Test

Nyár van, nyár!

1524

Nyaralunk, repülünk, stresszelünk, pakolunk. Jó tudni, hogy mire ügyeljünk, ha repülőre ülünk. Az egészségünkről lesz szó és arról, hogy legyen biztonságos a testünknek egy-egy repülőút. Igaz, hogy a repülőkön van elsősegély felszerelés és az utaskísérők is felkészültek, ha rosszul lennénk, de alap, hogy betegen, vagy ha rosszul vagyunk, nem szállunk fel! Évente száz körül van azoknak a rosszulléteknek a száma, amik halállal végződnek egy repülőgépen. A legjellemzőbb rosszullétek bélrendszeri, keringési zavarokhoz köthetőek, de sokszor előfordulnak pszichoszomatikus tünetek is.

Amennyiben halaszthatatlan az utazás – és a nyaralás az -, akkor vigyünk magunkkal gyógyszert hányásra, hasmenésre, fejfájásra, ha egyéb bajunk is lehet, akkor pedig specifikusan. Fontos, hogy ha nemrég gipszeltek, ne szállj repcsire, mert a nyomáskülönbségtől és a hosszas üléstől bedagad a végtag, és ez akadályozhatja a keringést. A keringésre még a turistaosztály szindróma is rátesz egy lapáttal. A hosszú repülések egyik kockázata – egy húsz évvel ezelőtti megfigyelés szerint – az embólia. Ez az, amikor egy érben keletkezett vérrög elzárja a véráramlást, mondjuk egy létfontosságú szerven – szív, tüdő – és paff, meghalsz. A hosszas ülés, a repülőgépülésbe beszorított végtagok bizony könnyen el tudnak gémberedni, és van némi veszély, de holland okosok most kimutatták, hogy semmivel sincs több trombózis a repülőutakon, mint egyébként. Mindenesetre, ha fogamzásgátlót szedsz – ez sűríti a véred -, túlsúlyos vagy, vagy visszér problémáid vannak, akkor nem árt az elővigyázatosság. Óránként sétálj egyet a fedélzeten, menj el a mosdóba, tornáztasd meg a tappancsaidat! Ja és igyál sok folyadékot, de ne alkoholt. Ha be vagy rúgva, ne is szállj fel a gépre, tuti iszonyúan leszel.

Eltolt idő

A Harvard Egyetem legújabb kutatásai szerint nem csak egy biológiai óránk van, hanem kettő. Az első a nappalok és éjszakák váltakozásához igazodik, a másik az étkezéseinkhez. Ezt a kettőt összefüggésbe hozva arra jutottak, hogy az időeltolódás miatti rosszullétek elkerülhetőek, amennyiben változtatunk az étkezéseken az utazásunkat megelőzően. A legfontosabb, hogy koplaljunk a repülőút alatt és leszállás után rögvest együnk, ezzel kivédhető a időeltolódás miatti gubanc. Egyébként patikában lehet kapni valami biocuccot direkt az időeltolódási rosszullét, a jetleg elkerülésére. 

Kiszáradsz

A repcsin tíz-tizenöt százalékkal alacsonyabb a páratartalom, mint amit megszoktunk. Ez nem tűnik soknak, de az orrunk, szemünk, bőrünk már egy rövidke, egy órás út során is kiszáradhat. Ezért szemcsepp, kontaktlencse helyett szemüveg és orrspray legyen nálad, meg hidratálókrém, és igyál sokat.

Érdekes...

Búvárkodtál az egzotikus nyaralás alatt? Nos, akkor legalább tizenkét órát várnod kell a repüléssel, az utolsó merülésedhez képest, mivel pikk-pakk keszonbetegség alakulhat ki a szervezetedben. Ha terhes vagy, a huszonnyolcadik hét után csak orvosi igazolással utazhatsz, a harminchatodik hét után sehogy, sőt, ha ikreket vársz, akkor a harminckettedik hét után sem repülhetsz! Ja, hogy már van bébid? Akkor, amíg egy  hetes, nem repülhetsz vele! Bár, szerintem ez egyébként sem jutna eszünkbe... Azért nem kell parázni, a kötelező eüfelszerelés a repülőn a következőket tartalmazza: aszpirin, alkoholos törlő, nitroglicerin tabletta, antihisztamin, infúziós berendezés, sztetoszkóp, vérnyomásmérő, bronchodilátor, fecskendők, gumikesztyű, sóoldat, epinefrin, dextróz, kézi újraélesztő berendezés és olló. Oxigén van az ülések fölött is katasztrófa esetére, de az nem orvosi oxigén.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások