Test

Fussunk, fussunk!

1164

Futni jó. Miért?

Gondold végig egy óráját a nyugati társadalmakban élő embernek! Reggel felkel, reggelizik a tévé előtt, felveszi a slusszkulcsot az asztalról - vagy akárhonnan -, kimegy a lépcsőházba, beszáll a liftbe, lemegy a garázsba, beül a verdájába, elkocsikázik a plázába, liftezik, mozgólépcsőzik, tolja a bevásárlókocsit, bevásárol több százezer kalóriát, és ezt rázúdítja az életére, úgy hogy csak ötven kalóriát égetett el. Ezzel szemben az ősember elment vadászni, lesben állt, futott a vad után, ledárdázta, hazacipelte a barlangba a zsákmányt és elégetett több ezer kalóriát. Szóval neki nem volt szüksége sportra. De nekünk már van. Nagy szükségünk. Eljutottunk ugyanis addig, hogy semmiféle fizikai erőfeszítést nem kell tennünk, hogy a születésünktől a halálunkig ellegyünk. Életmódunk a XXI. századra erőteljesen ülő életmód lett - kivételek léteznek -, ezért szükségünk van sportra, aminek a legegyszerűbben, leginkább költséghatékonyan megvalósítható formája a futás.

Tudományos

A futás kitűnő állóképesség-fejlesztő sport, hiszen a folytonos és ritmusos izommozgásokkal jár, így az izmok vérellátását maga a mozgás is segíti. Aerob mozgás, így egy csomó zsírt elégetsz közben, friss levegőn vagy - bár van, aki a körúton is képes sportszerűen futni, de erről majd később - izmosodsz, egy csomó hormont termelsz, amitől jobban leszel, a fejed kitisztul, és miután túljutsz "Jaj, menten holtan rogyok össze!" állapoton, hatalmas érzés kerít hatalmában - ezt néhányan képesek az orgazmussal is összehasonlítani, de itt nekünk kételyeink támadtak. A futás az egész szervezetre jó hatással van, sok izomcsoportot megmozgat, erősíti a szívet, javítja a vérkeringést, fokozza az anyagcserét és a légzést.

1976 elejétől kezdve a Copenhagen City Heart Study 1998-ig követett nyomon négyezer-hatszáz, 20-79 éves férfit. Kezdetben mindannyian egészségesek voltak, számos vizsgálatnak vetették alá őket, és a végén kardiológiai mérleget készítettek róluk. Ezen, kb. húsz éves periódus alatt egyesek állandóan joggingoltak, mások csak pár évig, megint mások egyáltalán nem. Az egészségükre hatást gyakorló rizikófaktorok - cukorbaj, dohányzás, alkohol, koleszterin, vérnyomás, továbbá: foglalkozás, végzettség - együttesét nézték. Az eredmények magukért beszélnek: a korai halál kockázata a joggingolóknál 63%-kal alacsonyabb volt, mint a népesség egészénél.

Konkrét problémákra is megoldást jelent a futás. Ilyen például a koleszterinszint csökkentése. Hogy hogyan? A futás javítja a vérzsír-értéket, azaz ezt csökkenti, míg a HDL értéke, ami a jótékony koleszterin, nő! Nagyszerű nem? A futás valódi szívvédő sport, mivel javul a vérkeringés, és csökken a magas vérnyomás. Na, elég a tudományból, lássuk, mit tapasztalunk.

A futás elkezdése soha nem késő. Mindegy mennyi idős vagy, mindegy milyen nemű vagy, mindegy, hogy milyen az alkatod, az is, ha túlsúlyos vagy vagy, ha vékony. Ha eldöntötted, hogy futni szeretnél, akkor mi a teendő? Válassz egy napfényes reggelt, és irány a zöld! Ja, hogy a városban élsz? Kifogások mindig vannak, ne feledd! Pattanj fel a tömegközlekedésre, és irány a zöld! Bújj bele egy tornacipőbe, és szaladj! Csak úgy, amíg bírod. Tetszett? Na, ugye, akkor elkezdhetsz gondolkodni, hogy hogyan tovább.

Cél?

Szerinted az olimpikonok mit csinálnak, amikor edzenek? Persze, hogy célokat tűznek ki maguk elé, amelyek az álmaikból táplálkoznak, ez ad nekik erőt és kitartást ahhoz, hogy elérjék a céljukat. Neked is kell egy cél. Mondjuk hogy formásabb legyél, vagy szálkásabb, vagy egészségesebb, vagy kikapcsolhass, vagy, hogy liheghess! Persze ez utolsó nem nagy cél, de könnyen elérhető, és akkor már tovább is léphetsz, hiszen megvan az első sikerélmény. Az egész az álmokról szól. Az összes többi, az hogy szép formád lesz, hogy egészséges leszel, hogy növeled az állóképességedet csak járulék. Neked mi a célod?

Tudj meg mindent a futásról!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások