor az agy oxigénellátása csúcsra jár, ekkor a legnagyobb a vörösvértest koncentrációja a vérünkben. Délután szaporább a légzésünk, a pulzusunk és a vérnyomás is a maximumra kapcsol. Viszont néhány óra múlva, este hat-hét körül a test elfárad és regenerálódásra vágyik, megnövekszik a fájdalomérzet. Egy-két órával azelőtt, hogy lefekszünk a melatoninszint - a sötétedés hatására - elkezd növekedni, és pikk-pakk elalszunk. Amennyiben nem, ami ellen nagyon nehéz tenni, sokkal sérülékenyebbek, érzékenyebbek leszünk fizikailag és lelkileg is.

Mit kezdjünk vele? 

Mindenekelőtt hasznos megismerni, tanulmányozni és figyelni a bioritmusunkat. Amennyiben fontos munkánk vagy szándékunk van, és ennek az időpontját mi magunk meghatározhatjuk, mindenképpen vegyük figyelembe bioritmusunk alakulását is. Erre remek táblázatok vannak a neten szerte szét, akár mindennap csekkolhatjuk, amint felléptünk a netre. Szervezzük a fontos dolgokat a megfelelő napra. És ha hiszti van, simán ráfoghatjuk a bioritmusunkra!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások