Mi ez?

Mi ez? Saláta

1504

Tojásos nokedli ecetes fejessalátával vagy éppen egy pörkölt és köret fejessalátával, annyira jól tud esni nyáron. Oké, az egészséges életmód nevében rengeteg saláta típust használhatunk fel zöldségekkel együtt köretként. A felsoroltak közül most bármelyiket meg tudnám enni, azonnal, csak legyen benne a zöld növényke. A saláta elnevezés nálunk éveken át csak és kizárólag a fejessalátát jelentette, semmi mást. Aztán a tudatos táplálkozással ez a fogalom módosult, mostanra ismerjük az endíviát és a cikóriát, ráadásul a saláta szó alatt mindenféle zöldséges finomságot értünk öntettel vagy anélkül. Hazánkban egyre több saláta fajtát lehet kapni, ám a kínálat ennek ellenére is hullámzó.

Fejes saláta (Lactuca sativa)

A zöld levelű saláta egyike a legrégebben termesztett zöldségünknek. Ő szerepel a saláta gyűjtőfogalma alatt, magas a C- vitamin, B-vitamin ( B6, B2, B6) tartalma, emellett meszet, fehérjét, kálciumot, káliumot, foszfort, vasat is tartalmaz. Jó hatással van a gyomor működésére, vannak, akik főzeléket is készítenek belőle. Mindenki számára jótékony. A jégsaláta is fejessaláta, annak egyik fajtája, mely tömör fej részből áll és halványzöld színű. Érdemes hűtőben tárolni, ám nem áll el sokáig. 

Endívia (Cichorium endivia)

A fejes salátánál lényegesen nagyobb, levelei sokkal keményebbek, tartósabbak, fejet nem igazán képeznek levelei. Kifejezetten keserű az íze a benne található inzulin miatt, aki nem szereti ezt az ízt, inkább kerülje az endíviát. Levelének nyele és erezete meglehetősen húsos. Sok ásványi sót, vasat, meszet, C-vitamint és A-vitamint is tartalmaz. 

Cikória saláta (Cichorium intybus)

Ez valójában a fejes saláta őse, hazánkban gyomként fordul elő, virágzata gyógynövény. Télen jelentős vitaminbomba, ásványi sókban gazdag és segíti az emésztést. Főleg Olaszországban közkedvelt a Radicchio nevű cikória saláta egyik fajtája. Karotint, meszet, foszfort tartalmaz a C-vitamin mellett, ám ha hűtőben tároljuk, akkor ez utóbbi elvész. A cikória gyökerét használták fel sokáig, de csak pótkávéhoz. Nagyon finom sonkába tekerve.

Mezei saláta

Ebbe a saláta típusba soroljuk a madársalátát és a galambbegy salátát, melyek szénhidrát és kalória tartalma magasabb, mint a fejes salátáé. Főleg meszet, ásványi sót, foszfort, B2-vitamint és C-vitamint tartalmaznak. 

Tépősaláták

Ezek a salátát nem képeznek fejet, csak levelekből állnak, ilyen a keményebb levelű Lollo Rosso, mely kapható zöld színben és vörös színben is. Kevésbé ismert keserű saláta fajta, íze mustáros öntettel és ruccola salátával igazán jól érvényesül.

Kötözősaláta

Más néven római saláta, melynek levelei a kelkáposztához hasonlítanak, ám íze nem túl intenzív, inkább saláták alapjaként használható. Teljes kifejlődésekor összekötözik és halványítják, innen ered a neve. Meszet, foszfort, B2 -vitamint, A-vitamint és C-vitamint tartalmaz, tejnedve borkősavat, citromsavat és lactucint tartalmaz.

Egyéb saláták

A mángold a spenóthoz hasonló saláta fajta, mely főzelékként nagyon finom, és akár a kelkáposztával is helyettesíthető a rakott kajákban. Vastartalma nagyobb, mint a spenóté. A spenót nálunk szinte csak főzelékként ismert, tőlünk nyugatabbra közkedvelt saláta alap és köret. A ruccola, vagyis borsmustár kesernyés ízű saláta, mely mostanában nagyon közkedvelt lett nálunk is. Az olaszok rajonganak érte, egyébként nem más, mint nemesített pitypang. Az ókorban vágykeltő szerként ismerték.

A felsorolt saláták egytől egyig ízletesen elkészíthetőek és ha rendesen kiszárítjuk a salátákat és elrakjuk a hűtőbe, nem fognak megbarnulni a levelei. Elég ehhez egy rongyba tekerni és rázogatni.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások