Test

Stressz a sportban

1296

Leírtuk, hogyan edzd tested fokozatosan arra, hogy akár egy Margit-szigeti kör se okozzon problémát, és ezzel együtt kialakuljon az igény arra, hogy rendszeresen fuss. A folytonos sporttal tested-lelked egyaránt karbantartod, hiszen a sportnak jótékony hatása van a szervezetre és a közérzetünkre, ezt nem lehet elégszer hangúlyozni. Ha már mozogsz, és beiktattad ezt hétköznapjaidba, fontos, hogy megfelelő kitartással tedd, amit csak úgy érhetsz el, ha mindig vannak kitűzött céljaid. A kezdeti kis lépéseket felválthatják az edzéstervek, melyek attól függően, mennyire tudod magad terhelni, folyamatosan egymásra épülnek. Ha egyedül nem megy, érdemes megkérdezni valakit, aki ebben már jártas, nehogy mindkét kezedben egy kilós súlyzókkal fuss végig egy kört, és utána belepusztulj. Találd meg örömödet a futásban a stressz és az endorfin ebben segíteni fognak!

Stressz

A mozgás stresszcsökkentő hatású, legalábbis a munkahelyi és egyéb stresszt kitartó futással megszüntethetjük, ám közben is stressz termelünk, ez azonban pozitív stressz. A monoton, kitartást igénylő mozgásformáknál, mint a futásnál is, teljesen ki lehet kapcsolni az agyat. A stressz egyik hormonja az adrenalin, mely mindenféle stressz esetén megugrik, teljesítményfokozó hatásától pedig függés is kialakulhat. Az adrenalinhullám rövid ideig tart, majd elcsitul. A másik hormon a kortizol, mely másképpen viselkedik, sokkal tartósabb marad, ha pozitív stressz éri a szervezetet, és a hatása is más. A futás közben felszabaduló stressz nem mindig jó hatású, egy kísérlet is alátámasztja ezt, melyet Elizabeth Gould magányosan, ketrecben élő patkányokon végzett el.

Bebizonyította, hogy ha azok hosszú órákon át mókuskerekeznek, akkor kortizolszintjük nő, és ezzel párhuzamosan az agyukban leáll az új idegsejtek termelése. Mivel ez ütközött azzal a tézissel, hogy a testmozgás csökkenti a stresszhormonok (kortizolét is) szintjét a vérben, ezért ugyanezt a vizsgálatot csoportosan is elvégezték a patkányokon. A végeredmény az lett, hogy a patkányok boldogan mókuskereztek együtt, és új idegsejtek termelődtek az agyukban. Szóval, ha azt akarjuk elérni, hogy a mozgás valóban boldogsággal árasszon el minket, érdemes csoportosan futni, de ha épp versengünk egymással, akkor más a leányzó fekvése, talán még élvezetesebb a futás, mert vegyül az adrenalinnal.

Sportfüggőség

Sokan úgy érzik, mintha futás közben gyógyulnának, és ehhez nem szükséges egy meglévő betegség, egyszerűen arról van szó, hogy mozgás közben endorfin termelődik az agyban. Ez az úgynevezett neurotranszmitter a gyönyörérzetért felelős kis fehérjeanyag, alapvetően a szervezet saját maga által előállított fájdalomcsillapítója, és a belső öröm forrása. Ezek az ópiát-szerű vegyületek hasonlítanak a hormonokhoz, s ezek okozzák a futás közbeni mámort. Ez az az állapot, amikor nagyon intenzíven futsz, és már jó ideje, annyira, hogy a lábaidat nem érzed, és azt sem tudod, hogy valaha meg tudod-e őket állítani. Mindeközben nagyon jól érzed magad, felszabadult vagy, és kiegyensúlyozott. Ez nemcsak a futásra érvényes, hanem minden természetes és intenzív aerob mozgásra, mert a dopamin és endorfin emelkedéstől a fizikai fájdalom helyét felváltja egy optimista, euforikus állapot, és erre bizony rá lehet szokni. Nyilván mindenki szereti magát jól érezni, az endorfin pedig olyan löketet ad, amit szívesen átélünk. Vannak olyanok, akik ezért az érzésért mindenre képesek, és a mozgásnak szentelik az életüket. Feltehetően Shri Chinmoy tanítványai is ezt az érzést követik, hiszen végtelenül futócentrikusak, minden és mindenki a futásnak van alárendelve csoportjukban.

Számtalan ötletet adtunk arra, hogyan fuss okosan, kényelmesen és hogyan tudod a legjobban hasznosítani a szervezetedben lévő hormonokat mozgás közbeni céljaid elérésére. Ha bizonytalan vagy, akkor további tippekért és edzéstanácsokért olvasd az edző válaszol rovatot a Futócenter oldalon, aztán irány a szabadba és fuss!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások