Mi ez?

Mi ez? Koffein

1258

A koffein fehér - meglepően nem fekete - kristályos vegyület és keserű. A kávé, a kóladió alkaloidja és a kakaóbabban is van, sőt a teában is. Korábban azt gondolták, hogy a teában nem koffein van, hanem teinnek nevezett dolog, de ez nem igaz, ugyanis a kávéban és a teában lévő élénkítő anyag egy és ugyanaz, tehát a koffein.

A koffein az agykérgünket izgatja - ó, a kis perverz -, javítja a szellemi funkciókat, és a szívünket is megpörgeti, így csökkenti a fáradtságot, és ébren tart. Mivel a vegetatív központunkat bizergálja, emelkedik a testhőmérsékletünk, segít a zsírégetésben, adrenalint aktivizál a mellékvesénkből, és fokozódik a vizeletkiválasztásunk. Ezért lehet az, hogy kávézás után sűrűbben megyünk pisilni. Mivel növeli az állóképességet, a profi sportolóknál a koffeint doppingszernek tekintik, bár sportáganként eltérő módon bírálják, vannak olyan doppinglisták, ahol a koffein tiltott szerként van feltüntetve.

Drog

Talán ez az a drog, még az alkoholt és a nikotint is megelőzve, amit a világon a legtöbben használnak. Mivel tartós fogyasztása esetén addikció alakul ki, ezért nehéz leszokni róla, viszont néhány hét alatt a függés megszüntethető, szóval nem tartós. Hogy mennyi az annyi? Tehát a még egészségesnek nevezhető adag? Egyénfüggő természetesen, de háromszáz milligramm feletti dózis már kézremegést, erős szívdobogást - nem olyat, mint szerelemkor - és a fejben vértöbbletet okoz, ezért az megfájdulhat, de valahogy úgy érzed magad, hogy majd' kiesik a szemed, és zúg a füled. Egy presszókávé 120-150 mg koffeint tartalmaz, egy hosszú, pedig megközelítőleg 100 miligrammot. Tehát két-három eszpresszó még elfogadhatónak tekinthető naponta.

Kávé vagy tea?

Nem tudom elképzelni a reggelemet egy nagy bögre tejeskávé nélkül és a délutánomat egy forró tea nélkül. Mindkettőben van koffein, de akkor most melyik stimulál jobban? Nehéz eldönteni, hiszen a kávéból hamarabb feloldódik a szervezetünkben a koffein, így gyorsabban hat, a teából, lassabban, de legalább tovább. Ami talán a tea mellett szól, az az íze és, hogy az érzékeny gyomornak nem lesznek kellemetlen tünetei mellette. Érdemes megnézni, hogy egyéb italokban, ételekben mennyi koffein van még, hogy tényleg ne lépd túl a napi határt, ugyanis még a csokiban is van hatvan milligramm koffein, és azon se tessék meglepődni, hogy a koffeinmentes kávé is tartalmaz koffeint.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások