Mi ez?

Mi ez? Saláta

1504

Tojásos nokedli ecetes fejessalátával vagy éppen egy pörkölt és köret fejessalátával, annyira jól tud esni nyáron. Oké, az egészséges életmód nevében rengeteg saláta típust használhatunk fel zöldségekkel együtt köretként. A felsoroltak közül most bármelyiket meg tudnám enni, azonnal, csak legyen benne a zöld növényke. A saláta elnevezés nálunk éveken át csak és kizárólag a fejessalátát jelentette, semmi mást. Aztán a tudatos táplálkozással ez a fogalom módosult, mostanra ismerjük az endíviát és a cikóriát, ráadásul a saláta szó alatt mindenféle zöldséges finomságot értünk öntettel vagy anélkül. Hazánkban egyre több saláta fajtát lehet kapni, ám a kínálat ennek ellenére is hullámzó.

Fejes saláta (Lactuca sativa)

A zöld levelű saláta egyike a legrégebben termesztett zöldségünknek. Ő szerepel a saláta gyűjtőfogalma alatt, magas a C- vitamin, B-vitamin ( B6, B2, B6) tartalma, emellett meszet, fehérjét, kálciumot, káliumot, foszfort, vasat is tartalmaz. Jó hatással van a gyomor működésére, vannak, akik főzeléket is készítenek belőle. Mindenki számára jótékony. A jégsaláta is fejessaláta, annak egyik fajtája, mely tömör fej részből áll és halványzöld színű. Érdemes hűtőben tárolni, ám nem áll el sokáig. 

Endívia (Cichorium endivia)

A fejes salátánál lényegesen nagyobb, levelei sokkal keményebbek, tartósabbak, fejet nem igazán képeznek levelei. Kifejezetten keserű az íze a benne található inzulin miatt, aki nem szereti ezt az ízt, inkább kerülje az endíviát. Levelének nyele és erezete meglehetősen húsos. Sok ásványi sót, vasat, meszet, C-vitamint és A-vitamint is tartalmaz. 

Cikória saláta (Cichorium intybus)

Ez valójában a fejes saláta őse, hazánkban gyomként fordul elő, virágzata gyógynövény. Télen jelentős vitaminbomba, ásványi sókban gazdag és segíti az emésztést. Főleg Olaszországban közkedvelt a Radicchio nevű cikória saláta egyik fajtája. Karotint, meszet, foszfort tartalmaz a C-vitamin mellett, ám ha hűtőben tároljuk, akkor ez utóbbi elvész. A cikória gyökerét használták fel sokáig, de csak pótkávéhoz. Nagyon finom sonkába tekerve.

Mezei saláta

Ebbe a saláta típusba soroljuk a madársalátát és a galambbegy salátát, melyek szénhidrát és kalória tartalma magasabb, mint a fejes salátáé. Főleg meszet, ásványi sót, foszfort, B2-vitamint és C-vitamint tartalmaznak. 

Tépősaláták

Ezek a salátát nem képeznek fejet, csak levelekből állnak, ilyen a keményebb levelű Lollo Rosso, mely kapható zöld színben és vörös színben is. Kevésbé ismert keserű saláta fajta, íze mustáros öntettel és ruccola salátával igazán jól érvényesül.

Kötözősaláta

Más néven római saláta, melynek levelei a kelkáposztához hasonlítanak, ám íze nem túl intenzív, inkább saláták alapjaként használható. Teljes kifejlődésekor összekötözik és halványítják, innen ered a neve. Meszet, foszfort, B2 -vitamint, A-vitamint és C-vitamint tartalmaz, tejnedve borkősavat, citromsavat és lactucint tartalmaz.

Egyéb saláták

A mángold a spenóthoz hasonló saláta fajta, mely főzelékként nagyon finom, és akár a kelkáposztával is helyettesíthető a rakott kajákban. Vastartalma nagyobb, mint a spenóté. A spenót nálunk szinte csak főzelékként ismert, tőlünk nyugatabbra közkedvelt saláta alap és köret. A ruccola, vagyis borsmustár kesernyés ízű saláta, mely mostanában nagyon közkedvelt lett nálunk is. Az olaszok rajonganak érte, egyébként nem más, mint nemesített pitypang. Az ókorban vágykeltő szerként ismerték.

A felsorolt saláták egytől egyig ízletesen elkészíthetőek és ha rendesen kiszárítjuk a salátákat és elrakjuk a hűtőbe, nem fognak megbarnulni a levelei. Elég ehhez egy rongyba tekerni és rázogatni.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
1
jún
18
scarlett írta:
hú timi, ez a kiszárítós trükk jó ötletnek tűnik, eddig nem jutott el az agyamig, hogy így megelőzhetem a barnulást! :)

amúgy a salátánál jobb fogyókúra nincs is! én a vacsoráról nem tudok lemondani (mert így vagyok összerakva, azért ;) ), így este összedobok egy jó kis salátát (mindent bele, ami a hűtőben van, azaz mindent ami zöld vagy sovány) isteni! rá egy kis olivaolaj, chili, csipet só és már kész is.
ja, és hogy valami "konzisztenset" is egyek mellé, jöhet 1-2 abonett szelet -extrudált kenyér, egy darab 21kcal, ami gyakorlatilag semmi, és a salátával jól passzol! :)
13:54
2
jún
18
zsofi írta:
a rázogatást intenzíven kell ám csinálni. kertben a karjaiddal jó nagy karkörzéseket végezni. a centrifugális erő dolgozik ugye.
14:09
3
jún
20
Purple írta:
de szép ez a zöld (a saláta színe)
bocs most csak ennyi jutott eszembe :)

am régen ki nem állhattam a salátaönteteket inkább lenyeltem több liter víz kíséretében a száraz salátaleveleket, de aztán anya hozott vmi furaszínű öntetet, amiről hallani se akartam de vmi eszméletlen jó íze volt... azóta a furaszínű öntet jöhet minden mennyiségben

a saláta sztem egy nagy szelet hús mellé köretként az igazi ahhoz nekem már nem is kell más csak kés meg villa
15:45
4
jún
20
Purple írta:
ruccola... olyan keserű, ki bírja azt megenni :S
15:46
5
jún
21
lia123 írta:
saláta,minden mennyiségben jöhet, a ruccolát rágcsálom a rossz chips helyett :)
öntet nélkül csak olivaolajjal,vagy naturan a saláta leveleket tzatzikibe tunkolni,valami mennyei
nekem teljes étkezéseket is kivált egy nagy tányér saláta,finom paradicsommal,uborkával,egy kis mogyoróval,tökmaggal hmmm
megyek is eszek már :$
16:10
6
jún
22
roja írta:
szendvicsbe-saláta.nyami
saláta szendvics nélkül. az is nyami
a ruccolát nem szeretem, olyan keserű :S...
az a baj, hogyha eldöntöm, hogy ilyenolyan salátát ennék, és elmegyek a boltba, tuti nem lesz. 1-2félénél többet nemigen lehet szerintem egy helyen kapni:(
22:04
7
jún
24
donci írta:
a romanesco kimaradt. izre hasonlit a fejessalàta "szivére".egyik kedvencem, a màsik meg a ruccola,imàdom!
vékonyra szeletelt parmezànnal és olivàs+borecetes mustàrosmézes màrtàssal isteni finom!! : )
22:04
Felhasználónév:
Jelszó: