Mi ez?

iPod hisztéria

452

A helyzet a következő: akinek van, szavak nélkül is megérti, érzi azt az érték- vagy hitrendszert, ami őt iPod függővé tette, akinek meg nincs vagy van, de nem szereti, soha sem fogja megérteni. Tény, hogy a kis kütyü, mely meghódította a világot, valódi jelenségnek számít fehér füldugóival és zsinórjával, még az is megismeri, akinek még sosem érintette. Az Apple olyan terméket kreált, ami érthetetlen hisztériát váltott ki, ami közösségépítő, ami felhasználóbarát, s ami egyedülálló módon interaktív, hisz.ha kreatív ötleteidet iPod tokokban akarod megvalósítani, könnyen megeshet, hogy rövid időn belül nagy tételben legyártják majd. Az iPod a legkreatívabb kiegészítőkkel rendelkező zenelejátszó, összekacsintós darab, mely mintha életformát, a minőség tudatos és büszke választását sugallná. Valóban az újszerűség, a tökéletesség az, ami ezt az utánozhatatlan tömegfelvásárlást eredményezi vagy egyszerűen olyan divathullámra ültünk fel, mely furcsa módon még akkor sem teszi kínossá a darabot, mikor minden második szembejövőnek olyan van, mint nekünk. Esetleg pont ez a titok?

Születése egy vállalat gazdasági hanyatlásának köszönhető. Ez a hanyatlás nem volt hosszas, ugyanis 2000 szeptemberében egyetlen nap alatt ötven százalékot zuhantak az Apple részvények. Az iPod ötlete Tony Fadell fejéből pattant ki, aki komplex rendszert kívánt létrehozni - felismerve az interneten történő fájlcserék, film- és zeneletöltések burjánzását -, egy MP3 lejátszót összekötve egy fizetős zeneletöltő rendszerrel, ami nem más, mint az iTunes Mega Store. A másik almás, Steve Jobs elképzelése egy pici és dizájnos eszköz volt, ami kezeli az Audible hangoskönyveket, valamint az AAC formátumot is. Az első iPod 5GB kapacitású volt és piszkosul drága, közel négyszáz dollárba került. Eltelt néhány év, az iPodok több generációja tűnt föl s le, a fizikálisan is gördülő irányítót felváltotta az érintésre működő navigáció, az eszközök Windows kompatibilissé váltak, és már a 80 Gigát is eléri a kapacitásuk. A határ a csillagos ég, hisz a vásárlási láz nemhogy lankadt volna, de a gyümölcsöző kiegészítő piacnak köszönhetően még mindig tombol.

Zoknik és gyémántok
Jogos lehet a kérdés attól, aki még nem használt iPodot, hogy ugyan miért adnak ki egyesek ennyi pénzt egy sima MP3 lejátszóért? Azért mert ez nem egy sima MP3 lejátszó, hanem egy ékszer vagy legalábbis valami olyasmi, függetlenül attól, hogy ez is csak egy darab műanyag. Az iPodok letisztult dizájnja, kivitelezése és hangminősége messze felülmúlja minden létező társát, bár mostanra az Apple birodalmon kívül eső gyártók egy része beszállt a dizájnháborúba. Persze van két óriás hiányossága, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül: nincs benne rádió és diktafon, ami már a sok éve megvásárolt "sima" MP3 lejátszókban is alapfelszerelés volt. Újabb jogos kérdés, hogy miért is nincs? Két egyszerű funkcióról van szó, miért nem teszik bele? Valószínűleg ez is az üzletpolitika része, hiszen kiegészítőként mindkét funkció elérhető, súlyos tízezrekért. Hogy rádiót is hallgass az iPodon, az még legalább húszezer forintba kerül, a diktafon, helyes kis mikrofonnal is még legalább tizenötezer pluszban. Bármi megoldható, csak pénz és fantázia kérdése.

A iPod fejlesztői, kreatívjai a felhasználhatóság tárházát hozzák el nekünk időről időre. Az első és legfontosabb, hogy karcmentes maradjon szeretett eszközöd, még akkor is, ha a kulcscsomód mellé csúsztatod a zsebedbe. Erre rögtön kifejlesztették az iPod tokokat, melyeknek száma, minősége, formája, anyaga, színe, díszítése mára mérhetetlen. Akár te is köthetsz, varrhatsz, szabhatsz pulcsikat, tokokat, de akár vásárolhatsz is az iStore-ban, vagy rendelhetsz. Egy iPod zokni - sima pamut, a kijelzőnél nincs lyuk, tehát mindig ki kell venned a tokból - közel tízezer forintot kóstál, de vannak ennél sokkal menőbb és olcsóbb megoldások is.Az iPod sok nagy divatházat is megihletett arra, hogy kiegészítőket gyártson az MP3 lejátszókhoz, Fendi, Lagerfeld, Gucci, Prada, Levi's, CRonson, a Burberry, Emilio Pucci, Kate Spade, Marc Jacobs, a Juicy Couture, Louis Vuitton és Paul Smith - a sor így is hosszúr, hátha még belevesszük azokat a versenyeket, amiket a különböző ügynökségek, kreatív csapatok vagy épp az Apple írt ki, hogy tervezzünk tokot a zenelejátszónak.

Magyarországon is volt egy, az Apple, az ARC és a Morpho Communications által meghírdetett pályázat két évvel ezelőtt, amelyen sok-sok humoros iPod tok született. A karcos kulcs után talán a sportolás juthat eszünkbe, mint olyan tevékenység, ahol jól jönne egy stabilan rögzített, nem lóbálózó, nem kipottyanó lejátszó. Erre a problémára is sok megoldást találtak a leleményesek. Létezik ruhára vasalható iPod tok, felcsíptethető, övre szerelhető, de ezek a legalapvetőbb megoldások. Gondoltatok már cipőre szerelhető zenelejátszóra, amibe mellesleg lépés- és kalóriaszámláló, valamint komplett edzéstervek kerültek? Munka vagy tárgyalás előtt/után a nyakkendőbe bújtatható, esetleg alsóneműbe rejthető, strandoláshoz bikinibe rejthető iPodra? Vannak ilyenek. Meg olyan is van, amit a zakó belső zsebébe bújtatsz, és a hajtókáján - mármint a zakó gallérján - irányítod. Persze a legdrágább, legcsillogóbb iPod tok nem is tok, hanem maga az iPod, ami csillogó gyémántokkal van ékesítve, ára négymillió forint.

Talán haszontalannak tűnnek a felsorolt példák, pedig az iPod egyik legnagyobb előnye a hasznosság - nem csak az Apple-nek, de annak leginkább - és a funkciók sokasága. Mindezek hasznossága erősen megkérdőjelezhető, mert lehet, hogy a vasalóra csatlakoztatható iPod kifejezetten hasznos azoknak, akik utálnak vasalni, és zenével szeretnék kellemesebbé varázsolni ezeket a haszontalan órákat a deszka mellett. Persze ez vicc. Hosszas keresgélést követően, miután rátaláltunk a WC papír tartó iPod dokkolóra és a hatalmas retró juke boxokra, amik szintén iPod dokkolók, felfedeztünk egy valóban hasznos kiegészítőt, ez pedig egy fejhallgató. Mert mi van akkor, ha bringázunk és nem halljuk a forgalmat, elütnek és kész a baj, ezért kitaláltak egy olyan kiegészítőt, mellyel a zenén kívül a forgalom zaja, sőt a beszéd is hallható.  

Maradjunk az alapoknál. Használjuk autóban, legyen ez az otthoni hangtechnika szíve - mert pici, de nagyot szól - rögzítsünk vele hangot, vagy tartalmazza a teljes CD tárunkat, de minek legyen haszontalan. Haszontalan, mint a zuhanyzóban elhelyezett dokkoló, a golftáskába beépített iPod, a zongora alakú és méretű dokkoló. Viszont a mini LCD-ket magában rejtő multimédiás szemüveg, aminek segítségével iPod-unkon tárolt videókat tekinthetjük meg, levett a lábunkról.

Az építészektől kezdve, a kreatívokon át, egészen a szexőrültekig mindenkit megbabonáz az iPod. Hihetetlen, hogy vannak olyan építmények, melyek iPodot mintáznak, vannak olyan repülőtársaságok, akik minden ülésben elhelyeznek egy iPodot és van olyan vibrátor, amely a zene ütemére hoz lázba minket, természetesen az iPodunkon keresztül áramló dallamokra... A hírességeket sem kerülhette el az iPod láz. Várható volt, hogy lesznek sztárok által dedikált, gravírozott, tervezett iPodok, de arra biztos nem gondoltatok, hogy George W. Bush playlistjét is megtekintheted, vagy Robert Downey Jr.-ét és a listájuk alapján még pszichoanalízist is olvashatsz róluk.

Mi a titka?
A külsőségeken túl szóba jöhet a tökéletes belső összhang, amit az Apple-nek sikerült megalkotnia menürendszerében, kezelőfelületét pedig egyszerűen etalonnak nevezhetjük. Az Apple-re jellemző módon a hardver és a szoftver összhangjának is örülhetünk, hiszen a egyszerű szinkronizálást az iTunes alkalmazás biztosítja. Ezzel nem csak a zenefájlok gyors áttöltése lehetséges, hanem ezen keresztül kerülnek a gépre az iPod PDA funkcióit kihasználó személyes információk is, mint a naptári bejegyzések, jegyzetek és a névjegyalbumban szereplő adataink. (Jegyezzük meg, vannak, akiket pont ezen tökéletesnek nevezett rendszer kerget az őrületbe, hisz a hagyományos lejátszók áthúzós megoldása itt nem jöhet szóba) Sorolhatnánk felhasználási funkcióit, de sikere valószínűleg nem (csak) ebben rejlik.

Valami divat lesz, mert tökéletesen kivitelezett, jól használható. Igen ám, de tudjuk, hogy ára nem feltétlenül baráti, tudjuk, hogy bármilyen kiegészítőt is vásárolunk hozzá, mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ráadásul már tényleg mindenkinek van. Mindezekből kifolyólag gondolhatjuk akár egyfajta státuszszimbólumnak is, hiszen a hasonlóan jó minősésű, ám kevésbé ismert márkák darabjait magunknál hordva nem kommunikáljuk egyértelműen, hány forintot is invesztáltunk zenehallgatásunkba. Az iPod esetében ez mindenki számára nyilvánvaló, hisz az alapárakkal megközelítőleg mindenki tisztában van.

Tökéletesen sikerült marketingstratégia áll a jelenség mögött, mert lássuk be, valójában megfoghatatlan és érthetetlen, miért vágyik mindenki erre, miért tesszük ezt büszkébben asztalunkra, miért követjük még akkor is figyelemmel, hogy mi újság az iPod piacon, ha elvetemült ellenzői vagyunk. Mert most már ez is trend, az iPod-ellenesség. Szerkesztőségünkben mindkét fajból találhatók egyedek.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások