Test

Mi ez? Kettlebell

1241

Pavel Tsatsoulin a kettlebell megalapítója, Sylvester Stallone és Penélope Cruz edzője. Személyesen ő mesélt el nekünk mindent a kettlebellről, de előtte nézzétek meg a videót, mert mi sem tudjuk jobban elmagyarázni.

Mit takar az elnevezés? A  hangzása kicsit emlékeztet a ball-ra, tehát a labdára, és hát gömb alakja is van, egy kis kallantyúval… 
A kanna és a súly szó keverékéből származik, angolszász elnevezés. A súly, amit az edzésre használnak, és emellett úgy néz ki, mint egy kanna. 

Az világos, hogy a kar edzésére kiválóan alkalmas - a karlendítésekkel nyújtják az izomzatot –, de a lábizomzat fejlesztése hogyan oldható meg? Úgy értem, hgy a súlyemelésnél is leginkább guggolnak, aminek az az eredménye, hogy az izmok megrövidülnek, és felpumpálódnak. Itt pedig az elv szerint pont az ellenkezője történik: szálkás, nyújtott izomzat fejlődik, viszont ez is kicsit súlyemelés… nem? 
A lábadra teszed ezt a 24 kilogrammos kelltebellt, ami nem fáj különösebben, de ha nem ráteszem a lábadra, hanem ráejtem… az rossz, mivel virtuális erő alakul ki a zuhanástól. Kisebb súlynál is, ha az gyorsul, akkor olyan, mintha nagyobb súlyt használnál. És itt egy bemutató következett, ami alapján megnézhettem, hogy a 24 kilós súlyzó hogyan alakul át közel 190 kilóvá, de ennek ellenére szinte balett-tánc finomságú mozdulatokat végzett.

A test erőközpontját mennyire kapcsolják be a munka során? Főként a hasizmokra gondolok. 
Egy kanadai egyetemen egy gerincspecialista felmérte az izomerőt, a sima hasizomgyakorlatoknál és a kettlebell gyakorlatoknál, és azt, hogy milyen mértékben terhelődik a tartóváz, tehát jelen esetben a gerinc. Két magas határt állapított meg, az izomerő magas fokú működését és a hasizomzat intenzitását minden egyes gyakorlatnál.  

A súlyok lendítése ránézésre elég ízület-gyilkos lehet - váll, könyök, csukló és a derék főként. Valóban az? Ha nem, akkor mi biztosítja ezt?
Az izület megóvása, karbantartása nagyon fontos. Ha korrekt és szabályos módon történik a gyakorlatok elvégzése, akkor nem sérülhet a ízület. De tényleg nagyon fontos, hogy a gyakorlatokat pontosan végezzük.

Nyújtás, bemelegítés van? Ha igen, milyen módszerrel történik?
Nem bizonyították még be, hogy kevesebb baleset történik, ha bemelegítesz sport előtt. De természetesen lehet időt áldozni erre. Mi inkább már a bemelegítésnél is gyakorlatokat végzünk, kicsit lazábban, persze, de nincs külön bemelegítés.  

Van speciális légzéstechnika? Ha igen, melyik fajta? Hasba veszik a levegőt vagy mellkasba? Orron át be, szájon ki vagy csak orron át?
Nem a mellkasi légzést részesítjük előnyben, hiszen erőt kell kifejtenünk edzésnél. Nagyon hasonlít a harcművészek által használt légzéstechnikához a mienk. Sokkal egészségesebb ez a hasi légzés, hiszen több levegőt képes befogadni az ember, ha hasba veszi azt, mintha csak a mellkasát használja. Maga a hasizomba vett levegő erősebbé tesz. 

Az állóképességet fejleszti - ez szinte biztos. De a testtudatot is formálja? Tudatosul-e a súlyemelőben, hogy éppen milyen izmok vesznek részt a munkában? Tud-e ezekre hatni? 
Az alapgyakorlatok inkább a testi erőt fejlesztik, de definiáltak lesznek az izmok. A gyakorlatokat lehet módosítani, attól függően, hogy szálkásítani akarunk, vagy izmot növelni. Tehát ilyen módon tudatos, persze. Van egy erőemelő, akit elkezdtem edzeni, módosított technikákkal növeltük az izomzatát, az erőszintje sokkal nagyobb lett - végeredménye világcsúcs erőemelésben, és mindezt három hónap alatt értük el. 

Ilyen gyorsan el lehet érni testváltozást? Izomnövekedést?
A mérhető erőnövekedés nagyon hamar bekövetkezik. Az egyik vezető instruktor felesége úgy döntött, hogy visszafordítja a dolgot, és nem erőt, izomzatot és súlyt akart növelni, hanem csökkenteni. Így tizenegy hónap alatt leadott ötven kilót. Ma neki vannak a legdefiniáltabb izmai a nők között.

Hogyan jutott el a Szovjet néphadsereg kiképzésétől Silvester Stallonéig? 
Szovjetunió és Hollywood, elég fura konstelláció. Szovjetunióban speciális egységekkel dolgoztam, tanítottam őket. Felbukkantak személyi edzők, trénerek az egységen belül, akikkel elkezdtem komolyan edzeni. 1990-ben, miután Los Angeles-be mentem, szabad volt az út, és elkezdtem edzéseket tartani. Egy az egyben nem szoktam hírességekkel dolgozni, egyéni edzéseket sem tartok, de az én instruktoraim kapcsolatba kerülnek velük, és persze néha ez velem is előfordul.

Penélope Cruz a vásznon úgy tűnik, igen törékeny nő, a kettlebell azonban kemény erőkifejtést követel. Hogy végezhet egy törékeny nő ilyen edzést?
Érdekes módon ugyanaz az edzője Penélope Cruznak, mint Silvester Stallonénak.Volt egy nagyon érdekes felmérés, ami azt mutatta ki, hogy a kettlebell hatására az emberek 22%-nak csökkent a súlya, 78%-nak pedig növekedett. Ez azért van, mert maga a kettlebell úgy fejti ki a hatását, ahogy annak a testnek szüksége van. Tehát, akinek arra van szüksége, hogy növekedjen az izomzata, a testsúlya, akkor annak nőni fog és fordítva. Abba súlycsoportba kerülsz, ahol lenned kell. 

Tehát ha valakinek olyan problémája van , hogy a testömegindexe alapján alultáplált, holott nem az, akkor a kettlebell edzések hatására elkezd gyarapodni az izomzata és ezzel együtt a súlya? 
Normalizálja, oda kerül, ahol lennie kell. Nagyon egyszerű gyakorlatokkal épít izmot, veszít zsírt, növeli az állóképességet, és közben laza maradsz. 

Ha valaki nem professzionális szinten akarja űzni ezt a sportot, de ezzel szeretné trenírozni magát, heti hány edzést javasolsz neki?
Az elején a küzdősportokat kedvelők kezdik el a kettlebellt, Amerikában a 80 %-uk küzdősportokat űztek. Átlagos női sportolók, heti háromszor harminc percet csinálnak, de tíz perc alatt is elvégezhető egy teljes értékű, és fárasztó gyakorlatsor. 

Lehet irányítás nélkül végezni az edzéseket?
Eleinte mindenképpen szükség van instruktorra, viszont a könyvemben benne vannak azok a gyakorlatsorok, amiket otthon is elvégezhetők, s pontos instrukciókat adunk, milyen a helyes testtartás és ezt fotókkal is illusztráljuk. Természetesen eleinte ahhoz, hogy megtanuld hogyan kell helyesen elvégezni a gyakorlatokat, mindenképpen szükség van az edzőre.

Csoportosan vagy egyénileg edzünk? 
Mindkét út járható de azt tapasztalom, hogy az emberek csoportosan több motivációt kapnak, és könnyebben ráveszik magukat egy megerőltető edzés után, hogy újra edzenek és újra és újra. 

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások