Test

Tipikus síbalesetek

490

Síbalesetek
Ha nem vigyázol, a síelés nem a napfényes pályákról, hanem méregdrága magánklinikákról és a szobafogságról fog szólni. Megkértük az ex-síelő dr. Tállay András sportsebészt, aki például a magyar olimpiai csapat vezető orvosa, segítsen, hogyan lehet megúszni sérülés nélkül a kiruccanást.

Vigyázz! Kész? Rajt!
A doki szerint az egyik legfontosabb dolog, hogy a síszezon nem az első hó leesésével kezdődik. Értsd ezalatt, hogy mielőtt elmennél síelni, száraz edzéseket kell végezned, hogy megfelelő állapotban érkezz a hegyre. A felkészült izomzat ugyanis jobban képes menteni a veszélyes szituációkat. Ha gyenge az izomzatod, akkor a síelés második felében csak szenvedni fogsz az izomláztól, valamint sokkal sérülékenyebbé válsz.

Ha már kint vagy a terepen, el ne indulj addig, amíg alaposan, fejtől lábujjig be nem melegítettél. Mielőtt nekilátsz a tudásodnak megfelelő pályának, jöjjön egy-két felvezető menet egy könnyebb pályán. A bemelegítést természetesen nem a hüttében kell elvégezni, szó sem lehet bemelegítő italról… Mindenki tudja, hogy nem véletlenül mentél oda, de nem szabad megállás nélkül, eszetlenül menni egész nap. A síelős napokat korán, kipihenten kezdd, és mindenképpen iktass be délben egy órás pihenőt! Ilyenkor lazíts a cipődön és a ruhádon, egyél valami könnyűt, és mivel szénhidrátot is magadhoz kell venned, nyugodtan egyél csokit a jó édes teához.

Az utolsó fogás egy újabb alapos bemelegítés legyen, mielőtt újra elkezdenél csúszni. Vigyázz, a kora délután a sérülések szempontjából a legveszélyesebb időszak, jobb ilyenkor visszafogni magad. Különösen a síelés harmadik napján. Statisztikák bizonyítják, hogy a balesetek nyolcvan százaléka ilyenkor történik. Ezen a napon a relaxáció és a regeneráció legyen műsoron. Menj úszni és szaunázni, jobb helyeken a síbérletben benne van egy pihenőnap, még jobbakon egy uszodalátogatás is. De ne csak a harmadik nap tégy így, minden nap végén adj a wellness érzésnek, így dupla lesz az örömöd.

Törik, szakad
Persze a fentiek nem jelentenek garanciát, így utánakérdeztünk annak is, mi van, ha mégis beüt a ménkű. A doktor felvázolta a négy leggyakoribb esetet.

Bokaszalag-sérülések
A leggyakoribb sportsérülés, snowboarddal is össze lehet szedni. Erre szokták azt mondani, hogy ficam, vagy rándulás, meg hogy „jaj, kiment a bokám!” A felső ugró ízület szalagrendszere szokott ilyenkor sérülni. Az első teendő, hogy egy röntgennel meg kell állapítani, nincs-e törés, addig tilos ráállni. Megfelelő kezelés esetén nagyon jól gyógyul, tényleg csak kivételes esetben van szükség operációra. Még a teljes szakadás is képes rendbejönni négy hét alatt. A kezelés egyébként megfelelő rögzítésből és gyógytornából áll.

Csuklótörés
Snowboarddal igen könnyű úgy esni, hogy ezt írják a kórlapodra. Kivéve, ha van rajtad megfelelő védőfelszerelés! A csukló alatt pár centivel az orsócsont szokott elreccsenni. Általában a röntgen után, helyi érzéstelenítésben pikk-pakk helyre is teszik, a műtét ennél sokkal ritkább. A csont teljes gyógyulása hat hétig tart, alapvető szabály, hogy be kell gipszelni.

Vállficam
Annyira tud fájni, hogy nyugodtan el is pityeregheted magad. Ha a válladra esel, vagy esés közben a kezeddel nem a megfelelő helyzetben próbálsz tompítani, nagy valószínűséggel lesz egy ilyened. Legtöbbször a lapocka és a felkarcsont közötti ízület ficama, ilyenkor a felkarcsont feje előre és lefelé irányba ugrik ki, amitől homorú lesz a vállad. Ha van orvos a közelben, akkor sem szabad hozzányúlni, mert nincs kizárva egy felkartörés. A röntgen után a szakember érzéstelenítésben, esetleg altatásban helyezi vissza a visszahelyezendőket. Három-négy hétig rögzítés lesz rajtad, és gyógytornázni is fogsz elég sokáig. A fej fölötti mozgásokra három-négy hónapot kell várnod.

Keresztszalag-szakadás
Ezt jobb, ha megúszod… A kis szervezeted legnagyobb és legbonyolultabb ízülete van a térdedben, ezért ez a legsérülékenyebb is. Az elülső keresztszalag a térd egyik legfontosabb stabilizáló szalagja, ebből kifolyólag sérülése a térdízület stabilitásának megszűnéséhez vezethet. Azért hívják keresztszalagnak, mert az ízület belsejében van egy elülső és egy hátulsó szalag, amik keresztezik egymást. Úgy tudsz szerezni ilyet, ha például a síléc csőre elakad a mélyebb hóban, a sí meg elmegy oldalirányba. A térded nem nagyon szereti, ha ikszláb irányba mozdul befelé, miközben a lábszárad csavarodik kifelé… Elég éles fájdalmat fogsz érezni, esetleg még egy kattanást is hallasz. Nagyon tud fájni. Ripsz-ropsz bucira dagad, de rá ne állj, amíg meg nem röntgenezik, lehet, hogy csak egy törés. Ha a szalag sérült, ne hagyd begipszelni! Ha majd jó egy hónap múlva újra teljesen be tudod hajlítani, kinyújtani, nem fáj, nem duzzadt, el lehet kezdeni beszélni a műtétről. Amit egy olyan féléves, gyógytornával terhelt, kemény rehabilitációs időszak követ.

Ide figyelj, kislányom!
Ha szerencsétlenségedre a szobádban kell lenned a lejtők helyett, a sikeres rehab érdekében a RICE-elvnek megfelelően kell eljárnod. Ez pedig: resting – a sérült végtagot pihentetni kell! Szakad bokával, térddel a vécéig mehetsz, de csak mankóval, ice – a gyulladást megelőzendő a sérült testrészt lehetőleg azonnal jegeld!, compression – hogy a sérült testrész ne dagadjon be, a fáslit kicsit szorosra húzva, tartsd nyomás alatt!, elevation – a sérült végtagot fel kell polcolnod! Erre a legjobb egy félbehajtott nagypárna.

Fáslit nyilván be kell pakolj a csomagodba, de vigyél egy krémet (Dolobene, Venoruton, vagy kérdezd meg a gyógyszerészed!) sérülés esetére, és szintén a patikában vegyél egy jégakkut. Ha baj van, a négy fokos zacskót húsz percre tedd a sérülésre, a műveletet óránként megismételheted. Vigyázz, a jég ne érintkezzen a bőröddel! Már csak egy dolog miatt szólunk, és ezt muszáj megfogadnod: biztosítás nélkül eszedbe ne jusson elutazni!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások