Étel+Ital

Mit együnk, igyunk a melegben?

1577

Kánikulában a lehető legkevesebb táplálékra van szükségünk, a legfontosabb a megfelelő folyadék bevitel. A folyadék felvétel és leadás biológiailag egyensúlyban van egy egészséges szervezetben. Ezt az egyensúlyt befolyásolják a külső tényezők, mint sporttevékenység, nehéz fizikai megterhelés, éghajlat, betegségek, például láz. Ha nem iszunk eleget, akkor jelez a testünk, legtöbbször fejfájással és kábasággal mutatja meg, hogy valami nincs rendben. A nyári melegben minimum három liter folyadékot magunkhoz kell vennünk és akik azzal védekeznek, hogy ettől sokat izzadnak, azoknak elmondjuk, hogy inkább izzadjanak, minthogy elájuljanak. A nem elégséges vízmennyiség vesekövet eredményezhet, pláne azoknál, akik a szabadban dolgoznak. A hőség, az erőteljes verejtékezés kiszáradáshoz vezethet, melytől megnő egyes anyagok koncentrátuma a vizeletben, mik kikristályosodva vesekövet képeznek. Ezért fontos, hogy óránként minimum egy pohár vizet megigyunk és étkezés után se felejtsük el.

A csapvízzel azonban csak folyadékot vettünk magunkhoz, ha gyümölcsöt is fogyasztunk, akkor ásványi anyagokhoz is juthatunk. A gyümölcs- és zöldséglevek és a tej azon kívül, hogy szerepet játszanak a folyadékpótlásban, vitaminokat, energiát, szénhidrátot és zsírt is tartalmaznak. Az alkohol bármilyen csábító is hidegen, nem alkalmas a folyadékpótlásra, mert folyadékot von el a sejtekből,  többek közt emiatt, a dehidratáció miatt alakul ki másnaposság során a fejfájás. Ha okosan akarunk inni, főleg nyáron, akkor igyunk sok vizet is az alkoholos italunk mellé, válasszunk egy jó laza fröccsöt. 

A testünk melegben jobban igényli azokat az ételeket, melyeknek nagy a folyadéktartalmuk, ilyenek a levesek és főzelékek. A levesek kánikulában bármilyen más kajánál jobbak, hiszen folyadékot, zöldséget és húst is tartalmazhatnak, de lehetnek akár gyümölcsösek és édesek is. Az alapanyagoktól függően változik a levesek energia- és tápanyagtartalma, ezért aki oda szeretne figyelni az alakjára, válasszon könnyű levest. A főzelékek sokszor lisztesek és nehezek, ám alkalmasak arra, hogy nyáron a nagy melegben fogyasszuk. Nem lehet mindennap ezeket enni, a változatosság kell, így jó ha salátát és mellé grillezett húst választunk az étlapról, de a legtutibb a hal. Mi, magyarok úgyis keveset eszünk ebből, pedig itt a szezonja. Persze mindez nem jelenti azt, hogy le kell mondanunk a pörköltről és a rántott húsról, pusztán arról van szó, hogy könnyed kajákkal és sok folyadékkal meg sem kottyan a hőség a mindennapokban.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások