Közösség

Ne hagyd magad!

1114

Mit tegyünk, ha a most vásárolt cipő máris elszakadt? Vagy esetleg olyan pólót vettünk, ami a varrásnál elengedte magát pedig egy hetes? Ez bármikor előfordulhat, tekintve, hogy ma már korántsem olyan minőségű tárgyakat gyártanak, mint a tíz éve, mindent a gyorsfogyasztás lepett el, ami persze egyenlő a pénzlehúzással. Ugyanez vonatkozik a szolgáltatásokra, ellepték a világot a hűségnyilatkozatok és előfizetőei szerződések. Lehúznak a csengőhangok letöltésével, a netes bankkártyás fizetéssel, és ha nem figyelsz oda a minőségre, azonnal üresen találod a bankszámládat és pénztárcádat. A szolgáltatásoktól kezdve a termékeken át mindenfajta fogyasztást felölel a fogyasztóvédelmi törvény. Jó, ha tisztában vagyunk azzal, mihez van jogunk, hogy alkalomadtán elővegyük, mert bizony a bolti eladók néha maguk sem tudják, mit is kell csinálni, ha visszavisszük a cipőt egy hét után.

Garancia

Érdemes már vásárláskor a pénztárnál rákérdezni, meddig van garancia a termékre, amit vettünk. A hétköznapokban használatos garancia szó, valójában a jótállást és a szavatosságot takarja, ám e kettő különböző fogalmak. A garancia két év, az első hat hónapja kedvező feltéleket biztosít, azaz a rossz cucc árát levásárolhatjuk vagy kérhetünk javítást. Elvileg három napon belül kötelező visszacserélniük, aztán elvileg bevizsgáltatják, azaz beküldik a KERMIbe (ma már Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség), ahol szakvéleményt állítanak ki. Itt semmi más nem történik, mint hogy megnézik, vajon úgy használtad-e ahogy kellett, azaz rendeltetésszerűen, mert ha nem, akkor cseszheted. Tudni kell azt is, hogy ha a hiba jelentéktelen, akkor biztosan nem cserélhető vissza, ám ilyennek titulálhatja a bevizsgálás is. 

Ez a szabály elvileg mindenre vonatkozik, tehát műszaki cikkektől kezdve a ruházaton át mindenre kiterjed. Érdemes észben tartani, ha esetleg kekeckedne az eladó. Találkoztunk már olyan jófej eladókkal, akik két hét után ránéztek a cipőre és látták, hogy valójában úgy ment tönkre, hogy semmi értelme még a bevizsgálásra várni és árában becserélhettük másik cipőre. Az első hat hónap alatt megválaszthatjuk, kicseréltetjük, vagy pusztán javítást kérünk. Számítástechnikai kütyüknél létezik olyan fogalom, hogy örök garancia: azaz regisztrációhoz és személyhez kötött. Ennek tartama öt év, és egy honlapon kell regisztrálnia a tulajdonosnak. Érdemes tudni, hogy ez nem érinti a magyar törvényekben megállapított garancia feltételeket, ergo jogilag nem is létezik az örökgarancia. 

Jótállás

Azt jelenti, hogy a gyártó garantálja, hogy x ideig a terméke kifogástalanul működik. Felelőssége alól csak akkor mentesül, ha bizonyítani tudja, hogy a vásárló nem használta megfelelően a terméket. Tehát ugyanaz a metódus, bevizsgálás, levásárlás, árucsere, vagy javítás. A jótállás tovább tart, egy évig, és azért jobb, mint a szavatosság, mert nem kell vétlenséget bizonyítani.

Árucsere, javítás

Visszaviszed az árut, jegyzőkönyvet vesznek fel, és vársz. Elvileg minden adatot tudnak, és hamarosan jelentkezniük kell, törvény szerint két héten belül tudatniuk kell, mi van az áruval. A bevizsgálás során kiderül, hogy te használtad rosszul, ám szeretinted pedig nem, akkor saját magadnak kell elintézned a minőségi ellenőrzést. Azaz keresned kell egy független labort, és rajtuk keresztül kell bizonyítanod, hogy az áru volt a hunyó. Ezt akkor is meg kell tenned, ha lejárt a hat hónap, akkor is neked kell bizonyítanod, hogy vétlen vagy az cucc sérülésében, ami alkalmatlan a használatra. Ennek az összegét neked kell állnod (kb. hatezer forint), ami miatt érdemes átgondolni, ér-e annyit vagy egyszerűbb, ha újat veszel. Ilyen vizsgáló helyeket minden önkormányzatnál találni.

Cserekészülék

Műszaki cikkek meghibásodásánál felmerül az a lehetőség, hogy amíg a megvásárolt árut javítják vagy bevizsgálják, addig cserekészüléket adnak. Telefonoknál gyakori, hogy ez történik, de tudni kell, hogy erre semmi nem kötelezi az eladókat. Ha adnak jó, ha nem, akkor nem szabad hisztizni. Ha a hiba jelentéktelennek minősíthető, műszaki cikkeknél sincs jogunk árucserére vagy javításra.

Ha a kereskedő mindent tagad...

Mi van akkor, ha a kereskedő mindent tagad? Nem hajlandó elismerni, hogy hibás a termék, tehát nem áll szándékában együttműködni, akkor semmi mást nem tehetünk, minthogy beírunk a panaszkönyvbe, melynek másolatát elkérjük ahhoz, hogy bírósági eljárást kezdeményezzünk az ügyben. No ez az, amit muszáj kihagynunk a jó kommunikációval. Nem szabad anyázni az eladókat, elvégre is a segítségükre van szükségünk, ők nem tehetnek arról, hogy az üzletükben árult cucc rossz vagy hibás. Látnunk kell azt, hogy ez a gyártó felelősége, tehát az eladót hagyjuk ki a sorból és igyekezzünk megfelelően kommunikálni vele. Keresd az üzletvezetőt.

Szolgáltatásokkal mi a helyzet?

A szolgáltatók nehéz diók, elvégre nem kézzel fogható az, amit nyújtanak. A telefonszolgáltatók, az internetszolgáltatók, az egyéb közüzemi szolgáltatók és taxisok meg tudják keseríteni mindennapjainkat. Legtöbbjüknek akkora bevétele van, hogy nem hatja meg őket különösen egy bírság, ettől függetlenül mindig van értelme a jogainkért küzdeni. Bosszantó, hogy hűségnyilatkoztokkal kötnek magukhoz több évre, aztán nem úgy szolgáltatnak, ahogy elvárjuk. A legtöbb szám és adat érthetlen, nyilván mindenki azt nézi, hogyan tudna kevesebbet költeni a szolgáltatásra. Muszáj elolvasnunk az Általános Szerződési Feltételeket és az Előfizetői Szerződést rendesen, azaz kérdezzünk rá nyugodtan mindenre, azért ül ott az ügyfélszolgálatos. Ha probléma van, nézzük meg, mit is írtunk alá, miben állapodtunk meg, majd vizsgáljuk meg, jogosan tarthatunk-e igényt a kötbérre. A panaszunkat minden esetben be kell jelentenünk a szolgáltatónak, ha nem történik változás, akkor a hatóságokhoz kell fordulnunk, azaz a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez. 

Az ajándékutalványokkal különösen óvatosnak kell lenni, jártunk úgy például, hogy egy ajándékba kapott méregdrága masszázsutalványon a kiállítási idő fel volt ugyan tüntetve, de hogy meddig használhatom, azt csak a honlapon jelölték. Persze mire úgy alakult, hogy a szolgáltatást igénybe vettók volna, kifutottunk az időből, s a negyven ezert forintot úgy nyelte el a szalon, mint a pinty. Nem érdekelt őket, hogy nem volt feltüntetve időkorlát a cetlin, s sajnos a megkeresésünkre a Fogyasztóvédelem sem reagált.

Összefoglalva minden bajunkra megvan a gyógyír, csak éppen tudnunk kell, mit is tehetünk. A száraz jogi szövegek mögött apró lépések és lehetőségek állnak, ettől függetlenül ki kell harcolnunk az igazunkat.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások