Étel+Ital

Jutalomfalatok

11

Tele van a világ édességgel. Rengeteggel, mindenhol, s mind farkasszemet néznek velünk. Ráadásul itt a tél eleje, a hideg, csípős idő, amikor nehezen tagadjuk meg magunktól az édes finomságokat, amikkel jobb kedvre derítjük magunkat, de vigyázat, a nassolás könnyen ész nélküli pótcselekvéssé válik.

Sokszor takarózunk azzal, hogy télen mind elhízunk, s ez normális, sőt szükséges is, mert így védekezünk a hideg ellen, kell az a kis tartalék a fagy ellen. Ez az érvrendszer azonban sántít kissé, a tudatos önhízlalás inkább az állatoknál normális, s ők sem cukorral védekeznek a fagy ellen, így jobb indokot kell keresnünk, amikor kedvenc filmünk elé ülve egy egész doboz nutellát kanalazunk el.

A televíziós nassolás szinte már önálló program télen, s egyébként is nemzetközi szabadidős tevékenység, ám javíthatunk mindennek egészségtelenségi mutatóján, ha cenzúrázzuk a képernyő elé hurcolt étkek halmazát. Hiba azt gondolnunk, hogy csak az édességek hízlalnak és csak azok számítanak nassolásnak. Óvatosan kell bánnunk a müzlikkel is, tele vannak magvakkal, olajokkal, mesterséges adalékanyagokkal és természetesen cukorral. Szomorú tény, hogy a legtöbb olyan csemegézés, amivel önmagunkat jutalmazzuk, jólesik ugyan, de hízlal, s a finomított cukrok esetében még egészségkárosító hatással is számolnunk kell.

Mit nassoljunk?
Aszalt gyümölcsöket, magvakat, tartósítószer nélküli édességeket, cukrászdás sütiket de leginkább házi sütiket, pudingokat - utóbbiakat természetesen mértékkel. A túlzott fogyasztás mindegyiknél kerülendő, hidd el, nemcsak a magvaknak lehetnek látványos romboló hatásai, ha ész nélkül fogyasztasz belőlük. Ezek egyébként tele vannak vitaminokkal, olajokkal, amik a zöldségmentes időszakban pótolják a szervezet hiányait, így a tökmag, a sült gesztenye, a dió, a mogyoró mind jó választás lehet. A kakaó és a keksz helyett választhatunk egy jó bort finom sajtokkal, padlizsánkrémet vagy tonhalkrémet pirítóssal és egyéb egészséges étkeket. Tény, hogy egyszerűbb kibontani egy tábla csokit, mint krémeket kotyvasztani vagy sajtokat vagdosni, de szervezeted meghálálja, s ezt leginkább tavasszal érzed majd.

Tiltólista
Amit mindenképpen kerülni kell, azok a táblás csokik, mert felbontod, és addig eszed, amíg van. Ugyanez vonatkozik a chipsekre, nagyobb kiszerelésű bonbonokra, kekszekre. Óvakodjunk mindentől, ami nem természetes, s persze ez nemcsak a nassolásra, de egész táplálkozásunkra vonatkozóan fontos vezérelvünk kellene, hogy legyen.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások