Divat

Pin-up csajok 2007-ből

203

Az '50-es években nagy hagyománya volt a pin-up plakátoknak, naptáraknak. Szexi, dús idomú amerikai sztárok, háziasszonyok jelentek meg a reklámokban, fotókon, címlapokon - mindenhol. Jellegzetességük a szexuális kisugárzás, a véletlenül kivillanó combfixek, melltartók, a domborulatok. És miért pont pin-up tehát gombostű? Mert műhelyek, üzletek, öltözők falára előszeretettel szúrták fel ezeket a képeket, természetesen gombostűkkel, azaz  tulajdonképpen az autószerelő-műhelyek naptárkultuszának első lépcsőfoka volt mindez.


Maga a szó az 1940-es években jött létre, mikor a képeket férfimagazinokból és naptárakból ollózták ki az amerikai katonák a második világháború idején, majd kitűzték őket a szoba falára. Míg az 1940-es években ezek főleg a lábakra koncentráltak, az 1950-es években a hangsúly a mellek felé tolódott. A két legnépszűbb pin-up modell Betty Garble és Marilyn Monroe voltak. Még ma is élet van ezekben a rajzolt képekben, és a pin-up művészet újra él és virul, akár a rockabilly.

Mel Ramos híres pop art festőművész a naptárak helyett fogyasztási cikkek mellé festi a pin-up lányokat, Uma Turman-t, Jennifer Aniston-t jeleníti meg üdítő reklámban, csokis vagy akár palacsintaporos dobozok mellett. Teljesen más okból kifolyólag Hyden Panettiere-ről is - aki az év legjobb sorozatának hőse - készültek pin-up fotók.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások