Közösség

Agymosás

1112

Arra döbbentünk rá a minap, hogy bármennyire is próbáljuk figyelmünket elterelni a reklámokról, ez képtelenség. Ha tampont kell vennünk, tuti, hogy egy márkára, a legismertebbre korlátozódik a figyelmünk, még akkor is, ha ugyanazt a funkciót, ugyanúgy látja el, de legalább ötven százalékkal drágább. Ugyanez figyelhető meg a csávóknál is, ha leküldjük őket a drogériába, hogy vegyen nekünk tampont, szintén ezt veszik meg, mert ezt égették bele az agyukba a reklámok. Vagy ott van a Coca Cola Zero esete! Mennyire megszívattak a minap! Ott az a frankó animációs reklám, miszerint összekeverték az igazi kólát a semennyi cukortartalmúval, tehát ugyanolyan az íze. Mivel épp figyelek a napi cukorbevitelemre, de a light kóla ízét nem bírom elviselni, olyan vegyszer-izű, viszont néha meginnám a kólát, ezért vettem egy palack zéró kólát. Na, azt a csalódást nem kívánom senkinek! Oké, sejtettem, hogy átvernek, de ennyire?! Ugyanis a zéró kólának épp olyan vegyszer íze, mint a lightnak, semmivel sem jobb, semmivel sem eredetibb. Legalább tudom, hogy többet nem kell vennem ilyet, és semmilyen más kólát sem.

Mi ez? Reklám

Empirikus tapasztalatunk mindannyiunknak van a reklámokat illetően, hiszen ezt látjuk az utcán, a munkahelyünkön, otthon, ez folyik mindenhonnan. Definiálok: a reklám olyan tájékoztató tevékenység, ami kifejezetten a gazdasági profit növelése érdekében jön létre, hogy előmozdítsa azt, hogy egy bizonyos terméket megvegyünk, vagy egy bizonyos szolgáltatást igénybe vegyünk. Ezt pedig meghatározott eszközökkel, hatékonyságra törekedve végzik, sokszor ellenünk, a fogyasztók ellen, minket becsapva, átejtve, megvezetve. Viszont a sok helyen tévesen megállapított, tényszerű kijelentést, miszerint a reklám nem szórakoztat, nem kultúrál, az téves! Mert gondoljatok csak a Kinder Bueno reklámfilmre, amiben Amanda Lear csodálatos hanga van, és olyan vágyott képek, amelyeknek egyikünk sem tudna ellenállni. Egyes szélsőséges vélemények szerint azonban a reklám nem más, mint a gazdaság rákfenéje, de az a vizuális szennyezés sem utolsó, amit az arcunkba kapunk. Megszámlálhatatlan információ bombázza az agyunkat percről percre, ahogy haladunk a városban, s nem is gondolnád, ez mennyire megterhelő, amíg el nem mész egy-két napra nomád körülmények közé.

Érzéki csalódás

Ez a reklám, nem más. Ugyan ki ne akarna, sima bőrrel, szuper frizurával, egy eszményi családban ébredni, egészséges és finom reggelit fogyasztani, majd családostul beülni egy frankó verdába, és elmenni a vágyott munkahelyre, majd délután közösen kirándulni a család többi tagjával, este meg szexisen összebújni egy gyönyörű férjjel, gombamentesen? Mindenki. A reklámok olyan világot varázsolnak elénk, amire tényleg egyikünk sem mondana nemet. Mert szépek vagyunk benne, mindent megtehetünk és harmonikusan élünk, ráadásul egészségesen. A pasinknak tökéletesen van borotválva az arca, barna bőre, világító fehér fogai vannak. Nekünk fényes és csillogó a hajunk, ránctalan a bőrünk, szép a testünk, egészségesek vagyunk - bár többnyire anyák vagy háziasszonyok vagyunk. A gyerekeink mosolygósak, szépen esznek, nem hisztiznek. Az autónk zsír új, a forgalom jól halad. A munkahelyünk nagyon jó, nagyon finom a kávé, kedvesek a munkatársaink, a barátnőnk is ott dolgozik, az ablakokat izmos félmeztelen srác mossa. Az otthonunk illatos, tiszta és baktériummentes és persze kertünk is van. Álom.

Mi alapján döntünk?

Akkor most tényleg ennyire megvezethetőek vagyunk? Az számít, hogy mi fröcsög a reklámokból? Nem, talán nem. Tapasztalataim szerint sokkal inkább nyom a latba az, hogy mit tapasztaltunk korábban. Mindegy, hogy van egy nagyon tuti új folttisztító, amiről ódákat zengenek, azért nem fogunk leszokni a jól beváltról - amennyiben tényleg tökéletesen megfelel az igényeinknek. Döntésünkben elsődleges szempont a hasznosság, előnyösség, és az a boldogság, amely a kiválasztott termék megszerzésével jár együtt. De mi van, akkor, ha számunkra egy teljesen új termék kerül a piacra - mint nálam a Zero cola? Akkor bizony sokkal könnyebben bedőlünk azoknak a pozitív információknak, amiket kapunk a reklámokból. Persze vannak annyira józan emberek, akik még ilyenkor is képesek ellenállni, főleg pár csalódás után. És te, elég józan vagy?

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások