Közösség

A legjobb, hogy ingyenes

155

Nem újdonság, a fogyasztói társadalom tagjai vagyunk. Úgy szocializálódtunk, hogy megveszünk mindent, mindenhol, ha kell, ha nem. A mai nap arra a legtökéletesebb, hogy mélyen magadba és a körülötted lévőkbe nézz, és megállapítsd, úristen, mennyi szennyet termelünk vásárlási szokásainkkal! Ez a kezdeményezés nem valami mellett kampányol, inkább felhívja a figyelmünket arra, hogy az öröm forrása nem a vásárlásba rejlik. A cél, hogy rájöjjünk a szellemi és kulturális környezetünk pusztulása jelenlegi termelési és fogyasztási rendszerünknek köszönhető.

Ne vásárolj semmit!
Ez a felhívás szinte teljesíthetetlennek tűnik. Reggel kijössz a lakásból, elindulsz, iskolába, munkába. Ha tömegközlekedsz, kell venned buszjegyet, bérletet, ha autóval mész tankolnod kell, biztosítást kell vásárolnod, szervizeltetned kell, és sorolhatnám hosszú sorokon keresztül, hogy mit kell még venned ahhoz, hogy  egyáltalán A pontból B-be érj. Ez a péntek olyan péntek, amikor elgondolkodhatsz, és kipróbálhatod önmagad. Kibírod-e úgy a reggelt, hogy ne vegyél a sarkon egy pogácsát, egy üveg kólát vagy bármit? Kibírod-e, hogy ne legyen nálad műanyag palack, zacskó vagy tasak, ami még akkor is tasak lesz, mire te már rég lebomlottál?

Mi ez?
Nyolc éve már Magyarországon is megszervezik a Ne vásárolj semmit napot, amelyet környezetvédő, fogyasztásunkat kritikusan szemlélő társaink minden november utolsó péntekén azért tartanak meg, hogy felhívják a figyelmet, a reklámok által kialakult világképünk, vásárlási szokásaink milyen botrányosan hatnak a környezetünkre. A „Ne Vásárolj Semmit!”-napot a kanadai Adbusters nevű szervezet indította el 1993-ban. Azóta a világ több, mint hatvan, fogyasztói kultúrával rendelkező országa csatlakozott a kezdeményezéshez. Ezen az egy napon böjtölhetnénk. Nem klasszikus értelemben – bár az is nagyon hasznos, főleg a testünknek – ez a nap a fogyasztói társadalom böjtje. Nem a nélkülözésről, hanem.a pénztől, a termékektől, a vásárlástól független örömről szól.

Ne vásárolj semmit, pihentesd a környezeted, spórolj és örülj másnak, ne a termékeknek.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások