Divat

Street kultúra

463

True story

30 éve annak, hogy az első hip-hop siker, a „Rapper’s Delight” a toplisták élére került. A hagyományosan fekete, városi szubkultúra azóta globálissá nőtte ki magát, és ahogy Fred&Farid, a világ egyik vezető kreatív csapata fogalmaz: "A hip-hop bolygónk legnagyobb kulturális mozgalma". A hip-hop egyetemi tananyag lett: az UCLA-n DJ Dusk a lemezlovasságról tart kurzust, a Berkeley-en pedig Tupac Shakur költészetét tanulmányozzák.

A kultúra

De miről ismerszik meg a hip-hopot kedvelő közönség? Mindenkiben él egy kép a laza nacikról, térdig érő ülepekről, a vastag nyelvű tornacipőkről, a baseball sapkákról és a hatalmas, feliratos pulcsikról. A lényeg a lazaság, hogy kényelmesen lehessen deszkázni, görkorizni, BMX-ezni, mert ezek a street sportok szorosan köthetőek a hip-hop kultúrához. Kultúra. Tehát nem csak divat, nem csak zene, nem csak sport, költészet és film, valamint a vizuális kultúra a graffiti, hanem ezeknek egyfajta lazán szervezett egésze. Legfontosabb alkotóeleme a rap, melynek eredeti jelentése: „folyékony és életteli módja a beszédnek”. Aztán ott a scratch, vagy turntablism, amikor a lemezjátszó és a keverő hangszerré válik, amelyen a lemez ritmikus húzogatásával sajátos effekteket, hangokat hozhatunk létre. Meg kell említeni a breaktáncot is, amely akrobatikus elemekből áll, és a graffitit, a nyilvános térben történő szabad festészetet. E négy elem köré stílus szerveződik – egy szubkultúra, egy ifjúsági mozgalom - amelyet tizenöt évesektől elkezdve a húszasokig sokan tudnak magukénak.

A márka mindenek felett

Ez az egy szó, a brand, ami igazán jellemzi a divatot, ha hip-hop fanokról van szó. Amerikában a Gap, a Levi's milliárdokat bukott, hogy nem szálltak fel időben a hip-hop divat űrhajójára. A New York Times magazin konkrétan azt íta, hogy: „a Levi’s nem tudta megérteni, hogy a bő farmer nem csupán divathóbort, hanem paradigmaváltás”. Ha a legsikeresebbekre gondolunk csak, akkor Run DMC Adidasban, L.L. Cool J Kangol sapkában. Tommy Hilfiger története is izgalmas volt, aki fiatal, fehér és leginkább gazdag fiúknak tervezett ruháit emelte be a hip-hop szcénébe. A kék-fehér-piros színű kollekciókat egyik napról a másikra felfedezte az utca, és „Tommy”-t hordani hamarosan azt jelentette: „cool” vagyok. A lényeg, hogy minden ruhadarabon hatalmas, színes márkajelzések vannak. És milyen brandek? Leginkább: G-Unit, Ecko Unltd, Lrg, Stüssy, Carhartt, Mecca, Bape, Evisu soroljuk még.

De a lányok mégis mibe burkolóznak?

A hip-hop kultúra kutatásai, megfigyelései azt bizonyítják, hogy a csajok részvétele a stílusközösségben csekély. A lányok szerepe nagyrészt kimerül a partylátogatásban, esetleg a zenegyűjtésben. A DJ-k, MC-k, breakesek, graffitisek között alig ismerünk nőket, viszont táncosként, a háttérben sűrűbben megjelennek a csajok, s persze grupiként is fellelhetők, a srácok sleppjei közt. Tegyük hozzá azért, hogy a deszkások, snowboardosok, wakeboardosok között ők is ott vannak, s öltözködésük nem mutat semmilyen eltérést a fősodor részének tekinthető trendektől a márkák terén sem. Kimondottan hip hop márka lányoknak nincs, de egyes márkák gyártanak női kollekciókat is. Az Adidast általában ágyba pisilős koruk óta ismerik és szeretik a lányok is. Tehát itthon megnevezhető ez a legkedveltebb hip-hop öltözet brandnek. Ha megnézzük a következő összeállítást, megfigyelhető, hogy a mai kor hip-hop csajai, persze a mainstream vonalon, nagyon is másként öltöznek... domborulataikat megmutatják, és nincsenek bő cuccokban.

Csilli-villi

A vastag és nehéz nemesfém ékszerek is közkedveltek. Általában a férfiak vastag, nehéz arany nyakláncot, újabban a fehérarany és platina is hódít, a hölgyek pedig nagy arany fülbevalókat viselnek. Néhány éve Puff Daddy, a hip-hop mainstream ágában meghonosította a elegáns divatirányzatot. Levette a bő ruhákat és háromrészes öltönyt kezdett viselni, ami a mai napig hódit a MTV-n látható, csak külsőségükben hip-hop képviselőinél. Hatalmas, gyémánttal díszített órák, nyakláncok, gyűrűk villognak minden vörösszőnyegen, ahova szintén beférkőzött ez a szubkultúra. Kicsit lejjebb a övcsatok, amin pisztolyok, csillogó kövekkel ékesített csatok jelennek meg és a sapka, ami nélkülözhetetlen, bármi is legyen rajtuk, akár bőfarmer, akár öltönynadrág.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások